Autorka e‑materiału: Anna Faszcza

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Graduation Ceremony / Uroczystość zakończenia studiów

Grupa docelowa: klasa 2 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.1, I.5, II.5, III.4, III.5, V.8, VII.3, VII.5, VIII.2, VIII.3, IX.1, IX.2, X, XII, XIV

Poziom nauczania: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo dotyczące czynności i przedmiotów związanych z uroczystością ukończenia studiów.

  2. Uczeń opisuje zalety różnych wyborów życiowych podjętych po ukończeniu studiów, takich jak studia podyplomowe, wolontariat czy praca zawodowa.

  3. Uczeń wyjaśnia, dlaczego warto się rozwijać.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat własnego rozwoju.

  2. Uczeń wzbogaca wiedzę dotyczącą możliwych ścieżek życiowych i zawodowych po zakończeniu edukacji.

  3. Uczeń kształtuje motywację do nauki i rozwijania się w różnych sferach aktywności.

  4. Uczeń rozwija świadomość własnych preferencji i planów rozwoju osobistego.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konektywizm

  4. metoda podająca (praca z tekstem,)

  5. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  6. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  7. metoda aktywizująca (praca z animacją, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel zwraca uwagę na zdjęcie uroczystości wręczania dyplomów (Przeczytaj) i prosi uczniów o podanie skojarzeń, jakie wywołuje w nich ten obraz: You know this image from various films and videos.

  • What comes to your mind when you see this image?

  • What happens at the ceremony?

  • What do people do/feel like?

Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  1. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj).

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst Hard Work Pays Off i realizują Exercise 2 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy, odwołując się do konkretnych fragmentów tekstu.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy.

  3. Uczniowie pracują w parach i ustnie realizują Exercise 4 (Przeczytaj): Explain the difference between „graduation” and „commencement”.

  4. Nauczyciel wyjaśnia zasadę tworzenia przysłówków i wspólnie z klasą analizuje wyjątki od reguły. Następnie uczniowie wykonują kolejno Exercise 56 (Przeczytaj). Omawiają odpowiedzi na forum klasy.

  5. W ramach przygotowania do pracy z animacją uczniowie realizują Exercise 1 (Animacja). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Następnie nauczyciel zaprasza uczniów do ogólnoklasowej dyskusji na temat słów Benjamina Franklina: What do you think about this statement? Do you agree? Why/why not? Can you give examples?

  6. Uczniowie oglądają animację i wykonują Exercise 2 (Animacja). Porównują odpowiedzi na forum klasy, starając się je uzasadnić.

  7. Uczniowie realizują Exercise 3 (Animacja). Porównują odpowiedzi w parach. Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza podsumowująca:

Uczniowie rozmawiają w niewielkich grupach i odpowiadają na pytania z Exercise 4 (Animacja):

  • What benefits may taking post‑graduate studies bring?

  • Why is travelling to foreign countries during a gap year a good idea?

  • What skills can one gain by getting voluntary work?

  • How can we earn money from personal hobbies and passions?

Reprezentanci grup podsumowują dyskusję na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–7 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie przygotowują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): A commencement ceremony is a very important part of tradition at college or university. You want to describe and explain it on your blog. In the blog:

  • explain the difference between graduation and commencement;

  • give two alternative solutions for students who graduate from college;

  • mention what your plans for the future are;

  • explain why gaining knowledge is important to you.

Materiały pomocnicze: Animacja z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie w każdej wypowiedzi w animacji wyszukują aktywność związaną z samorozwojem bohatera. Zapisują je w formie listy, a następnie porządkują zgodnie z własnymi preferencjami w odniesieniu do pytania: List the activities from the most interesting to the least interesting. Następnie uczniowie porównują preferencje w parach, w grupach lub na forum klasy.