Dla nauczyciela
Autor: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Systemy edukacyjne państw europejskich – przykład
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia warunki podejmowania nauki w Wielkiej Brytanii;
porównuje brytyjski i polski system edukacji obowiązkowej;
analizuje warunki rekrutacji do szkół na poszczególnych etapach edukacji w Wielkiej Brytanii.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
WebQuest.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Systemy edukacyjne państw europejskich – przykład”.
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału, żeby w czasie zajęć móc aktywnie uczestniczyć w dyskusji i rozwiązywać zadania.
Faza wstępna:
Dyskusja na temat tego, co przeszkadza uczniom w systemie edukacyjnym w Polsce. Następnie chętne osoby wskazują, który kraj ma system edukacyjny, który by im odpowiadał, i uzasadniają swoje zdanie.
Przedstawienie tematu „Systemy edukacyjne państw europejskich – przykład” i celów zajęć.
Faza realizacyjna:
Podział na grupy. Każdy zespół ma za zadanie przygotować prezentację dot. wybranego systemu edukacyjnego.
– gr. 1 – państwo azjatyckie;
– gr. 2 – państwo afrykańskie;
– gr. 3 – państwo z Ameryki Północnej (USA lub Kanada);
– gr. 4 – Australia;
– gr. 5 – państwo z Ameryki Łacińskiej.
Uczniowie wykorzystują zasoby internetowe (elementy WebQuestu).Prezentacja rezultatów pracy i ich omówienie.
Dyskusja na temat wad i zalet poszczególnych systemów edukacyjnych.
Głosowanie nad tym, który system wydaje się uczniom najbardziej atrakcyjny.
Faza podsumowująca:
Uczniowie w parach wykonują wskazane ćwiczenia interaktywne.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali na zajęciach.
Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu, 3.03.2010 r., ec.europa.eu.
Dominika Kampa, Michał Kuleta, Szkoła średnia w Wielkiej Brytanii, 2013, naukazagranica.pl.
Louise Ryan, Rosemary Sales, Magdalena Lopez Rodriguez, Alessio D’Angelo, Szkolnictwo w Anglii. Poradnik dla emigrantów i specjalistów pracujących z emigrantami, mdxmigration.files.wordpress.com.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Audiobook może być zachętą do analizy porównawczej polskiego i brytyjskiego systemu edukacyjnego.