Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Paulina Wierzbińska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Systemy edukacyjne państw europejskich – przykład

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
VI. Wybrane problemy polityki publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej. Uczeń:
4) przedstawia możliwości kontynuacji edukacji (studia I stopnia i jednolite magisterskie, szkoły kształcące w zawodzie); wyjaśnia, w jaki sposób podnosić swoje kwalifikacje zawodowe.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XVI. Edukacja i nauka. Uczeń:
1) wyjaśnia, w jaki sposób można podnosić lub zmieniać swoje kwalifikacje zawodowe i dlaczego uczenie się przez całe życie jest jednym z warunków sukcesu w karierze zawodowej;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przedstawia warunki podejmowania nauki w Wielkiej Brytanii;

  • porównuje brytyjski i polski system edukacji obowiązkowej;

  • analizuje warunki rekrutacji do szkół na poszczególnych etapach edukacji w Wielkiej Brytanii.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • WebQuest.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Systemy edukacyjne państw europejskich – przykład”.

  2. Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału, żeby w czasie zajęć móc aktywnie uczestniczyć w dyskusji i rozwiązywać zadania.

Faza wstępna:

  1. Dyskusja na temat tego, co przeszkadza uczniom w systemie edukacyjnym w Polsce. Następnie chętne osoby wskazują, który kraj ma system edukacyjny, który by im odpowiadał, i uzasadniają swoje zdanie.

  2. Przedstawienie tematu „Systemy edukacyjne państw europejskich – przykład” i celów zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Podział na grupy. Każdy zespół ma za zadanie przygotować prezentację dot. wybranego systemu edukacyjnego.
    – gr. 1 – państwo azjatyckie;
    – gr. 2 – państwo afrykańskie;
    – gr. 3 – państwo z Ameryki Północnej (USA lub Kanada);
    – gr. 4 – Australia;
    – gr. 5 – państwo z Ameryki Łacińskiej.
    Uczniowie wykorzystują zasoby internetowe (elementy WebQuestu).

  2. Prezentacja rezultatów pracy i ich omówienie.

  3. Dyskusja na temat wad i zalet poszczególnych systemów edukacyjnych.

  4. Głosowanie nad tym, który system wydaje się uczniom najbardziej atrakcyjny.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie w parach wykonują wskazane ćwiczenia interaktywne.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali na zajęciach.

  2. Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.

Materiały pomocnicze:

  • Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu, 3.03.2010 r., ec.europa.eu.

  • Dominika Kampa, Michał Kuleta, Szkoła średnia w Wielkiej Brytanii, 2013, naukazagranica.pl.

  • Louise Ryan, Rosemary Sales, Magdalena Lopez Rodriguez, Alessio D’Angelo, Szkolnictwo w Anglii. Poradnik dla emigrantów i specjalistów pracujących z emigrantami, mdxmigration.files.wordpress.com.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Audiobook może być zachętą do analizy porównawczej polskiego i brytyjskiego systemu edukacyjnego.