Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R12jbVYwkz6hs1
Ćwiczenie 1
Zaznacz, które stwierdzenie pasuje do systemu edukacji w Polsce, a które w Wielkiej Brytanii. Proces zdawania egzaminu maturalnego trwa normalnie dwa lata. Możliwe odpowiedzi: Polska, Wielka Brytania. Słabe wyniki w nauce mogą skutkować pozostaniem w tej samej klasie na drugi rok. Możliwe odpowiedzi: Polska, Wielka Brytania. Szkoły publiczne są szkołami integracyjnymi. Możliwe odpowiedzi: Polska, Wielka Brytania. Mundurki są obowiązkowe we wszystkich szkołach. Możliwe odpowiedzi: Polska, Wielka Brytania
RLxSyaRFFQJ9K1
Ćwiczenie 2
Zaznacz, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Wielka Brytania to jedno państwo, które posiada kilka systemów edukacyjnych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Większość nowo powstających szkół podstawowych nie jest pod kontrolą władz lokalnych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Uczeń już rok przed zakończeniem liceum wie, na jaki kierunek studiów się dostał. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Obowiązek szkolny we wszystkich częściach Wielkiej Brytanii trwa krócej niż w Polsce. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RSfD5Mqjprara2
Ćwiczenie 3
Połącz kryteria rekrutacji z właściwym rodzajem szkoły średniej w Wielkiej Brytanii. wyniki na egzaminach po szkole podstawowej Możliwe odpowiedzi: 1. Faith School, 2. brak pasującej odpowiedzi, 3. Community School, 4. Grammar school wyznawana wiara Możliwe odpowiedzi: 1. Faith School, 2. brak pasującej odpowiedzi, 3. Community School, 4. Grammar school odległość szkoły od miejsca zamieszkania Możliwe odpowiedzi: 1. Faith School, 2. brak pasującej odpowiedzi, 3. Community School, 4. Grammar school specjalne potrzeby edukacyjne Możliwe odpowiedzi: 1. Faith School, 2. brak pasującej odpowiedzi, 3. Community School, 4. Grammar school
2
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenie.

1
Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu

Wynikiem tych działań powinno być przede wszystkim wdrożenie zasad uczenia się przez całe życie (wspólnie z państwami członkowskimi, partnerami społecznymi i ekspertami), między innymi poprzez elastyczne ścieżki edukacyjne w różnych sektorach i na różnych poziomach kształcenia i szkolenia oraz zwiększanie atrakcyjności kształcenia i szkolenia zawodowego.

strategia Źródło: Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu, 3.03.2010 r., dostępny w internecie: ec.europa.eu [dostęp 19.04.2020 r.].
RqT1i5dKK716Q
Zaznacz, które z elementów brytyjskiego systemu edukacyjnego wychodzą tym postulatom naprzeciw. Możliwe odpowiedzi: 1. dzieci są umieszczane w klasach według wieku, a nie osiągnięć, 2. nie tylko osiągnięcia decydują o przyjęciu do szkoły, 3. nauka poprzez zabawę i praca w grupach, 4. dzieci muszą przychodzić na zajęcia w mundurkach
31
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenie.

1
Dominika Kampa, Michał Kuleta Szkoła średnia w Wielkiej Brytanii

Od dawna uczęszczanie do brytyjskich, niezależnych szkół z internatem (tzw. Independent Boarding Schools) wiązało się ze statusem społecznym danej rodziny. Były to swego rodzaju elitarne miejsca, które kształciły młodzież z bogatych środowisk. Mimo to, już wtedy duży procent takich instytucji oferował stypendia dla zdolnych, młodych ludzi, których zwyczajnie nie było stać na opłacenie wysokiego czesnego. Z czasem nauka w takiej szkole stawała się tradycją rodzinną i kilka pokoleń uzyskiwało swoją edukację w murach tych samych placówek. Wraz z postępem globalizacji szkoły zaczęły się cieszyć popularnością na całym świecie. Wiele z nich gości uczniów nie tylko z Wielkiej Brytanii, ale również z krajów historycznie z nią powiązanych, a ostatnio coraz częściej również z Bliskiego Wschodu czy Afryki. Równocześnie zwiększyła się świadomość młodych ludzi o ewentualnych stypendiach i tym samym wzrosła liczba możliwości.

cytat1 Źródło: Dominika Kampa, Michał Kuleta, Szkoła średnia w Wielkiej Brytanii, 2013 r., dostępny w internecie: naukazagranica.pl [dostęp 17.08.2020 r.].
R1bTjnm97UE0a
Wyjaśnij, jak globalizacja wpłynęła na stopień elitarności brytyjskich szkół z internatem. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenie.

1
Dominika Kampa, Michał Kuleta Szkoła średnia w Wielkiej Brytanii

Poziom szkoły jest o wiele trudniej ocenić niż w przypadku szkół polskich, ponieważ nie ma tu jednolitej podstawy programowej i poziom będzie zależał głównie od ambicji uczniów („lepsze” szkoły to te, które przyciągają bardziej ambitnych, ale często, wybierając odpowiednie przedmioty, można uzyskać taki sam poziom edukacji w szkole na szczycie rankingu co tej w jego ogonku, ponieważ szkoły prywatne mają najczęściej świetne grono pedagogiczne. Szczególnie że rankingi są budowane na podstawie średniego wyniku z egzaminów wszystkich osób, które do nich przystępowały).

cytat1 Źródło: Dominika Kampa, Michał Kuleta, Szkoła średnia w Wielkiej Brytanii, 2013 r., dostępny w internecie: naukazagranica.pl [dostęp 17.08.2020 r.].
R149VuUsVhv75
Wyjaśnij, na czym polega podstawowa różnica między polskim i brytyjskim systemem szkolnictwa, która została opisana w tekście. (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tabelą i wykonaj polecenie.

Etap edukacji

Szkoła

Klasa

Szkoła Podstawowa (Primary School)

Nauczanie Początkowe (Infant School)

02

Szkoła Junior (Junior School)

36

Szkoła średnia (Secondary School)

Szkoła średnia (College, 6Indeks górny th form)

713

Etap edukacji

Szkoła

Klasa

Szkoła Podstawowa (Primary School)

Nauczanie Początkowe (Infant School)

02

Szkoła Podstawowa (Primary School)

Szkoła Junior (Junior School)

36

Szkoła średnia (Secondary School)

Szkoła średnia (College, 6Indeks górny th form)

713

cytat2 Źródło: Louise Ryan, Rosemary Sales, Magdalena Lopez Rodriguez, Alessio D’Angelo, Polskie dzieci w brytyjskich szkołach podstawowych. Przewodnik dla rodziców, dostępny w internecie: gov.pl [dostęp 17.08.2020 r.].

REySMKYqrYl2w
Na podstawie informacji przedstawionych w tabeli podaj trzy różnice między polskim i brytyjskim systemem szkolnictwa. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tabelą i wykonaj polecenie.

Typowy rok szkolny w szkole państwowej

etap

okres

czas

semestr I (jesienny)

wrzesieńgrudzień

67 tygodni
1 tydzień przerwy
67 tygodni

Przerwa bożonarodzeniowa

semestr II (zimowy)

styczeńmarzec/kwiecień

67 tygodni
1 tydzień przerwy
67 tygodni

Przerwa wielkanocna

semestr III (letni)

marzec/kwiecieńlipiec

67 tygodni
1 tydzień przerwy
67 tygodni

cytat3 Źródło: Louise Ryan, Rosemary Sales, Magdalena Lopez Rodriguez, Alessio D’Angelo, Szkolnictwo w Anglii. Poradnik dla emigrantów i specjalistów pracujących z emigrantami, dostępny w internecie: mdxmigration.files.wordpress.com [dostęp 17.08.2020 r.].

R6Is3UTG5AfEY
Porównaj organizację roku szkolnego w Wielkiej Brytanii i w Polsce. Podaj dwa wnioski. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenie.

1
Prywatne szkoły w Wielkiej Brytanii

W szkołach publicznych studiuje poniżej 10% uczniów, zdobywają oni 35% najwyższych wyników GCE A‑levels i jednocześnie stanowią 25% studentów uniwersytetów. (…) Z niektórych prywatnych szkół na uniwersytet dostaje się 100% uczniów, a połowa studentów tzw. Oxbridge (uniwersytety w Oksfordzie i Cambridge) uczyła się w szkołach niepublicznych.

cytat4 Źródło: Prywatne szkoły w Wielkiej Brytanii, dostępny w internecie: justlanded.com [dostęp 17.08.2020 r.].
R1AE3uT0oMXhP
Wyjaśnij, które szkoły według statystyk w Wielkiej Brytanii, prywatne czy państwowe, gwarantują lepszą edukację. (Uzupełnij).