Dla nauczyciela
Autor: Alicja Dembczak‑Kołodziejczyk
Przedmiot: Matematyka
Temat: Zadania optymalizacyjne z kontekstem realistycznym
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
XIII. Optymalizacja i rachunek różniczkowy.
Zakres podstawowy. Uczeń rozwiązuje zadania optymalizacyjne w sytuacjach dających się opisać funkcją kwadratową.
Zakres rozszerzony Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) oblicza pochodną funkcji potęgowej o wykładniku rzeczywistym oraz oblicza pochodną, korzystając z twierdzeń o pochodnej sumy, różnicy, iloczyny, ilorazu o funkcji złożonej;
5) stosuje pochodną do badania monotoniczności funkcji;
6) rozwiązuje zadania optymalizacyjne za pomocą pochodnej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
podaje opis matematyczny danej sytuacji w postaci funkcji
wyznacza dziedzinę otrzymanej funkcji
wyznacza pochodną funkcji
wyznacza ekstremum lokalne funkcji
wskazuje w wyznaczonym ekstremum czy funkcja osiąga wartość największą lub najmniejszą
wyciąga wnioski na podstawie zrealizowanych przykładów
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
dyskusja
odwrócona lekcja
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie w domu zapoznają się z materiałem zawartym w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat lekcji i cele zajęć.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na małe grupy. Uczniowie wymieniają się informacjami pozyskanymi w domu.
Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Film samouczek”, czyta treść polecenia nr 1 - „Zapoznaj się uważnie z poniższą prezentacją, a następnie wykonaj polecenia”. Po zapoznaniu się uczniów z materiałem omawia ewentualne problemy związane z jego niezrozumieniem. Uczniowie w grupach rozwiązują polecenie nr 2 w sekcji „Film samouczek”. Wybrana grupa prezentuje swoje rozwiązanie. Nauczyciel, w razie potrzeby, uzupełnia informacje.
W następnym kroku uczniowie wykonują w grupach zadania z ćwiczeń interaktywnych.
Wybrana grupa prezentuje swoje rozwiązania. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem zadań.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują w domu tylko wybrane ćwiczenia albo te, których uczniowie nie zdążyli zrobić z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
„Film samouczek” można wykorzystać jako wstęp do zajęć, utrwalając w ten sposób schemat rozwiązania zadań optymalizacyjnych.