Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Ewa Malinowska

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Przyczyny i skutki powstawania ruchów epejrogenicznych

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I

Podstawa programowa

V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.

Uczeń:

2) wyjaśnia przebieg głównych procesów wewnętrznych prowadzących do urozmaicenia powierzchni Ziemi (ruchy epejrogeniczne, ruchy górotwórcze, wulkanizm, plutonizm, trzęsienia ziemi).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • opisuje, czym są ruchy epejrogeniczne i izostatyczne,

  • określa przyczyny i skutki ruchów epejrogenicznych i izostatycznych,

  • formułuje prawidłowości ich występowania,

  • identyfikuje rejony występowania ruchów epejrogenicznych i izostatycznych.

Strategie nauczania: asocjacyjna, badawcza (problemowa)

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE

Formy zajęć: praca w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

Migoń P., Geomorfologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie do tematyki zajęć poprzez omówienie/przypomnienie procesów endogenicznych oraz ruchów izostatycznych i epejrogenicznych – pytania sprawdzające poziom przygotowania uczniów.

Faza realizacyjna

  • Omówienie zasad wykonania zadania; zadaniem uczniów jest obejrzenie animacji i jej przeanalizowanie, a następnie sporządzenie schematu myślowego porządkującego informacje dotyczące ruchów epejrogenicznych, wykonanie poleceń i przedstawienie rezultatów na forum klasy.

  • Prośba do uczniów o przeczytanie tekstu e‑materiału.

  • Podział uczniów na grupy (liczebność grup określa nauczyciel), przydzielenie grupom poleceń do wykonania.

  • Wyświetlenie na ekranie animacji przedstawiającej modele ruchów izostatycznych, a po jej zakończeniu - mapy pionowych ruchów skorupy ziemskiej.

  • Kilkuminutowa praca w grupach obejmująca:

    • analizę informacji przedstawionych w animacji,

    • sporządzenie schematu myślowego,

    • wykonanie przydzielonych przez nauczyciela poleceń.

  • Prezentacja na forum klasy rezultatów pracy w grupach – nauczyciel kontroluje poprawność wypowiedzi, wprowadza uzupełnienia, zadaje pytania naprowadzające.

  • Wyświetlenie na ekranie mapy pionowych ruchów skorupy ziemskiej oraz objaśnień do schematu myślowego. Porównanie zawartych w nim treści z rezultatami pracy uczniów, weryfikacja poprawności rezultatów pracy.

  • Dyskusja z udziałem wszystkich uczniów mająca charakter kompleksowego podsumowania informacji dotyczących przyczyn i skutków ruchów izostatycznych i epejrogenicznych.

  • Sporządzenie w zeszycie notatki zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i udzielanie odpowiedzi przez uczniów.

  • Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.

Praca domowa

  • Określ przypuszczalne konsekwencje dalszego podnoszenia się obszarów poddanych ruchom izostatycznym.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Animacja, schemat myślowy i informacje zawarte w e‑materiale mogą być wykorzystane podczas innych, różnorodnych tematycznie lekcji dotyczących zróżnicowania środowiska (krajobrazu) Ziemi zarówno w ujęciu komponentowym (głównie blok tematyczny litosfera), jak i kompleksowym (charakterystyka środowiska różnych regionów fizycznogeograficznych, relacje między komponentami środowiska). Uczeń może także wykorzystać e‑materiał do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy w domu oraz w czasie lekcji mających na celu powtórzenie materiału dotyczącego zjawisk uwarunkowanych budową geologiczną i rzeźbą powierzchni Ziemi.