Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Ewa Malinowska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Przyczyny i skutki powstawania ruchów epejrogenicznych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa
V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.
Uczeń:
2) wyjaśnia przebieg głównych procesów wewnętrznych prowadzących do urozmaicenia powierzchni Ziemi (ruchy epejrogeniczne, ruchy górotwórcze, wulkanizm, plutonizm, trzęsienia ziemi).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
opisuje, czym są ruchy epejrogeniczne i izostatyczne,
określa przyczyny i skutki ruchów epejrogenicznych i izostatycznych,
formułuje prawidłowości ich występowania,
identyfikuje rejony występowania ruchów epejrogenicznych i izostatycznych.
Strategie nauczania: asocjacyjna, badawcza (problemowa)
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy zajęć: praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Migoń P., Geomorfologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do tematyki zajęć poprzez omówienie/przypomnienie procesów endogenicznych oraz ruchów izostatycznych i epejrogenicznych – pytania sprawdzające poziom przygotowania uczniów.
Faza realizacyjna
Omówienie zasad wykonania zadania; zadaniem uczniów jest obejrzenie animacji i jej przeanalizowanie, a następnie sporządzenie schematu myślowego porządkującego informacje dotyczące ruchów epejrogenicznych, wykonanie poleceń i przedstawienie rezultatów na forum klasy.
Prośba do uczniów o przeczytanie tekstu e‑materiału.
Podział uczniów na grupy (liczebność grup określa nauczyciel), przydzielenie grupom poleceń do wykonania.
Wyświetlenie na ekranie animacji przedstawiającej modele ruchów izostatycznych, a po jej zakończeniu - mapy pionowych ruchów skorupy ziemskiej.
Kilkuminutowa praca w grupach obejmująca:
analizę informacji przedstawionych w animacji,
sporządzenie schematu myślowego,
wykonanie przydzielonych przez nauczyciela poleceń.
Prezentacja na forum klasy rezultatów pracy w grupach – nauczyciel kontroluje poprawność wypowiedzi, wprowadza uzupełnienia, zadaje pytania naprowadzające.
Wyświetlenie na ekranie mapy pionowych ruchów skorupy ziemskiej oraz objaśnień do schematu myślowego. Porównanie zawartych w nim treści z rezultatami pracy uczniów, weryfikacja poprawności rezultatów pracy.
Dyskusja z udziałem wszystkich uczniów mająca charakter kompleksowego podsumowania informacji dotyczących przyczyn i skutków ruchów izostatycznych i epejrogenicznych.
Sporządzenie w zeszycie notatki zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i udzielanie odpowiedzi przez uczniów.
Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.
Praca domowa
Określ przypuszczalne konsekwencje dalszego podnoszenia się obszarów poddanych ruchom izostatycznym.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Animacja, schemat myślowy i informacje zawarte w e‑materiale mogą być wykorzystane podczas innych, różnorodnych tematycznie lekcji dotyczących zróżnicowania środowiska (krajobrazu) Ziemi zarówno w ujęciu komponentowym (głównie blok tematyczny litosfera), jak i kompleksowym (charakterystyka środowiska różnych regionów fizycznogeograficznych, relacje między komponentami środowiska). Uczeń może także wykorzystać e‑materiał do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy w domu oraz w czasie lekcji mających na celu powtórzenie materiału dotyczącego zjawisk uwarunkowanych budową geologiczną i rzeźbą powierzchni Ziemi.