Dla nauczyciela
Autor: Paweł Kaniowski
Przedmiot: Filozofia
Temat: Czym myślenie filozoficzne różni się od naukowego?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji. Uczeń:
odróżnia myślenie filozoficzne od naukowego;
definiuje filozofię w relacji do nauki;
wskazuje różnice w poznaniu filozoficznym i naukowym;
ocenia, w jakim stopniu filozofia jest dziedziną niezależną od nauki.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
audiobook.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów, żeby przed następnymi zajęciami przygotowali odpowiedzi na pytania: Czy nauka i filozofia to dwa całkowicie odmienne i niezależne od siebie sposoby poznania rzeczywistości? Co je odróżnia, a co je łączy?
Faza wprowadzająca:
Prowadzący zajęcia loguje się na platformie. Na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika wyświetla temat lekcji, następnie omawia cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel zadaje uczniom pytania, na które mieli przygotować odpowiedzi przed lekcją, i rozpoczyna dyskusję na temat różnic między myśleniem naukowym i filozoficznym. Po zakończonej dyskusji wybrany uczeń dokonuje jej podsumowania.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają indywidualnie tekst w sekcji „Przeczytaj”. Po lekturze formułują pytania, na które tekst odpowiada. Następnie weryfikują swoje propozycje z propozycjami kolegów i koleżanek. Omówienie najważniejszych zagadnień poruszonych w tekście.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla materiał z sekcji „Audiobook”, a następnie czyta polecenie Wysłuchaj wykładu wybitnego polskiego filozofa, prof. Jana Woleńskiego. Wybierz jeden z rodzajów stosunku między nauką a filozofią, który został omówiony w wykładzie, wyjaśnij swoimi słowami, na czym polega oraz uzasadnij, dlaczego przekonuje cię bardziej niż inne. Uczniowie wykonują zadanie w parach. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie w parach przygotowują przykłady pytań filozoficznych i pytań, jakie zadaliby na gruncie wybranej przez siebie nauki. Zastanawiają się, czym różnią się te pytania. Formułują wniosek, wykorzystując wiedzę zbobytą podczas zajęć.
Praca z zestawem ćwiczeń. Uczniowie rozwiązują zadnia od 1 do 4, czyli odnoszące się do tekstu źródłowego A.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie rozwiązują ćw. 5 w e‑materiale.
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Ćwiczenia w e‑materiale odnoszące się do tekstu źródłowego B.
Materiały pomocnicze:
Kuhn T., Struktura rewolucji naukowych, tłum. H. Ostromecka, Warszawa 1988.
Amsterdamski S, Między historią a metodą. Spory o racjonalność nauki, Warszawa 1983.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Audiobook” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.