Autor: Paweł Kaniowski

Przedmiot: Filozofia

Temat: Czym myślenie filozoficzne różni się od naukowego?

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Pojęcie filozofii. Uczeń:
5) wskazuje istotne cechy pytań filozoficznych: ogólność (abstrakcyjność), racjonalność, zorientowanie na to, co ostateczne lub najbardziej podstawowe.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele lekcji. Uczeń:

  • odróżnia myślenie filozoficzne od naukowego;

  • definiuje filozofię w relacji do nauki;

  • wskazuje różnice w poznaniu filozoficznym i naukowym;

  • ocenia, w jakim stopniu filozofia jest dziedziną niezależną od nauki.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • audiobook.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, żeby przed następnymi zajęciami przygotowali odpowiedzi na pytania: Czy nauka i filozofia to dwa całkowicie odmienne i niezależne od siebie sposoby poznania rzeczywistości? Co je odróżnia, a co je łączy?

Faza wprowadzająca:

  1. Prowadzący zajęcia loguje się na platformie. Na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika wyświetla temat lekcji, następnie omawia cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel zadaje uczniom pytania, na które mieli przygotować odpowiedzi przed lekcją, i rozpoczyna dyskusję na temat różnic między myśleniem naukowym i filozoficznym. Po zakończonej dyskusji wybrany uczeń dokonuje jej podsumowania.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają indywidualnie tekst w sekcji „Przeczytaj”. Po lekturze formułują pytania, na które tekst odpowiada. Następnie weryfikują swoje propozycje z propozycjami kolegów i koleżanek. Omówienie najważniejszych zagadnień poruszonych w tekście.

  2. Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla materiał z sekcji „Audiobook”, a następnie czyta polecenie Wysłuchaj wykładu wybitnego polskiego filozofa, prof. Jana Woleńskiego. Wybierz jeden z rodzajów stosunku między nauką a filozofią, który został omówiony w wykładzie, wyjaśnij swoimi słowami, na czym polega oraz uzasadnij, dlaczego przekonuje cię bardziej niż inne. Uczniowie wykonują zadanie w parach. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając uczniom informacji zwrotnej.

  3. Uczniowie w parach przygotowują przykłady pytań filozoficznych i pytań, jakie zadaliby na gruncie wybranej przez siebie nauki. Zastanawiają się, czym różnią się te pytania. Formułują wniosek, wykorzystując wiedzę zbobytą podczas zajęć.

  4. Praca z zestawem ćwiczeń. Uczniowie rozwiązują zadnia od 1 do 4, czyli odnoszące się do tekstu źródłowego A.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania uczniowie rozwiązują ćw. 5 w e‑materiale.

  2. Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Ćwiczenia w e‑materiale odnoszące się do tekstu źródłowego B.

Materiały pomocnicze:

  • Kuhn T., Struktura rewolucji naukowych, tłum. H. Ostromecka, Warszawa 1988.

  • Amsterdamski S, Między historią a metodą. Spory o racjonalność nauki, Warszawa 1983.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Audiobook” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.