1
Pokaż ćwiczenia:

Tekst A

1
Karl Jaspers Wprowadzenie do filozofii

[1] W sprawach filozoficznych niemal każdy czuje się na siłach sądzić sam. Przyznajemy na ogół, że chcąc zrozumieć którąś z nauk, trzeba uczyć się, ćwiczyć, zdobywać metodę; natomiast w odniesieniu do filozofii każdy rości sobie prawo głosu i współuczestnictwa bez żadnych warunków wstępnych. Własne bycie człowiekiem, własny los i własne doświadczenie uchodzą tu za podstawę dostateczną. 
Żądanie, by filozofia była dostępna dla każdego, trzeba uznać za słuszne. Żmudne drogi zawodowych filozofów tylko wtedy mają sens, gdy przywodzą do człowieczeństwa: określa je sposób upewniania się o bycie i o nas samych w jego obrębie. 
[2] Myślenie filozoficzne jest zawsze myśleniem samoistnym. Każdy człowiek musi zdobyć się na nie sam. 
Zdumiewającą oznaką tego, że człowiek jako taki filozofuje samoistnie, są pytania dzieci. Nierzadko słyszy się z ust dziecka coś, co swoim sensem sięga bezpośrednio do głębi filozofowania. […]  
Dziecko dziwi się: „staram się pomyśleć, że jestem kimś innym, ale ciągle jestem sobą”. […] Zdumiewa [je] zagadka bycia swoim „ja”, której nie sposób pojąć wychodząc od innych bytów. Pytając, [dziecko] zatrzymuje się u tej granicy. 
Inne dziecko słucha historii stworzenia świata: na początku Bóg stworzył niebo i ziemię… I nagle pyta: „A co było przed początkiem?”. Przed tym chłopcem odsłonił się bezkres coraz to nowych pytań, niepohamowany pęd intelektu, dla którego nie istnieje odpowiedź ostateczna. […] 
[3] Ponieważ człowiek nie potrafi się obejść bez filozofii, jest ona zawsze obecna w życiu publicznym, w przekazanych przez tradycję przysłowiach, w obiegowych zwrotach filozoficznych, w panujących przekonaniach — np. w języku oświeceniowym i treściach wiary politycznej, przede wszystkim jednak, od zarania dziejów — w mitach.

q1c Źródło: Karl Jaspers, Wprowadzenie do filozofii, tłum. Anna Wołkowicz, Wrocław 2000, s. 6–8.
R36zH5tdL05Yi1
Ćwiczenie 1
Zgodnie z tekstem A, filozofią zajmuje się... Możliwe odpowiedzi: 1. tylko zawodowy filozof., 2. dziecko, dopóki nie dorośnie., 3. każdy, kto jest człowiekiem., 4. każda istota rozumna, np. człowiek.
RWOSFpRTUNrDO1
Ćwiczenie 2
Zaznacz w tekście pytanie filozoficzne, które porusza problem samoświadomości. [1] W sprawach filozoficznych niemal każdy czuje się na siłach sądzić sam. Przyznajemy na ogół, że chcąc zrozumieć którąś z nauk, trzeba uczyć się, ćwiczyć, zdobywać metodę; natomiast w odniesieniu do filozofii każdy rości sobie prawo głosu i współuczestnictwa bez żadnych warunków wstępnych. Własne bycie człowiekiem, własny los i własne doświadczenie uchodzą tu za podstawę dostateczną. Żądanie, by filozofia była dostępna dla każdego, trzeba uznać za słuszne. Żmudne drogi zawodowych filozofów tylko wtedy mają sens, gdy przywodzą do człowieczeństwa: określa je sposób upewniania się o bycie i o nas samych w jego obrębie. [2] Myślenie filozoficzne jest zawsze myśleniem samoistnym. Każdy człowiek musi zdobyć się na nie sam. Zdumiewającą oznaką tego, że człowiek jako taki filozofuje samoistnie, są pytania dzieci. Nierzadko słyszy się z ust dziecka coś, co swoim sensem sięga bezpośrednio do głębi filozofowania. […] Dziecko dziwi się: „staram się pomyśleć, że jestem kimś innym, ale ciągle jestem sobą”. […] Zdumiewa [je] zagadka bycia swoim „ja”, której nie sposób pojąć wychodząc od innych bytów. Pytając, [dziecko] zatrzymuje się u tej granicy. Inne dziecko słucha historii stworzenia świata: na początku Bóg stworzył niebo i ziemię… I nagle pyta: „A co było przed początkiem?”. Przed tym chłopcem odsłonił się bezkres coraz to nowych pytań, niepohamowany pęd intelektu, dla którego nie istnieje odpowiedź ostateczna. […] [3] Ponieważ człowiek nie potrafi się obejść bez filozofii, jest ona zawsze obecna w życiu publicznym, w przekazanych przez tradycję przysłowiach, w obiegowych zwrotach filozoficznych, w panujących przekonaniach — np. w języku oświeceniowym i treściach wiary politycznej, przede wszystkim jednak, od zarania dziejów — w mitach.
1
Ćwiczenie 2
R1RSzUaS8TDlb
[1] W sprawach filozoficznych niemal każdy czuje się na siłach sądzić sam. Przyznajemy na ogół, że chcąc zrozumieć którąś z nauk, trzeba uczyć się, ćwiczyć, zdobywać metodę; natomiast w odniesieniu do filozofii każdy rości sobie prawo głosu i współuczestnictwa bez żadnych warunków wstępnych. Własne bycie człowiekiem, własny los i własne doświadczenie uchodzą tu za podstawę dostateczną. Żądanie, by filozofia była dostępna dla każdego, trzeba uznać za słuszne. Żmudne drogi zawodowych filozofów tylko wtedy mają sens, gdy przywodzą do człowieczeństwa: określa je sposób upewniania się o bycie i o nas samych w jego obrębie. [2] Myślenie filozoficzne jest zawsze myśleniem samoistnym. Każdy człowiek musi zdobyć się na nie sam. Zdumiewającą oznaką tego, że człowiek jako taki filozofuje samoistnie, są pytania dzieci. Nierzadko słyszy się z ust dziecka coś, co swoim sensem sięga bezpośrednio do głębi filozofowania. […] Dziecko dziwi się: „staram się pomyśleć, że jestem kimś innym, ale ciągle jestem sobą”. […] Zdumiewa [je] zagadka bycia swoim „ja”, której nie sposób pojąć wychodząc od innych bytów. Pytając, [dziecko] zatrzymuje się u tej granicy. Inne dziecko słucha historii stworzenia świata: na początku Bóg stworzył niebo i ziemię… I nagle pyta: „A co było przed początkiem?”. Przed tym chłopcem odsłonił się bezkres coraz to nowych pytań, niepohamowany pęd intelektu, dla którego nie istnieje odpowiedź ostateczna. […] [3] Ponieważ człowiek nie potrafi się obejść bez filozofii, jest ona zawsze obecna w życiu publicznym, w przekazanych przez tradycję przysłowiach, w obiegowych zwrotach filozoficznych, w panujących przekonaniach — np. w języku oświeceniowym i treściach wiary politycznej, przede wszystkim jednak, od zarania dziejów — w mitach. (Uzupełnij).
RC1yOe0zYHmJt11
Ćwiczenie 3
Na podstawie tekstu A zdecyduj, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe, czy fałszywe. 1. Zdziwienie filozoficzne charakteryzuje profesjonalnych filozofów. P, F. 2. Człowiek ma w sobie naturalną skłonność do filozofowania. P, F. 3. Od kiedy ludzkość posiada naukę, może obejść się bez filozofii. P, F. 4. Filozofia nie różni się istotnie od nauki. P, F.
11
Ćwiczenie 4

Na podstawie tekstu A uzasadnij tezę, że myślenie filozoficzne wynika z natury człowieka.

Ronn1RjHqy05A
(Uzupełnij).
RMyehnuuHo56621
Ćwiczenie 5
Czy filozofia jest autonomiczna w stosunku do nauki? Uzupełnij tekst, który prezentuje przekrój stanowisk dotyczących relacji nauki i filozofii (od skrajnej niezależności do skrajnej niezależności) przeciągając do niej stwierdzenia, które znajdziesz poniżej. Filozofia jest radykalnie odrębna od nauki Możliwe odpowiedzi: 1. Nauka zajmuje się danymi empirycznymi, zaś filozofia stawia pytania, których nie da się rozstrzygnąć za pomocą doświadczenia. Domeny filozofii i nauki nie pokrywają się ze sobą, lecz razem tworzą całościowy obraz rzeczywistości. Nauka opisuje rzeczywistość, natomiast filozofia pyta o jej sens., 2. Filozofia odpowiada na te same pytanie, co nauka, lecz robi to nieskutecznie., 3. Tam, gdzie domeny filozofii i nauki, rozstrzygający głos ma nauka, która na poparcie swoich twierdzeń ma dane empiryczne. Domena filozofii jest jednak większa niż domena nauki – nie wszystkie kwestie poruszane przez filozofie mogą zostać rozstrzygnięte naukowo., 4. Filozofia stawia własne pytania i formułuje własne odpowiedzi, ale może odwoływać się do faktów naukowych – interpretacja danych empirycznych może stanowić potwierdzenie idei filozoficznych., 5. Filozofia bada najgłębszy poziom rzeczywistości – ustala, co istnieje i jaka jest jego natura, pyta o warunki poznania rzeczywistości jako takiej. Przedmiotem filozofii jest więc ustalenie pierwszych zasad bytu, przedmiotem nauki – byty szczególne. Filozofia dostarcza więc metafizycznego fundamentu wiedzy naukowej., 6. Filozofia jest dyscypliną pomocniczą nauki, porządkuje jej ustalenia i łączy ze sobą ustalenia różnych nauk szczegółowych. Filozofia jest zasadniczo odrębna od nauki Możliwe odpowiedzi: 1. Nauka zajmuje się danymi empirycznymi, zaś filozofia stawia pytania, których nie da się rozstrzygnąć za pomocą doświadczenia. Domeny filozofii i nauki nie pokrywają się ze sobą, lecz razem tworzą całościowy obraz rzeczywistości. Nauka opisuje rzeczywistość, natomiast filozofia pyta o jej sens., 2. Filozofia odpowiada na te same pytanie, co nauka, lecz robi to nieskutecznie., 3. Tam, gdzie domeny filozofii i nauki, rozstrzygający głos ma nauka, która na poparcie swoich twierdzeń ma dane empiryczne. Domena filozofii jest jednak większa niż domena nauki – nie wszystkie kwestie poruszane przez filozofie mogą zostać rozstrzygnięte naukowo., 4. Filozofia stawia własne pytania i formułuje własne odpowiedzi, ale może odwoływać się do faktów naukowych – interpretacja danych empirycznych może stanowić potwierdzenie idei filozoficznych., 5. Filozofia bada najgłębszy poziom rzeczywistości – ustala, co istnieje i jaka jest jego natura, pyta o warunki poznania rzeczywistości jako takiej. Przedmiotem filozofii jest więc ustalenie pierwszych zasad bytu, przedmiotem nauki – byty szczególne. Filozofia dostarcza więc metafizycznego fundamentu wiedzy naukowej., 6. Filozofia jest dyscypliną pomocniczą nauki, porządkuje jej ustalenia i łączy ze sobą ustalenia różnych nauk szczegółowych. Filozofia i nauka wzajemnie się uzupełniają Możliwe odpowiedzi: 1. Nauka zajmuje się danymi empirycznymi, zaś filozofia stawia pytania, których nie da się rozstrzygnąć za pomocą doświadczenia. Domeny filozofii i nauki nie pokrywają się ze sobą, lecz razem tworzą całościowy obraz rzeczywistości. Nauka opisuje rzeczywistość, natomiast filozofia pyta o jej sens., 2. Filozofia odpowiada na te same pytanie, co nauka, lecz robi to nieskutecznie., 3. Tam, gdzie domeny filozofii i nauki, rozstrzygający głos ma nauka, która na poparcie swoich twierdzeń ma dane empiryczne. Domena filozofii jest jednak większa niż domena nauki – nie wszystkie kwestie poruszane przez filozofie mogą zostać rozstrzygnięte naukowo., 4. Filozofia stawia własne pytania i formułuje własne odpowiedzi, ale może odwoływać się do faktów naukowych – interpretacja danych empirycznych może stanowić potwierdzenie idei filozoficznych., 5. Filozofia bada najgłębszy poziom rzeczywistości – ustala, co istnieje i jaka jest jego natura, pyta o warunki poznania rzeczywistości jako takiej. Przedmiotem filozofii jest więc ustalenie pierwszych zasad bytu, przedmiotem nauki – byty szczególne. Filozofia dostarcza więc metafizycznego fundamentu wiedzy naukowej., 6. Filozofia jest dyscypliną pomocniczą nauki, porządkuje jej ustalenia i łączy ze sobą ustalenia różnych nauk szczegółowych. Filozofia jest częściowo zależna od nauki Możliwe odpowiedzi: 1. Nauka zajmuje się danymi empirycznymi, zaś filozofia stawia pytania, których nie da się rozstrzygnąć za pomocą doświadczenia. Domeny filozofii i nauki nie pokrywają się ze sobą, lecz razem tworzą całościowy obraz rzeczywistości. Nauka opisuje rzeczywistość, natomiast filozofia pyta o jej sens., 2. Filozofia odpowiada na te same pytanie, co nauka, lecz robi to nieskutecznie., 3. Tam, gdzie domeny filozofii i nauki, rozstrzygający głos ma nauka, która na poparcie swoich twierdzeń ma dane empiryczne. Domena filozofii jest jednak większa niż domena nauki – nie wszystkie kwestie poruszane przez filozofie mogą zostać rozstrzygnięte naukowo., 4. Filozofia stawia własne pytania i formułuje własne odpowiedzi, ale może odwoływać się do faktów naukowych – interpretacja danych empirycznych może stanowić potwierdzenie idei filozoficznych., 5. Filozofia bada najgłębszy poziom rzeczywistości – ustala, co istnieje i jaka jest jego natura, pyta o warunki poznania rzeczywistości jako takiej. Przedmiotem filozofii jest więc ustalenie pierwszych zasad bytu, przedmiotem nauki – byty szczególne. Filozofia dostarcza więc metafizycznego fundamentu wiedzy naukowej., 6. Filozofia jest dyscypliną pomocniczą nauki, porządkuje jej ustalenia i łączy ze sobą ustalenia różnych nauk szczegółowych. Filozofia jest syntezą nauk Możliwe odpowiedzi: 1. Nauka zajmuje się danymi empirycznymi, zaś filozofia stawia pytania, których nie da się rozstrzygnąć za pomocą doświadczenia. Domeny filozofii i nauki nie pokrywają się ze sobą, lecz razem tworzą całościowy obraz rzeczywistości. Nauka opisuje rzeczywistość, natomiast filozofia pyta o jej sens., 2. Filozofia odpowiada na te same pytanie, co nauka, lecz robi to nieskutecznie., 3. Tam, gdzie domeny filozofii i nauki, rozstrzygający głos ma nauka, która na poparcie swoich twierdzeń ma dane empiryczne. Domena filozofii jest jednak większa niż domena nauki – nie wszystkie kwestie poruszane przez filozofie mogą zostać rozstrzygnięte naukowo., 4. Filozofia stawia własne pytania i formułuje własne odpowiedzi, ale może odwoływać się do faktów naukowych – interpretacja danych empirycznych może stanowić potwierdzenie idei filozoficznych., 5. Filozofia bada najgłębszy poziom rzeczywistości – ustala, co istnieje i jaka jest jego natura, pyta o warunki poznania rzeczywistości jako takiej. Przedmiotem filozofii jest więc ustalenie pierwszych zasad bytu, przedmiotem nauki – byty szczególne. Filozofia dostarcza więc metafizycznego fundamentu wiedzy naukowej., 6. Filozofia jest dyscypliną pomocniczą nauki, porządkuje jej ustalenia i łączy ze sobą ustalenia różnych nauk szczegółowych. Filozofia jest niepotrzebna Możliwe odpowiedzi: 1. Nauka zajmuje się danymi empirycznymi, zaś filozofia stawia pytania, których nie da się rozstrzygnąć za pomocą doświadczenia. Domeny filozofii i nauki nie pokrywają się ze sobą, lecz razem tworzą całościowy obraz rzeczywistości. Nauka opisuje rzeczywistość, natomiast filozofia pyta o jej sens., 2. Filozofia odpowiada na te same pytanie, co nauka, lecz robi to nieskutecznie., 3. Tam, gdzie domeny filozofii i nauki, rozstrzygający głos ma nauka, która na poparcie swoich twierdzeń ma dane empiryczne. Domena filozofii jest jednak większa niż domena nauki – nie wszystkie kwestie poruszane przez filozofie mogą zostać rozstrzygnięte naukowo., 4. Filozofia stawia własne pytania i formułuje własne odpowiedzi, ale może odwoływać się do faktów naukowych – interpretacja danych empirycznych może stanowić potwierdzenie idei filozoficznych., 5. Filozofia bada najgłębszy poziom rzeczywistości – ustala, co istnieje i jaka jest jego natura, pyta o warunki poznania rzeczywistości jako takiej. Przedmiotem filozofii jest więc ustalenie pierwszych zasad bytu, przedmiotem nauki – byty szczególne. Filozofia dostarcza więc metafizycznego fundamentu wiedzy naukowej., 6. Filozofia jest dyscypliną pomocniczą nauki, porządkuje jej ustalenia i łączy ze sobą ustalenia różnych nauk szczegółowych.

Tekst B 1

Karl Jaspers Wprowadzenie do filozofii

[…] dziecko słyszy na spacerze o elfach, co noc tańczących opodal na polanie... „Ale przecież ich wcale nie ma...”. Wobec tego mówi się z dzieckiem o sprawach realnych, obserwuje położenie Słońca, objaśnia problem ruchu Słońca i obrotu Ziemi, dowodzi, że Ziemia jest kulista i obraca się wokół własnej osi. „To przecież wszystko nieprawda” — odpowiada dziewczynka i tupie nogą. „Przecież Ziemia jest nieruchoma. Ja wierzę tylko w to, co widzę”. „W takim razie nie wierzysz w Pana Boga, bo on też jest niewidzialny”. Dziewczynka zastanawia się chwilę, po czym zdecydowanie oznajmia: „Gdyby jego nie było, to przecież i nas by nie było”. To dziecko przejęte jest zdumieniem, że istnienie nie jest samo przez się; pojmuje ono różnicę między pytaniem o jakiś przedmiot w świecie a pytaniem o całokształt bytu i naszego istnienia.

q1d Źródło: Karl Jaspers, Wprowadzenie do filozofii, tłum. Anna Wołkowicz, Wrocław 2000, s. 7.
1
R1bUTPLjCkUHA21
Ćwiczenie 6
Wskaż w tekście stwierdzenie dziewczynki, które można uznać za twierdzenie filozoficzne. […] dziecko słyszy na spacerze o elfach, co noc tańczących opodal na polanie... „Ale przecież ich wcale nie ma...”. Wobec tego mówi się z dzieckiem o sprawach realnych, obserwuje położenie Słońca, objaśnia problem ruchu Słońca i obrotu Ziemi, dowodzi, że Ziemia jest kulista i obraca się wokół własnej osi. „To przecież wszystko nieprawda” — odpowiada dziewczynka i tupie nogą. „Przecież Ziemia jest nieruchoma. Ja wierzę tylko w to, co widzę”. „W takim razie nie wierzysz w Pana Boga, bo on też jest niewidzialny”. Dziewczynka zastanawia się chwilę, po czym zdecydowanie oznajmia: „Gdyby jego nie było, to przecież i nas by nie było”. To dziecko przejęte jest zdumieniem, że istnienie nie jest samo przez się; pojmuje ono różnicę między pytaniem o jakiś przedmiot w świecie a pytaniem o całokształt bytu i naszego istnienia.
2
Ćwiczenie 6
R1XpC7dqze5o1
[…] dziecko słyszy na spacerze o elfach, co noc tańczących opodal na polanie... „Ale przecież ich wcale nie ma...”. Wobec tego mówi się z dzieckiem o sprawach realnych, obserwuje położenie Słońca, objaśnia problem ruchu Słońca i obrotu Ziemi, dowodzi, że Ziemia jest kulista i obraca się wokół własnej osi. „To przecież wszystko nieprawda” — odpowiada dziewczynka i tupie nogą. „Przecież Ziemia jest nieruchoma. Ja wierzę tylko w to, co widzę”. „W takim razie nie wierzysz w Pana Boga, bo on też jest niewidzialny”. Dziewczynka zastanawia się chwilę, po czym zdecydowanie oznajmia: „Gdyby jego nie było, to przecież i nas by nie było”. To dziecko przejęte jest zdumieniem, że istnienie nie jest samo przez się; pojmuje ono różnicę między pytaniem o jakiś przedmiot w świecie a pytaniem o całokształt bytu i naszego istnienia. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zdecyduj, na czym polega różnica między myśleniem naukowym a filozoficznym w świetle tego fragmentu?

R1RY8MGoXhpvx
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Jak pisze prof. Jan Woleński,

znane są […] rozwiązania wskazujące na odmienność filozofii i nauki z uwagi na ich różne cele. Przykładem może być egzystencjalizm ateistyczny lub religijny, który wskazuje, że nauka nie jest przydatna do rozstrzygania rozmaitych kwestii egzystencjalnych.

Jakich kwestii w świetle tego poglądu nie może rozstrzygnąć nauka? Podaj przykłady problemów filozoficznych.

RuZsxH8uifqml
(Uzupełnij).