Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Uniwersalizm średniowiecza
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
dowie się, czym jest uniwersalizm średniowieczny;
wymieni dziedziny życia, na które wpłynął uniwersalizm;
omówi wydarzenia historyczne, które ukształtowały uniwersalizm;
porówna rolę języka łacińskiego w średniowieczu i języka angielskiego we współczesnym świecie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć:
Choć mapa średniowiecznej Europy znacząco różni się od współczesnej, można dostrzec sporo podobieństw między kulturą obecnego oraz ówczesnego kontynentu europejskiego. Dziś żyjemy w coraz bardziej jednoczącym się świecie. Językiem dominującym stał się angielski, pizzę je się niemal wszędzie, ubieramy się podobnie, słuchamy tych samych piosenek. Można powiedzieć, że świat się zuniwersalizował.
Uniwersalizm to także jedna z głównych cech średniowiecza.Podanie celów zajęć, tematu oraz ustalenie kryteriów sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”.
Następnie zapoznają się z linią chronologiczną i zawartymi w niej treściami. Dobierają się w pary i wykonują polecenie 1. Wybrana osoba prezentuje odpowiedź, nauczyciel ocenia.
Uczniowie dzielą się na zespoły i wykonują polecenie 2 – każdy zespół prezentuje na forum swoje propozycje. Podczas realizacji polecenia można korzystać z telefonów komórkowych z dostępem do internetu.
Uczniowie zapoznają się z galerią interaktywną. Następnie dzielą się na dwie grupy. Jedna wykonuje polecenie i ćwiczenie 1, druga polecenie i ćwiczenie 2. Po zakończeniu pracy przedstawiciele obu grup przedstawiają swoje propozycje odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie uniwersalizmu średniowiecza – nauczyciel uzupełnia informacje.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Dla zainteresowanych. Zdobytą już wiedzę na temat epoki możesz utrwalić, jeżeli obejrzysz filmy popularnonaukowe poświęcone życiu w średniowiecznej Europie:
- Życie w średniowieczu. Król, reż. Nigel Miller, scen. Terry Jones, 2004,
- Życie w średniowieczu. Rycerz, reż. Nigel Miller, scen. Terry Jones, 2004.
Materiały pomocnicze:
Życie w średniowieczu. Król, reż. Nigel Miller, scen. Terry Jones, 2004.
Życie w średniowieczu. Rycerz, reż. Nigel Miller, scen. Terry Jones, 2004.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Linia chronologiczna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.