Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Warsztaty interpretacyjne. Kunsztowność poezji barokowej – Pszczoła w bursztynie Jana Andrzeja Morsztyna
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
określi elementy analizy utworów poetyckich;
prześledzi etapy analizy utworów;
rozpozna konteksty przydatne w interpretacji utworów;
przenalizuje i zinterpretuje wiersz Pszczoła w bursztynie Jana Andrzeja Morsztyna.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Warsztaty interpretacyjne. Kunsztowność poezji barokowej – Pszczoła w bursztynie Jana Andrzeja Morsztyna”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Schemat” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i rozwiązywać zadania.
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie prezentacji na podstawie informacji zawartych w sekcji „Schemat”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Jeżeli przygotowanie uczniów do lekcji jest niewystarczające, nauczyciel prosi o indywidualne zapoznanie się z treścią w sekcji „Schemat”. Każdy uczestnik zajęć podczas cichego czytania wynotowuje najważniejsze kwestie poruszone w tekście. Następnie wybrani uczniowie odczytują na głos swoje notatki.
Analiza i interpretacja tekstu Jana Andrzeja Morsztyna Pszczoła w bursztynie. Nauczyciel wyświetla na tablicy zestaw poleceń do opracowania dla całej klasy (uczniowie mogą pracować w grupach i korzystać ze źródeł online):
– Identyfikacja problemu poruszonego w tekście.
– Sformułowanie notatki z tezą interpretacyjną utworu.
Przedstawiciele dzielą się efektami swojej pracy na forum. Nauczyciel omawia ich propozycje. Wspólnie z uczestnikami zajęć formułuje wnioski w formie notatki.Uczestnicy zajęć zapoznają się z prezentacją multimedialną i opracowują na jej podstawie tablicę edukacyjną na temat wyznaczników tematycznych polskiej poezji barokowej. Następnie w parach redagują wypowiedź o przeciwieństwach w poetyce baroku.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują ćwiczenia zamieszczone w sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
W oparciu o wszystkie wskazane w lekcji etapy pracy zredaguj interpretację wiersza.
Materiały pomocnicze:
Wiktor Weintraub, Wstęp, [w:] J.A. Morsztyn (Morstyin), Wybór poezji, oprac. W. Weintraub, Wrocław 1988.
Czesław Hernas, Barok, Warszawa 1976.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Schemat” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.