Autor: Karolina Nowak

Przedmiot: Matematyka

Temat: Problemy prowadzące do rozwiązywania nierówności wymiernych podwójnych

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

III. Równania i nierówności.

Zakres podstawowy. Uczeń:
7) rozwiązuje równania wymierne postaci VxWx=0, gdzie wielomiany VxWx są zapisane w postaci iloczynowej.

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) rozwiązuje nierówności wielomianowe typu: Wx>0, Wx0, Wx<0, Wx0 dla wielomianów doprowadzonych do postaci iloczynowej lub takich, które dają się doprowadzić do postaci iloczynowej metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias lub metodą grupowania;
2) rozwiązuje równania i nierówności wymierne nie trudniejsze niż x+1xx-1+1x+12xx-1x+1

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozwiązuje nierówność wymierną;

  • przekształca wyrażenia wymierne;

  • dokonuje analizy informacji i wyciąga wnioski;

  • czyta ze zrozumieniem, przetwarza informacje słowne na reprezentację algebraiczną;

  • argumentuje i uzasadnia swoje działania;

  • wykorzystuje pojęcia średnich do rozwiązywania problemów z zakresu różnych dziedzin;

  • integruje umiejętności z różnych działów matematyki.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm,

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona klasa,

  • dyskusja,

  • obserwacja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w grupach,

  • praca całego zespołu.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu,

  • projektor multimedialny,

  • arkusze papieru, pisaki.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

Uczniowie zapoznają się z treściami zapisanymi w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel  określa cele i kryteria sukcesu w języku ucznia.

  2. Nauczyciel inicjuje rozmowę z uczniami na temat znanych im sytuacji wykorzystania pojęć średniej arytmetycznej, geometrycznej, harmonicznej. Nawiązuje do związków między tymi średnimi. Zadaje pytania o istnienie innych jeszcze rodzajów średniej.

Faza realizacyjna:

  1. Wszyscy uczniowie oglądają animację przedstawiającą problemy prowadzące do rozwiązywania nierówności wymiernych podwójnych.

  2. Uczniowie pracują w zespołach realizując Polecenie 1 (3 zespoły) oraz Polecenie 2 (3 zespoły). Po wykonaniu zadania zespoły, które rozwiązywały ten sam problem wymieniają się rozwiązaniami i sprawdzają poprawność wykonania zadania.

  3. Nauczyciel kontroluje pracę zespołów, koryguje błędy i wyjaśnia ew. wątpliwości.

  4. Przedstawiciele dwóch zespołów prezentują rozwiązanie problemów przedstawionych w Poleceniu 1 oraz w Poleceniu 2 na forum klasy. Najlepiej jednocześnie z wykorzystaniem dwóch tablic.

  5. Uczniowie indywidualnie lub w parach przystępują do wykonania ćwiczeń 1 – 5. zamieszczonych w sekcji „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie zgłaszają ewentualne problemy z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się” i wspólnie je omawiają.

  2. Nauczyciel  inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli? Jaką wcześniejszą wiedzę i umiejętności wykorzystali na lekcji? Co było dla nich (lub nadal jest) trudne?

Praca domowa:

  1. Zadaniem dla wszystkich uczniów jest wykonanie Ćwiczenia 6.

  2. Zadaniem dla chętnych jest wykonanie Ćwiczenia 7 oraz 8.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

  1. Problemy przedstawione w animacji można wspólnie z uczniami „przerobić” na zadania z frazą: „wykaż/uzasadnij, że…” i w rozwiązaniu tych zadań przeprowadzić rozumowanie oparte na ciągu argumentów prowadzącym do uzasadnienia tezy.

  2. Animację można również wykorzystać jako wstęp do zgadnień poświęconych rozwiązywaniu zadań na prędkość, drogę i czas.

  3. Szczególną uwagę warto zwrócić na zadania „na dowodzenie” znajdujące się w sekcji „Przeczytaj”, z którą uczniowie zapoznali się przed właściwą lekcją. W fazie wstępnej warto omówić z uczniami niezbędne elementy dowodu matematycznego: założenie, tezę, dowód. Można także nawiązać do różnych sposobów zapisywania dowodu.