Dla nauczyciela
Autor: Karolina Nowak
Przedmiot: Matematyka
Temat: Problemy prowadzące do rozwiązywania nierówności wymiernych podwójnych
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności.
Zakres podstawowy. Uczeń:
7) rozwiązuje równania wymierne postaci , gdzie wielomiany i są zapisane w postaci iloczynowej.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) rozwiązuje nierówności wielomianowe typu: , , , dla wielomianów doprowadzonych do postaci iloczynowej lub takich, które dają się doprowadzić do postaci iloczynowej metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias lub metodą grupowania;
2) rozwiązuje równania i nierówności wymierne nie trudniejsze niż
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozwiązuje nierówność wymierną;
przekształca wyrażenia wymierne;
dokonuje analizy informacji i wyciąga wnioski;
czyta ze zrozumieniem, przetwarza informacje słowne na reprezentację algebraiczną;
argumentuje i uzasadnia swoje działania;
wykorzystuje pojęcia średnich do rozwiązywania problemów z zakresu różnych dziedzin;
integruje umiejętności z różnych działów matematyki.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa,
dyskusja,
obserwacja.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w grupach,
praca całego zespołu.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu,
projektor multimedialny,
arkusze papieru, pisaki.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami zapisanymi w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel określa cele i kryteria sukcesu w języku ucznia.
Nauczyciel inicjuje rozmowę z uczniami na temat znanych im sytuacji wykorzystania pojęć średniej arytmetycznej, geometrycznej, harmonicznej. Nawiązuje do związków między tymi średnimi. Zadaje pytania o istnienie innych jeszcze rodzajów średniej.
Faza realizacyjna:
Wszyscy uczniowie oglądają animację przedstawiającą problemy prowadzące do rozwiązywania nierówności wymiernych podwójnych.
Uczniowie pracują w zespołach realizując Polecenie 1 (3 zespoły) oraz Polecenie 2 (3 zespoły). Po wykonaniu zadania zespoły, które rozwiązywały ten sam problem wymieniają się rozwiązaniami i sprawdzają poprawność wykonania zadania.
Nauczyciel kontroluje pracę zespołów, koryguje błędy i wyjaśnia ew. wątpliwości.
Przedstawiciele dwóch zespołów prezentują rozwiązanie problemów przedstawionych w Poleceniu 1 oraz w Poleceniu 2 na forum klasy. Najlepiej jednocześnie z wykorzystaniem dwóch tablic.
Uczniowie indywidualnie lub w parach przystępują do wykonania ćwiczeń 1 – 5. zamieszczonych w sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Uczniowie zgłaszają ewentualne problemy z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się” i wspólnie je omawiają.
Nauczyciel inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli? Jaką wcześniejszą wiedzę i umiejętności wykorzystali na lekcji? Co było dla nich (lub nadal jest) trudne?
Praca domowa:
Zadaniem dla wszystkich uczniów jest wykonanie Ćwiczenia 6.
Zadaniem dla chętnych jest wykonanie Ćwiczenia 7 oraz 8.
Materiały pomocnicze:
Rozwiązywanie nierówności wymiernychRozwiązywanie nierówności wymiernych
Wskazówki metodyczne:
Problemy przedstawione w animacji można wspólnie z uczniami „przerobić” na zadania z frazą: „wykaż/uzasadnij, że…” i w rozwiązaniu tych zadań przeprowadzić rozumowanie oparte na ciągu argumentów prowadzącym do uzasadnienia tezy.
Animację można również wykorzystać jako wstęp do zgadnień poświęconych rozwiązywaniu zadań na prędkość, drogę i czas.
Szczególną uwagę warto zwrócić na zadania „na dowodzenie” znajdujące się w sekcji „Przeczytaj”, z którą uczniowie zapoznali się przed właściwą lekcją. W fazie wstępnej warto omówić z uczniami niezbędne elementy dowodu matematycznego: założenie, tezę, dowód. Można także nawiązać do różnych sposobów zapisywania dowodu.