Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Zapisz jako PDF Udostępnij materiał

Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa 

Przedmiot: Matematyka

Temat: Walec – kontekst realistyczny

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum lub technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

X. Stereometria.

Zakres podstawowy. Uczeń:

1) rozpoznaje wzajemne położenie prostych w przestrzeni, w szczególności proste prostopadłe nieprzecinające się;

6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • oblicza objętość, pole powierzchni, długości odcinków i własności przekroju walca w kontekście rzeczywistym

  • dobiera strategię rozwiązywania zadań do zagadnień odnoszących się do rzeczywistości

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

  • behawioryzm

Metody i techniki nauczania:

  • sztafeta zadaniowa

  • rozmowa nauczająca

  • dyskusja

Formy pracy:

  • praca całą klasą

  • praca w parach

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora

  • modele brył

  • materiały zawarte w e–podręczniku.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prowadzi z uczniami dyskusję na temat wykorzystania walców w życiu codziennym.

  2. Uczniowie formułują kryteria sukcesu, podają przykłady wielkości, które można obliczać w walcu np. objętość naczynia itp.

  3. Nauczyciel prezentuje uczniom Film Samouczek z przykładami rozwiązywania zadań dotyczących walca.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie rozwiązują samodzielnie polecenia do medium, a następnie wymieniają się rozwiązaniami z koleżanką lub kolegą z ławki i dokonują oceny koleżeńskiej.

  2. Uczniowie rozwiązują samodzielnie ćwiczenia z sekcji „Przeczytaj”.

  3. Nauczyciel wraz z uczniami analizuje rozwiązania uczniowskie.

  4. Wybrani uczniowie rozwiązują na tablicy zadania, które sprawiały najwięcej problemów.

Faza podsumowująca:

  • Uczniowie dokonują samooceny i podsumowują w jaki sposób można wykorzystać własności walca w życiu codziennym.

Praca domowa

Wymyślić i rozwiązać zadanie związane z zastosowaniem walca w życiu codziennym. Przekazać treść zadania wylosowanemu koleżance lub koledze z klasy do rozwiązania.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Film samouczek uczniowie mogą wykorzystać w domu do utrwalenia wiadomości oraz w materiale „Objętość walca” lub „Pole powierzchni walca”.