Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Zachowania asertywne
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
I. Człowiek w społeczeństwie.
Uczeń:
9) wyjaśnia zasady zachowań asertywnych; podaje przykłady stosowania zwrotów asertywnych i przedstawia wynikające z tego korzyści.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia pojęcie asertywności;
analizuje przykłady zachowań asertywnych;
charakteryzuje znaczenie zachowań asertywnych w życiu codziennym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda kuli śniegowej;
rozmowa nauczająca;
drama;
quiz.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Podanie tematu i celów zajęć.
2. Śniegowa kula. Uczniowie w parach definiują pojęcie asertywności. Następnie łączą się w czwórki i ósemki pracujące dalej nad definicją. Na koniec wspólnie wybierają najlepszą wersję.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie zapoznają się z treścią „Przeczytaj”, a następnie w parach układają pytania do quizu. Pytania te wrzucają do wspólnego worka. Następnie wspólnie określają zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi).
2. Przeprowadzenie gry w klasie. Wybrana osoba dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, np. ocenami z aktywności.
3. Uczniowie zapoznają się z filmem Sztuka mówienia „nie”. Wynotowują najistotniejsze informacje. Następnie wykonują polecenia i ćwiczenia dołączone do materiału.
4. Klasa dzieli się na kilkuosobowe grupy, które zapoznają się z filmem Być asertywnym. Na podstawie tej wiedzy grupy przygotowują krótkie scenki, w których przedstawiają zachowania asertywne. Scenki są przedstawiane na forum klasy i omawiane.
5. Uczniowie rozmawiają na temat znaczenia asertywności w życiu codziennym. W trakcie rozmowy oceniają znaczenie zachowań asertywnych w życiu codziennym. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.
Faza podsumowująca
1. Wybrane/chętne osoby odpowiadają na pytanie zawarte we wprowadzeniu - jakie są przejawy asertywności?
2. Uczniowie wypowiadają się na temat swojego zaangażowania podczas zajęć. Nauczyciel może wybranym osobom wystawić oceny.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne do filmu Być asertywnym.
Materiały pomocnicze:
Agnieszka Wróbel, Asertywność na co dzień, Warszawa 2011.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Filmy mogą służyć jako pomoc w przygotowaniu się do lekcji powtórkowej.