Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Zachowania asertywne

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

I. Człowiek w społeczeństwie.

Uczeń:

9) wyjaśnia zasady zachowań asertywnych; podaje przykłady stosowania zwrotów asertywnych i przedstawia wynikające z tego korzyści.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia pojęcie asertywności;

  • analizuje przykłady zachowań asertywnych;

  • charakteryzuje znaczenie zachowań asertywnych w życiu codziennym.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda kuli śniegowej;

  • rozmowa nauczająca;

  • drama;

  • quiz.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Podanie tematu i celów zajęć.

2. Śniegowa kula. Uczniowie w parach definiują pojęcie asertywności. Następnie łączą się w czwórki i ósemki pracujące dalej nad definicją. Na koniec wspólnie wybierają najlepszą wersję.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie zapoznają się z treścią „Przeczytaj”, a następnie w parach układają pytania do quizu. Pytania te wrzucają do wspólnego worka. Następnie wspólnie określają zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi).

2. Przeprowadzenie gry w klasie. Wybrana osoba dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, np. ocenami z aktywności.

3. Uczniowie zapoznają się z filmem Sztuka mówienia „nie”. Wynotowują najistotniejsze informacje. Następnie wykonują polecenia i ćwiczenia dołączone do materiału.

4. Klasa dzieli się na kilkuosobowe grupy, które zapoznają się z filmem Być asertywnym. Na podstawie tej wiedzy grupy przygotowują krótkie scenki, w których przedstawiają zachowania asertywne. Scenki są przedstawiane na forum klasy i omawiane.

5. Uczniowie rozmawiają na temat znaczenia asertywności w życiu codziennym. W trakcie rozmowy oceniają znaczenie zachowań asertywnych w życiu codziennym. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.

Faza podsumowująca

1. Wybrane/chętne osoby odpowiadają na pytanie zawarte we wprowadzeniu - jakie są przejawy asertywności?

2. Uczniowie wypowiadają się na temat swojego zaangażowania podczas zajęć. Nauczyciel może wybranym osobom wystawić oceny.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne do filmu Być asertywnym.

Materiały pomocnicze:

Agnieszka Wróbel, Asertywność na co dzień, Warszawa 2011.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Filmy mogą służyć jako pomoc w przygotowaniu się do lekcji powtórkowej.