Dla nauczyciela
Autor: Joanna Oparek
Przedmiot: Język polski
Temat: Pytania o wartości ocalające człowieka. Poezja Zbigniewa Herberta
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
zrekonstruuje system wartości reprezentowany w poezji Zbigniewa Herberta;
określi kontekst historyczny i polityczny wybranych utworów Herberta;
odwołując się do poezji Herberta, wyjaśni na czym polega ocalająca rola wartości;
rozpozna ironię w utworach Herberta i określisz jej funkcję.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed zajęciami:
Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat roli poezji – stawia pytania, czy poprzez poezję można bronić uniwersalnego systemu wartości, czy jest to zadaniem poety, czy i w jakich warunkach poezja powinna być zaangażowana politycznie.
Nauczyciel naprowadza uczniów na temat lekcji, przywołując postać Herberta – „księcia niezłomnego polskiej poezji”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel robi krótkie wprowadzenie na temat epoki, w której rozwinęła się twórczość Herberta – moralisty. Nauczyciel zachęca uczniów do rozmowy na temat opresji systemu totalitarnego i związanego z nim zagrożenia dla systemu wartości oraz konsekwencji wyborów moralnych jednostki.
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji, nawiązując do prezentacji. Nauczyciel wraz uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel prosi jedną osobę o podsumowanie treści sekcji „Przeczytaj” – zaprezentowanie sylwetki Herberta jako moralisty w odniesieniu do przywołanych w tekście utworów lub ich fragmentów.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Film” i zapoznają się z materiałem.
Uczniowie wykonują polecenia 1 i 2. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia i komentuje, inni uczniowie uzupełniają.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się” i wykonują ćwiczenia 1‑8. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia i komentuje, inni uczniowie uzupełniają. Przy ćwiczeniu 8 nauczyciel może poprosić kilka osób o odczytanie swojej listy nakazów moralnych (w odniesieniu do utworu Przesłanie Pana Cogito).
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące: Jakie wartości według Herberta niosą człowiekowi ocalenie i na czym polega ich moc ocalająca? Chętne osoby udzielają odpowiedzi, a nauczyciel komentuje.
Nauczyciel prosi wybraną osobę o wypowiedź na temat: Na czym polega ocalająca moc poezji Herberta. Pozostali uczniowie uzupełniają, a nauczyciel komentuje.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.
Praca domowa
Przeczytaj i zinterpretuj wiersz Herberta Pan Cogito o postawie wyprostowanej.
Materiały pomocnicze:
https://culture.pl/pl/tworca/zbigniew‑herbert
file:///C:/Users/Ania/Downloads/Konteksty%20Kultury_1_2018_‑_2_herbert_krotka_historia.pdf
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja TED”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.