Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Tekst do ćwiczeń 1–4

Stanisław Barańczak Uciekinier z Utopii. O poezji Zbigniewa Herberta (fragmenty)

Warunkiem dotarcia do istotnego i kompletnego sensu przeważającej większości wierszy Herberta jest zgłębienie działających w nich mechanizmów ironii. To jednak nie wszystko. W wypadku tego właśnie, a nie innego poety wszelkie dociekania interpretacyjne nie na wiele się zdadzą, jeśli nie zastanowić się również nad dwiema dalszymi, a ściśle ze sobą powiązanymi kwestiami: funkcji oraz granic ironii. Podstawowym bowiem zagadnieniem każdego ironicznego moralizmu pozostaje ostateczne pytanie: w imię czego używa się ironii? Jeśli nie jest ona celem samym w sobie – jakie są jej funkcje? Lub też, inaczej rzecz ujmując: gdy dokonają się wszelkie ironiczne demaskacje – co ostaje się jako wartość niekwestionowana i nienaruszalna?

Parę słów najpierw o funkcjach ironii. Jest ich wiele – i większość z nich, ma się rozumieć, nie jest bynajmniej specyficznym wyróżnikiem poezji Herberta. Podobnie jak w dowolnej wypowiedzi potocznej czy tekście retorycznym, ironia […] może służyć celom takim jak tuszowanie nadmiernego patosu czy wzruszenia (inaczej mówiąc samoobrona przed sentymentalizmem), unikanie nadmiernej kategoryczności sądu (samoobrona przed dydaktyzmem), obnażanie nierozwiązywalnych sprzeczności (samoobrona przed tendencyjnością) itp. W sensie jeszcze bardziej uniwersalnym ironia – rozumiana jako porozumiewawczy sygnał „ironisty” w stronę „słuchacza” ponad głową „ofiary” – stanowić może wreszcie technikę pośredniego i dyskretnego odwoływania się do wspólnego z czytelnikiem systemu wartości.

Z tego ostatniego właśnie punktu widzenia ironia Herberta pozwala dostrzec, przynajmniej w części, swoją specyfikę. Niezmiernie istotne jest bowiem to, że w jego wierszach coraz to powraca – w rozmaitych wcieleniach – ten sam model układu ról pomiędzy „ironistą”, „słuchaczem” a „ofiarą”: gdy dwaj pierwsi zaliczają się do słabszych, atakowana bronią ironii „ofiara” jest – z racji swojej pozycji społecznej, materialnej przewagi, psychicznej niewrażliwości – z reguły kimś „silniejszym”. Jedyną ostoją „słabszych” są wartości, które „silniejszy” gwałci; jedyną bronią – skoro perswazja nie odniosłaby skutku, a prosty sarkazm zbyt łatwo zlekceważyć – pozostaje ironia.

ucie Źródło: Stanisław Barańczak, Uciekinier z Utopii. O poezji Zbigniewa Herberta (fragmenty).
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Scharakteryzuj własnymi słowami wymienione przez Stanisława Barańczaka cztery funkcje ironii.

R17flO6cfRae6
11
Ćwiczenie 2

Wyjaśnij metaforę zawartą w stwierdzeniu, że ironia to porozumiewawczy sygnał «ironisty» w stronę «słuchacza» ponad głową «ofiary».

R17Nkk49uaAxx
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Wyjaśnij, jakich wartości zdaniem Barańczaka broni Herbert za pomocą języka ironii.

RYNopC94Xtf8A
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij, dlaczego według Barańczaka ironia w poezji Herberta jest skuteczniejszą bronią niż perswazja i sarkazm.

RC5Y9lXHSaKnh
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Język – narzędzie komunikacji czy wartość? Przedstaw argumenty.

RbKcMzonX3fRH
(Uzupełnij).
R1PiB9AO22Mwz2
Ćwiczenie 6
Co może symbolizować wędrówka, do której wzywa się w utworze Przesłanie Pana Cogito słowem „Idź”. Zaznacz trzy właściwe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. zmierzanie ku nicości, 2. wierność swoim przekonaniom, 3. podążanie śladem historycznych bohaterów, 4. działanie dla dobra społeczeństwa, 5. konsekwentne podejmowanie właściwych wyborów moralnych, 6. zachowanie wierność wobec wartości podstawowych, 7. życie z nieustanną wizją śmierci, 8. podejmowanie otwartej walki z opresyjnym systemem władzy
R9sZPR9fMzETf2
Ćwiczenie 7
Zaznacz kolorem zielonym synonimy słowa „wierność”, które wydają Ci się adekwatne do rozumienia tego określenia w poezji Herberta. staranność, precyzja, bezwzględność, pryncypialność, uczciwość, dokładność, bezkompromisowość, rzetelność, dosłowność, rygorystyczność, precyzyjność, wytrzymałość, stanowczość, stałość, szczegółowość, wiarygodność, drobiazgowość, niewolniczość, pedanteria
31
Ćwiczenie 8

Sformułuj własnymi słowami argumenty Pana Cogito przekonujące odbiorcę wiersza do wierności.

R1SPBAXZHw03g
(Uzupełnij).