Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Marzenna Śliwka

Przedmiot: język polski

Temat: Inspiracje religijne i kulturowe Jana Jakuba Kolskiego. Jańcio Wodnik

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
II. Kształcenie językowe.
4. Ortografia i interpunkcja. Uczeń:
1) stosuje zasady ortografii i interpunkcji, w tym szczególnie: pisowni wielką i małą literą, pisowni łącznej i rozłącznej partykuły nie oraz partykuły -bym, -byś, -by z różnymi częściami mowy; pisowni zakończeń -ji, -ii, -i ; zapisu przedrostków roz-, bez-, wes-, wz-, ws-; pisowni przyimków złożonych; pisowni nosówek ( a, ę ) oraz połączeń om, on, em, en ; pisowni skrótów i skrótowców;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
8) rozróżnia pragmatyczny i etyczny wymiar obietnic składanych w tekstach reklamy;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
3) rozpoznaje nawiązania do tradycji biblijnej i antycznej w kulturze współczesnej;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele lekcji. Uczeń:

  • poznaje charakter twórczości Jana Jakuba Kolskiego na przykładzie filmu Jańcio Wodnik,

  • charakteryzuje realizm magiczny w literaturze i filmie,

  • interpretuje symbolikę i przesłanie filmu Jańcio Wodnik,

  • identyfikuje odwołania biblijne i kulturowe w filmie Jana Jakuba Kolskiego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • metoda aktywizująca - spacer klasowy.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uwaga: Materiał jest przeznaczony do realizacji podczas dwóch godzin lekcyjnych, ale nauczyciel może wybrać zagadnienia i ograniczyć się do jednej godziny.

  2. Przygotowanie do zajęć.
    Uczniowie oglądają film Jana Jakuba Kolskiego Jańcio Wodnik.
    Tuż przed zajęciami: Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Inspiracje religijne i kulturowe Jana Jakuba Kolskiego. Jańcio Wodnik”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i wykonanie ćwiczeń nr 1–3 z sekcji „Sprawdź się”.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału cele zajęć.

  2. Sprawdzenie zadania domowego. Nauczyciel prosi o prezentację odpowiedzi oraz ewentualne uzasadnienie opinii.
    Na tablicy multimedialnej nauczyciel wyświetla hasło: Cudowność w filmie „Jańcio Wodnik. Uczniowie wskazują sceny, w których zauważyli takie elementy, uzasadniają swój wybór. Następnie nauczyciel przypomina znaczenie terminu „realizm magiczny”.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o wskazanie tych scen filmu, które kojarzą im się z Biblią. Następuje omówienie – uczniowie dokonują interpretacji przytoczonych fragmentów filmu.

  2. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”: 5–8.

  3. Podział na 5 grup. Każda z grup otrzymuje jeden kadr do analizy i interpretacji – ćwiczenie 4 z sekcji „Sprawdź się”. Można też przygotować odpowiednie fragmenty filmu. Liderzy koordynują pracę swoich zespołów. Po ukończeniu zadania następuje wspólne omówienie wniosków.
    Wybrane wcześniej osoby przedstawiają na forum zebrane informacje.

  4. * Zadanie dodatkowe przy założeniu, że materiał jest realizowany podczas dwóch godzin lekcyjnych. Uczniowie dzielą się na 4 grupy, każda z nich otrzymuje inny dialog z filmu do przeanalizowania.
    Polecenie brzmi: Dokonaj analizy fragmentów dialogów z filmu Jańcio Wodnik. Zapisz swoje wnioski dotyczące bohaterów.
    Dialog 1
    - Jedenasty raz wiszę. Inne zachodzą bez sposobu.
    - Inne, inne, inne… Może być bez sposobu. Na ciebie taki sposób. (…)
    - Inne depczą bez mycia. Kapusta od tego lepsza.
    - Inne… Inne to, Weronka, na jesień kapustę kiszą. A my po swojemu, na wiosnę. No i co, zła była zeszłego roku?
    - No dobra.
    - No widzisz, a przecież na wiosnę kiszona była. Nie jesteśmy pospólstwo, żeby tak robić tak, jak jest robione. Na nas Pan Bóg miał osobne pomyślenie. Ty nie czujesz tego?

    Dialog 2
    - O co się modlisz, Weronka?
    - O to samo od roku.
    - Pomódl się jeszcze, Weronka, żebym ja nie chciał odejść stąd w świat.
    - A ty sam, Jańcio, nie chcesz się pomodlić?
    - Nie, Weronka, mnie Pan Bóg nie słucha. Zda się, że ma do mnie sprawę… w mówieniu, a nie w słuchaniu. Pomódl się, Weronka.
    - Pomodlę się.

    Dialog 3
    - Wrócę, Weronka. Tylko zaspokoję potrzeby czynienia znaków i wrócę. Widzisz, Weronka, czasem to najdzie coś takiego człowieka i…
    - Że też cię akurat teraz musiało najść…
    - Ano widzisz, Weronka, człowiek myśli, że wybiera dla siebie, co chce, a w gruncie rzeczy to nie on wybiera.
    - Ładnie mówisz, Jańcio, od wczoraj. Bardzo ładnie. Szkoda takich słów tylko dla mnie. Podziel się nimi, Jańcio, z ludźmi.
    - Podzielę się, Weronka, podzielę…

    Dialog 4
    - Ładnie się ubrałaś, Weronka. Czy to na mój przejazd?
    - Na przejazd? To ty, Jańcio, nie wróciłeś do mnie?
    - Do ciebie, Weronka? A co tu takiego ważnego u ciebie? (Weronka wskazuje na swój brzuch, Jańcio się śmieje) Niby to takie ważne? Ja takich brzuchów na okolicach zrobiłem, Weronka, z kilkanaście. To przy każdym mam zostać? Mnie do ważniejszych spraw Pan Bóg przeznaczył.
    - Obiecałeś wrócić do domu. Mućka na dniach się wycieli, a samej… nijak.
    - Do domu, Weronka? Dla mnie świat domem.
    - Ja wierna byłam…
    - A co to wierność? Ja wierności to ja mam pod dostatkiem. Choćby ona. Robaki jej z oczu wyciągnąłem. Ona wierniejsza od ciebie, Weronka. Wierna jak pies. (…) Ja to wierności mam pod dostatkiem. A mnie świat domem. Mnie do ważniejszych rzeczy Pan Bóg przeznaczył.

  5. Nauczyciel wyświetla animowany film Matthew Winklera Co czyni bohatera?, dostępny w internecie. Następnie uczniowie zapoznają się z poleceniem 1 (sekcja „Prezentacja multimedialna”). Wspólnie ustalają kolejne etapy drogi Jańcia zgodnie z modelem Josepha Campbella

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wypowiadają się na temat filmu i jego przesłania. Nauczyciel zwraca uwagę na końcowe sceny historii i kompozycję dzieła filmowego. Wykonanie ćwiczenia 8 z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Wybrany uczeń odczytuje cele lekcji, następuje wspólne omówienie: co udało się osiągnąć, do czego warto wrócić, czego nie udało się zrealizować i dlaczego.

Praca domowa:

  1. Praca domowa z e‑materiału.

Materiały pomocnicze:
• Animowany film Matthew Winklera Co czyni bohatera?, dostępny w internecie.
Joseph Campbell, Bohater o tysiącu twarzy, Kraków 1997.
• Katarzyna Żakieta, Poza rzeczywistość – wpływy realizmu magicznego we współczesnym kinie, „Ogrody Nauk i Sztuk” nr 2014 (4).
• Władysław Kopaliński, Słownik symboli, Warszawa 1990.
• Wykłady prof. Marty Meduckiej, Akademia Polskiego Filmu: Miejsce i czas w twórczości Jana Jakuba Kolskiego; Jańcio Wodnik – typowy bohater filmów Jana Jakuba Kolskiego.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja multimedialna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.