Dla nauczyciela
Autor: Beata Kuna
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wykresy funkcji złożonych
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Uczeń:
Wyznacza punkt należący do wykresu funkcji złożonej korzystając z wykresów funkcji składowych
Przekształca wykres funkcji w przekształceniach płaszczyzny: translacji, symetrii osiowych, symetrii środkowe
Posługuje się złożeniem funkcji
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
znajduje punkt należący do wykresu funkcji złożonej korzystając z funkcji składowych złożenia
szkicuje wykres funkcji, stosując przekształcenia płaszczyzny – translację, symetrię osiową, symetrię środkową – na wykresie funkcji pomocniczej
określa jakim przekształceniom należy poddać wykres funkcji pomocniczej by otrzymać wykres funkcji złożonej Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
rozmowa kierowana
dyskusja
Formy pracy:
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi uczniów, aby na kartkach narysowali wykres jakiejś funkcji. Wykresy dzieli na dwie grupy: na takie, które można uzyskać stosując przekształcenia, które będą na lekcji i drugą grupę – takie, których nie uzyska się poprzez te przekształcenia. Wyjaśnia czym się będą dzisiaj zajmowali uczniowie na lekcji.
Następnie wraz z uczniami określa cele i kryteria sukcesu.
Nauczyciel prosi uczniów, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel lub chętna osoba rysuje na tablicy wykres funkcji f(x)=1/|x|. Nauczyciel zachęca uczniów do zgłaszania pomysłów na funkcje i przekształcenia, dzięki którym można uzyskać ten wykres. Klasa analizuje kolejne etapy rysowania wykresu funkcji (Przykład 1)
Nauczyciel zachęca klasę do dyskusji i wspólnie z uczniami formułuje ogólne własności wykresu funkcji składanej z funkcją f(x)=|x| (Przykład 2) oraz f(x)=-x (Przykład 3)
Nauczyciel lub chętna osoba rysuje na tablicy wykres funkcji kwadratowej z Przykładu 4. Nauczyciel zachęca uczniów do zgłaszania pomysłów na funkcje i przekształcenia, dzięki którym można uzyskać ten wykres.
Nauczyciel zachęca klasę do dyskusji i wspólnie z uczniami formułuje ogólne własności wykresu funkcji składanej z funkcją f(x)=x+1 (Przykład ) oraz f(x)=-x (Przykład 5)
Uczniowie indywidualnie rozwiązują Przykłady 6 i 7. Na koniec lekcji wybrani uczniowie prezentują swoje rysunki na tablicy.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem przykładów, które pojawiły się na lekcji.
Praca domowa:
Uczeń rozwiązuje zadania z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Przesunięcie wykresów funkcjiPrzesunięcie wykresów funkcji
Wskazówki metodyczne:
Polecenia związane z Galerią zdjęć interaktywnych można wykorzystać jako materiał, służący powtórzeniu materiału w temacie „Wykresy funkcji złożonych’’ lub przygotowania do matury.