Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Kryzys cesarstwa
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje przyczyny wewnętrzne i zewnętrzne kryzysu cesarstwa;
omawia wpływ armii rzymskiej na sytuację w imperium;
opisuje, w jaki sposób rzymscy władcy usiłowali utrzymać jedność imperium;
wyjaśnia termin tetrarchia i znaczenie tego nowego systemu rządów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel poleca, aby uczniowie przypomnieli sobie wcześniejszą historię Rzymu – okres pryncypatu i dominatu.
Faza wstępna:
Wyświetlenie na tablicy uczniom tematu oraz celów lekcji, a następnie określenie kryteriów sukcesu.
Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania z nim związane. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji?
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi, aby wskazana lub wylosowana osoba przypomniała, czym był pryncypat i dominat w dziejach Rzymu. W razie potrzeby uzupełnia odpowiedź ucznia.
Prowadzący omawia sytuację, w jakiej znalazło się Cesarstwo Rzymskie w III w. n.e. Zwraca uwagę na rosnące zagrożenie zewnętrzne, a także na coraz większy kryzys wewnętrzny w państwie.
Praca z multimedium („Schemat interaktywny”). Nauczyciel poleca, aby uczniowie w parach zapoznali się ze schematem, a następnie wykonali polecenie 2: wymienili i opisali czynniki, które wpłynęły na kryzys cesarstwa. Prosi przedstawiciela jednej pary o zaprezentowanie odpowiedzi, pozostali uczniowie mogą dopowiadać ważne według nich informacje. Nauczyciel odnosi się do odpowiedzi uczniów, zwracając uwagę na poprawne odpowiedzi i korygując ewentualne błędy.
Nauczyciel zapowiada, że uczniowie obejrzą film, który pozwoli spojrzeć na kwestię kryzysu cesarstwa z bardzo konkretnego punktu widzenia, a dokładniej – dynastii Sewerów. Krótko przybliża dzieje tej dynastii i odtwarza film.
Po zakończeniu emisji filmu nauczyciel zadaje uczniom pytania: Z jakimi problemami mierzyli się władcy Rzymu w tamtym okresie? Dlaczego sprawne przekazanie władzy było jedną z największych bolączek Rzymu w III w. n.e.? Co waszym zdaniem można było zrobić, aby zadbać o jedność państwa, a jednocześnie rozwiązać problemy gospodarcze i polityczne imperium? Uczniowie zgłaszają swoje propozycje, krótko dyskutują, jedna osoba może je zapisywać na tablicy.
Nauczyciel omawia rozwiązania, jakie wdrażano w cesarstwie, aby zapobiec kryzysowi; charakteryzuje nowy system rządów – tetrarchię.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania nauczyciel prosi uczniów, aby indywidualnie wykonali ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Film”. Następuje wspólne omówienie odpowiedzi.
Nauczyciel prosi uczniów, aby wrócili do pytań, które przygotowali na początku zajęć. Czy uzyskali na nie odpowiedzi? Jeśli nie, uczniowie szukają ich wspólnie z nauczycielem.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Opracuj podsumowanie tematu „Kryzys cesarstwa” w formie pytań do krzyżówki.
Materiały pomocnicze:
K. Christ, Historia Cesarstwa Rzymskiego. Od Augusta do Konstantyna, przeł. A. Gierlińska, Poznań–Gniezno 2016.
T. Kotula, Septymiusz Sewerus, cesarz z Lepcis Magna, Wrocław 1987.
Wielka Historia Świata, t. 1–12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności), Świat Książki 2004–2006.
Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011–2019.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się ze schematem oraz filmem przed zajęciami, aby przygotować się do późniejszej pracy. Wówczas w fazie realizacyjnej przechodzą od razu do wykonywania poleceń i ćwiczeń.