Dla nauczyciela
Autor: Zyta Sendecka, Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Sinice i rewolucja tlenowa
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje sinice jako przedstawicieli bakterii;
określa znaczenie sinic w produkcji tlenu atmosferycznego;
wyjaśnia terminy „katastrofa tlenowa” oraz „rewolucja tlenowa”.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
praca z audiobookiem;
symulacja;
obserwacja mikroskopowa.
Formy pracy:
praca w grupach;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie zapoznają się z drugim multimedium: symulacją interaktywną. Dokonują obserwacji sinic za pomocą wirtualnego mikroskopu. Następnie nauczyciel pyta uczniów, dlaczego sinice przyczyniły się do wystąpienia tzw. rewolucji tlenowej.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z audiobookiem udostępnionym przez nauczyciela. Następnie, pracując w parach, rozwiązują polecenie nr 2: wyjaśniają, czym była „katastrofa tlenowa” oraz jaki miała wpływ na organizmy beztlenowe.
Nauczyciel dzieli klasę na małe grupy. Każdy zespół opracowuje odpowiedź na polecenie: „Jaki wpływ na rewolucyjną zmianę w przyrodzie, do której przyczyniły się sinice, miało zjawisko ekstynkcji światła przez te organizmy?”.
Grupy prezentują wyniki swojej pracy.
Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela wskazują różnice i podobieństwa między rozwiązaniami różnych grup. Zastanawiają się, dlaczego ich spostrzeżenia są podobne lub się różnią.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby ocenili, jak praca w grupach ułatwiła im zrozumienie materiału.
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszej lekcji nauczyłem/nauczyłam się…”.
Praca domowa:
Wykonaj polecenie nr 2 do symulacji interaktywnej.
Dla chętnych: Wykonaj polecenie nr 3 do symulacji interaktywnej.
Materiały pomocnicze:
Neil A. Campbell i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania audiobooka:
Uczniowie zapoznają się z audiobookiem i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia przedstawionych treści.