Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Nina Tomaszewska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak definiujemy siły magnetyczne |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania | blended‑learning |
Metody nauczania | wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym |
Formy zajęć: | praca w zespole klasowym |
Środki dydaktyczne: | niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie, czy widzieli jakieś przypadki działania siły magnetycznej na pewne obiekty. Z pewnością uczniowie będą mówili o magnesie przyciągającym drobne żelazne albo stalowe przedmioty np. opiłki. Może przypomną sobie kompas z igłą magnetyczną, może będą wiedzieli, że silnik elektryczny pracuje dzięki siłom magnetycznym. Jeśli dodamy, że za zjawisko zorzy polarnej również odpowiadają siły magnetyczne, to z pewnością zainteresujemy uczniów. | |
Faza realizacyjna: | |
Lekcja w pełni wykorzystuje materiał tekstowy i medialny e- materiału. Najpierw nauczyciel mówi o tym, że we wszystkich wspomnianych przypadkach chodzi o działanie pola magnetycznego na cząstkę obdarzoną ładunkiem i poruszającą się w polu magnetycznym. Podaje wzór Lorentza na siłę magnetyczną w postaci wektorowej i szczegółowo omawia cechy wektora siły wynikające z iloczynu wektorowego. Mówi również o tym, że - jako siła dośrodkowa - siła magnetyczna nie może zmienić wartości prędkości cząstki, a jedynie zmienia kierunek jej ruchu – praca wykonywana nad cząstką przez siłę magnetyczną jest równa zeru. Następnie nauczyciel przystępuje do części aktywizującej pracę uczniów. Najpierw uczniowie wraz z nauczycielem „odkrywają”, po jakim torze będzie poruszała się cząstka, gdy jej prędkość będzie prostopadła do wektora indukcji. Następnie stosują zdobytą wiedzę do analizy torów cząstek w komorze śladowej, co opisane jest zarówno w materiale tekstowym, jak i w samouczku. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel wraz z uczniami rozwiązuje zadania 5. i 6. z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Następujące zadania z zestawu ćwiczeń: 1., 2., 3., 4., 7. i 8. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Samouczek, który zawiera dość łatwy pojęciowo materiał, z powodzeniem może służyć do samodzielnej pracy ucznia w domu. Może zostać potraktowany jako praca domowa. Wtedy na lekcji nauczyciel z uczniami może omówić więcej zadań. |