Dla nauczyciela
Autor: Justyna Szymańska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Wiedza o społeczeństwie 2022, Historia i teraźniejszość
Temat: Inne doktryny polityczne
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
10) przedstawia założenia ideowe wybranych ruchów społecznych (np. alterglobalizm, ekologizm, feminizm).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje typy poleceń do ćwiczeń dotyczących ekologizmu;
ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń;
charakteryzuje założenia ekologizmu, anarchizmu i agraryzmu;
wyjaśnia rolę społeczeństwa wiejskiego historycznie i współcześnie;
wskazuje przykłady organizacji anarchistycznych i ekologicznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
śniegowa kula.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
1. Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału, aby w czasie zajęć móc aktywnie uczestniczyć w dyskusji i rozwiązywać zadania.
2. Uczniowie wyszukują przykłady organizacji reprezentujących agraryzm, ekologizm i anarchizm. Notują najważniejsze informacje na ich temat.
Faza wstępna:
1. Wybrani lub chętni uczniowie przedstawiają przykładowe organizacje reprezentujące agraryzm, anarchizm oraz ekologizm.
2. Wprowadzenie uczniów w temat lekcji: „Inne doktryny polityczne” i omówienie celów zajęć.
3. Śniegowa kula. Uczniowie w parach przygotowują definicje agraryzmu, anarchizmu i ekologizmu. Następnie łączą się w czwórki, porównują swoje pomysły, dyskutują i tworzą wspólną wersję propozycji. W kolejnym kroku łączą się w ósemki i coraz liczniejsze grupy, aż powstaną ogólnoklasowe wersje definicji. Chętna lub wybrana osoba zapisuje propozycje na tablicy.
Faza realizacyjna
1. Podział klasy na grupy. Każda z nich opracowuje fragment materiału z sekcji „Podsumowanie”. Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
2. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 1–4, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Faza podsumowująca:
1. Uczniowie wykonują indywidualnie lub w parach pozostałe ćwiczenia.
Praca domowa:
Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.
Zapoznaj się z audiobookiem i przygotuj wypowiedź pisemną na temat tego, jak funkcjonowało społeczeństwo wiejskie i jakie było jego znaczenie historycznie, a jak to wygląda dziś.
Zapoznaj się z filmem i przygotuj notatkę w formie mapy myśli dotyczącej tego, o czym mówi dr K. Kowaluk.
Materiały pomocnicze:
Saturnin Dąbrowski, Agraryzm jako misja dziejowa chłopów, lewicowo.pl.
CBOS, Polacy o źródłach energii, polityce energetycznej i stanie środowiska. Opinie i diagnozy nr 34, cbos.pl.
Marcin Kawa, Co to jest GMO? Organizmy transgeniczne?, biotechnolog.pl.
Arkadiusz Indraszczyk, Refleksje o „trzeciej drodze” – wielość propozycji i trudności ich zastosowania jako systemów ustrojowych, mhprl.pl.
Zofia Chyra‑Rolicz, Spółdzielczość jako element tożsamości ruchu ludowego, mhprl.pl.
Jan Jachymek, Ludowcowa koncepcja „trzeciej drogi”, mhprl.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Film” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.