Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Metody rozwiązywania sporów międzynarodowych
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy.
Uczeń:
14) charakteryzuje na przykładach najczęściej stosowane sposoby rozwiązywania długotrwałych konfliktów między narodami i państwami.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje różne metody rozwiązywania sporów międzynarodowych;
wskazuje najistotniejsze podobieństwa i różnice między metodami rozwiązywania sporów międzynarodowych;
rozważa znaczenie zasady pokojowego załatwiania sporów międzynarodowych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
metoda jigsaw;
WebQuest;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału, żeby w czasie zajęć móc aktywnie uczestniczyć w dyskusji i rozwiązywać zadania.
Faza wstępna:
Dyskusja wprowadzająca do zagadnień poruszanych w e‑materiale. Uczniowie, korzystając z własnej wiedzy, odpowiadają na pytania zawarte we Wprowadzeniu.
Przedstawienie tematu „Metody rozwiązywania sporów międzynarodowych” i celów zajęć.
Faza realizacyjna:
Praca z animacją. W trakcie emisji uczniowie sporządzają notatki, które przydadzą im się w dalszej pracy.
Metoda jigsaw. Uczniowie odliczają do czterech. Następnie łączą się w zespoły wg przydzielonych numerów. Każda grupa opracowuje po jednej metodzie rozwiązywania sporów międzynarodowych przedstawionych w animacji oraz po jednej dodatkowej, opisanej w sekcji Przeczytaj (Metody rozwiązywania sporów międzynarodowych). Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem.
Elementy WebQuestu. Nowo utworzone zespoły mają za zadanie wyszukać w zasobach internetowych przykłady zastosowania różnych metod rozwiązywania sporów na arenie międzynarodowej.
Przedstawienie rezultatów pracy. Reprezentanci zespołów omawiają po dwie metody wraz z przykładami ich zastosowania. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Wspólne wykonanie ćwiczenia 1 dołączonego do animacji.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy. Prosi o samoocenę uczniów dotyczącą współpracy w zespole oraz wykonanego zadania. Dokonuje oceny pracy wybranych uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
J. Bryła, Z. Czachór, W. Malendowski, Leksykon współczesnych międzynarodowych stosunków politycznych, Wrocław 2016.
Karta Narodów Zjednoczonych, libr.sejm.gov.pl.
Konrad Jan Marciniak, Arbitraż z perspektywy rozwoju historycznego prawa międzynarodowego, depot.ceon.pl
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Animacja” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.