Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Ewelina Kędzierska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Podstawowe wielkości układu SI i ich jednostki

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne:
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.

Zakres podstawowy:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: przedstawia jednostki wielkości fizycznych, opisuje ich związki z jednostkami podstawowymi; przelicza wielokrotności i podwielokrotności.

Zakres rozszerzony
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
przedstawia jednostki wielkości fizycznych, opisuje ich związki z jednostkami podstawowymi; przelicza wielokrotności i podwielokrotności.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. omawia historyczne sposoby pomiaru wielkości fizycznych,

  2. wyjaśnia, czym jest układ SI,

  3. wymienia podstawowe wielkości układu SI i ich jednostki,

  4. tłumaczy, jak zdefiniowane są podstawowe jednostki układu SI.

Strategie nauczania:

IBSE

Metody nauczania:

merytoryczna dyskusja wprowadzająca, obserwacja, rozmowa kierowana, burza mózgów

Formy zajęć:

praca indywidualna, dyskusja grupowa

Środki dydaktyczne:

tablica multimedialna / rzutnik

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel rozpoczyna lekcję poprzez zaciekawienie uczniów tematem. Następnie, zadaniem nauczyciela jest rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązanie do tej wiedzy w merytorycznej dyskusji wprowadzającej (może to być także rozmowa kierowana na historyczne sposoby wykonywania pomiarów).

Faza realizacyjna:

  • Konstruowanie wiedzy z zakresu nowego tematu:
    – nauczyciel w ciągu lekcji zadaje uczniom pytania prowokując ich do udzielania odpowiedzi;
    – nauczyciel tłumaczy uczniom, czym są w fizyce wielkości pomiarowe i prosi ich o wytypowane siedmiu podstawowych,
    – uczniowie wymieniają wielkości fizyczne,
    – nauczyciel zapisuje na tablicy odpowiedzi uczniów,
    – nauczyciel naprowadza uczniów, jeśli nie wymienią wszystkich wielkości układu SI,
    – nauczyciel wraz z uczniami wybierają z zapisanych na tablicy wielkości podstawowe, pozostałe ścierają,
    – nauczyciel prosi uczniów o dopisanie jednostek do wielkości, które uważają za podstawowe,
    – uczniowie dopisują jednostki do wielkości,
    – nauczyciel koryguje ewentualne błędy,
    – nauczyciel przedstawia uczniom definicje poszczególnych jednostek układu SI,
    – nauczyciel pyta uczniów o to, dlaczego np. zmieniono wzorzec kilograma i zastąpiono go bardziej skomplikowaną definicją zawierającą stałe fizyczne, – uczniowie odpowiadają na pytanie nauczyciela na zasadzie tzw. burzy mózgów,
    – nauczyciel koryguje odpowiedzi uczniów i ewentualnie ich naprowadza – nauczyciel zapisuje stałe fizyczne służące do zdefiniowania podstawowych jednostek układu SI.

  • Kolejny etap lekcji obejmuje rekonstruowanie wiedzy uczniów:
    – uczniowie wykonują zadania wskazane przez nauczyciela (mogą to być zadania dołączone do niniejszego materiału),
    – nauczyciel sprawdza poprawność uczniowskich rozwiązań.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której omawiają rozwiązywane w trakcie lekcji zadania. Dodatkowo powinien sprowokować uczniów do wskazania problemów napotkanych w czasie samodzielnej pracy.

Praca domowa:

Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z grą edukacyjną dołączoną do niniejszego materiału oraz wyselekcjonowanie kluczowych informacji i sporządzenie notatki z zajęć.
Nauczyciel zachęca uczniów do zorganizowania się w kilkuosobowe grupy i do rywalizowania o jak najwyższy tytuł w zaproponowanej hierarchii metrologicznej.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Gra edukacyjna może być wykorzystana do samodzielnej pracy ucznia przed lub po lekcji.