| |
| |
| Podstawowe wielkości układu SI i ich jednostki |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne: I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. Zakres podstawowy: Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: przedstawia jednostki wielkości fizycznych, opisuje ich związki z jednostkami podstawowymi; przelicza wielokrotności i podwielokrotności. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: przedstawia jednostki wielkości fizycznych, opisuje ich związki z jednostkami podstawowymi; przelicza wielokrotności i podwielokrotności. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
omawia historyczne sposoby pomiaru wielkości fizycznych,
wyjaśnia, czym jest układ SI,
wymienia podstawowe wielkości układu SI i ich jednostki,
tłumaczy, jak zdefiniowane są podstawowe jednostki układu SI.
|
| |
| merytoryczna dyskusja wprowadzająca, obserwacja, rozmowa kierowana, burza mózgów |
| praca indywidualna, dyskusja grupowa |
| tablica multimedialna / rzutnik |
| |
|
|
Nauczyciel rozpoczyna lekcję poprzez zaciekawienie uczniów tematem. Następnie, zadaniem nauczyciela jest rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązanie do tej wiedzy w merytorycznej dyskusji wprowadzającej (może to być także rozmowa kierowana na historyczne sposoby wykonywania pomiarów). |
|
Konstruowanie wiedzy z zakresu nowego tematu: – nauczyciel w ciągu lekcji zadaje uczniom pytania prowokując ich do udzielania odpowiedzi; – nauczyciel tłumaczy uczniom, czym są w fizyce wielkości pomiarowe i prosi ich o wytypowane siedmiu podstawowych, – uczniowie wymieniają wielkości fizyczne, – nauczyciel zapisuje na tablicy odpowiedzi uczniów, – nauczyciel naprowadza uczniów, jeśli nie wymienią wszystkich wielkości układu SI, – nauczyciel wraz z uczniami wybierają z zapisanych na tablicy wielkości podstawowe, pozostałe ścierają, – nauczyciel prosi uczniów o dopisanie jednostek do wielkości, które uważają za podstawowe, – uczniowie dopisują jednostki do wielkości, – nauczyciel koryguje ewentualne błędy, – nauczyciel przedstawia uczniom definicje poszczególnych jednostek układu SI, – nauczyciel pyta uczniów o to, dlaczego np. zmieniono wzorzec kilograma i zastąpiono go bardziej skomplikowaną definicją zawierającą stałe fizyczne, – uczniowie odpowiadają na pytanie nauczyciela na zasadzie tzw. burzy mózgów, – nauczyciel koryguje odpowiedzi uczniów i ewentualnie ich naprowadza – nauczyciel zapisuje stałe fizyczne służące do zdefiniowania podstawowych jednostek układu SI.
Kolejny etap lekcji obejmuje rekonstruowanie wiedzy uczniów: – uczniowie wykonują zadania wskazane przez nauczyciela (mogą to być zadania dołączone do niniejszego materiału), – nauczyciel sprawdza poprawność uczniowskich rozwiązań.
|
|
Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której omawiają rozwiązywane w trakcie lekcji zadania. Dodatkowo powinien sprowokować uczniów do wskazania problemów napotkanych w czasie samodzielnej pracy. |
|
Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z grą edukacyjną dołączoną do niniejszego materiału oraz wyselekcjonowanie kluczowych informacji i sporządzenie notatki z zajęć. Nauczyciel zachęca uczniów do zorganizowania się w kilkuosobowe grupy i do rywalizowania o jak najwyższy tytuł w zaproponowanej hierarchii metrologicznej. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Gra edukacyjna może być wykorzystana do samodzielnej pracy ucznia przed lub po lekcji. |