Dla nauczyciela
Autor: Paweł Kaniowski
Przedmiot: Filozofia
Temat: Śmierć Sokratesa
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Poznasz zarzuty wysuwane przeciwko Sokratesowi w czasie procesu i kontekst oskarżenia.
Przeanalizujesz argumenty, które Sokrates przedstawił na swoją obronę.
Ocenisz postawę Sokratesa w trakcie procesu oraz w czasie oczekiwania na wyrok śmierci.
Cele operacyjne. Uczeń:
rozpoznaje wpływ starożytnej filozofii greckiej na europejską kulturę późniejszych epok, a zwłaszcza na literaturę piękną, naukę i religię;
dostrzega w poglądach filozofów paradygmaty myślowe, które są obecne w kulturze na przestrzeni wieków;
rozwija krytyczne myślenie i sprawności logiczne poprzez analizę wybranych pytań i argumentów filozoficznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
audiobook;
drama.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami z zakładki „Przeczytaj” oraz z multimedium w sekcji „Audiobook”.
Faza wprowadzająca:
Przedstawienie wyświetlonego na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika tematu lekcji i celów zajęć. Wspólne ustalenie kryteriów sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel, za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji. Przedstawia uczniom temat dyskusji: Sokrates został skazany na śmierć. Pomimo możliwości ucieczki zdecydował się podporządkować trybunałowi. Jak ocenić jego decyzję?
Wspólna praca całego zespołu klasowego.
Faza realizacyjna:
Drama. Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Ich zadaniem będzie odegranie scenek z sali sądowej. Wybrane osoby z każdej grupy wcielą się w postaci Sokratesa, sędziego, prokuratora i oskarżyciela. Pozostali uczniowie będą odgrywać rolę widowni, która ma prawo zadawać pytania oskarżonemu. Tematy do opracowania dla poszczególnych grup:
– grupa 1.: oskarżenie Sokratesa;
– grupa 2.: obrona Sokratesa;
– grupa 3.: postawa wobec śmierci.Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Audiobook”, a następnie odczytuje polecenie:
– Zapoznaj się z różnymi wypowiedziami na temat śmierci Sokratesa. Czy była ona jego własnym wyborem? Swoją odpowiedź uzasadnij.
Uczniowie pracują w parach, analizując treść zadania, dyskutując i zapisując wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie uczniowie rozwiązują ćwiczenia nr 1‑5.
Nauczyciel ponownie zadaje uczniom i uczennicom pytanie z fazy wprowadzającej: Jak ocenić decyzję Sokratesa o podporządkowaniu się trybunałowi? Następnie wspólnie zastanawiają się, czy coś w odpowiedziach uczniów i uczennic się zmieniło. Jeżeli tak, to z czego to wynika?
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia 6‑8.
Materiały pomocnicze:
Baer U., Gry dyskusyjne, Lublin 2000.
Filonik J., Ateńskie procesy o bezbożność do 399 r. p.n.e. – próba analizy, w: „Meander”, 2014.
Krokiewicz A., Zarys filozofii greckiej, Warszawa 2000.
Ksenofont, Obrona Sokratesa, Warszawa 2019.
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, tom 1, Warszawa 2005.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Audiobook” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.