Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Słowniczek terminów barokowych
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
rozpozna najważniejsze poglądy i tendencje funkcjonujące w epoce baroku;
zinterpretuje obraz Petera Paula Rubensa oraz teksty poetyckie Daniela Naborowskiego i Wacława Potockiego jako realizacje barokowych konceptów;
wskaże w utworze środki artystycznego wyrazu i określi ich funkcje.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Słowniczek terminów barokowych”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i następnie rozwiązanie ćwiczenia nr 3 zawartego w sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie prezentacji na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali cel zajęć oraz kryteria sukcesu.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu e‑materiału. Indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie zadają swoje pytania dowolnie wybranej osobie z klasy i odpowiadają na nie.
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z treścią multimedium w sekcji „Animacja”. Tworzą notatkę podsumowującą nową wiedzę. Następnie dzielą się na grupy. Jedna wskazuje w utworze Daniela Naborowskiego Do Anny środki wyrazu charakterystyczne dla poetów barokowych oraz wyjaśnia ich funkcje, a druga wyjaśnia, w jaki sposób środki artystyczne omówione w animacji mogą służyć ukazaniu pojęć kluczowych dla epoki baroku. Jako przykład wykorzystują utwór Daniela Naborowskiego Do Anny.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Uczniowie rozwiązują następujące zadania na czas: 1‑2, 4‑8, od najłatwiejszych do najtrudniejszych. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa, a nauczyciel może nagrodzić uczniów ocenami za aktywność.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli? Na koniec prosi chętnego ucznia o podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Praca domowa:
Praca domowa z e‑materiału: Wyjaśnij, w jaki sposób utwór współczesnego poety Jarosława Marka Rymkiewicza nawiązuje do idei barokowych. Rozważ, czy idee typowe dla epoki baroku mogą być aktualne także dla współczesnego człowieka.
Materiały pomocnicze:
Kubalska‑Sulkiewicz K., Bielska‑Łach M., Manteuffel‑Szarota A., Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa 2007.
Shaerman J., Manieryzm, Warszawa 1970.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Animacja”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.