Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Maćkowska

Przedmiot: Filozofia

Temat: Słownik filozoficzny. Hans‑Georg Gadamer: spotkanie z filozofem

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Elementy historii filozofii.
12. Egzystencjalizm. Uczeń:
4) charakteryzuje jeden z następujących kierunków filozofii XX wieku: filozofia życia, hermeneutyka, personalizm, filozofia dialogu;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • wyjaśnia najważniejsze założenia hermeneutyki Gadamera;

  • rekonstruuje rozwój hermeneutyki od czasów starożytnych do XX‑wiecznego ujęcia Gadamera;

  • dokonuje analizy stosunku Gadamera do języka, historii i kultury.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • mapa myśli;

  • esej filozoficzny;

  • film.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • arkusze papieru, flamastry.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wprowadzająca:

  1. Po zalogowaniu na platformie nauczyciel prezentuje (na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika) temat lekcji oraz cele zajęć. Omawia lub ustala razem z uczniami kryteria sukcesu.

  2. Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, kto zapoznał się z tekstem z zakładki „Przeczytaj”. Następnie inicjuje dyskusję, zadając pytanie: Co umożliwia człowiekowi poznanie, określa jego perspektywę poznawczą (także tworzone przez człowieka metody poznania świata)?

Faza realizacyjna:

  1. Mapa myśli. Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup. Każda z nich otrzymuje duży arkusz papieru i flamastry. Zadaniem drużyn jest przygotowanie map myśli na podane tematy:
    - grupa 1: rozwój hermeneutyki od starożytności do XX‑wiecznego ujęcia Gadamera – zarys
    - grupa 2: Gadamer a poznanie
    - grupa 3: Byt człowieka w ujęciu Gadamera
    - grupa 4: Stosunek Gadamera do języka
    - grupa 5: Kultura i jej rola według Gadamera
    Swoje mapy myśli uczniowie tworzą na podstawie treści zamieszczonych w sekcjach „Przeczytaj” i „Film edukacyjny”. W trakcie wykonywania zadania nauczyciel monitoruje postępy pracy i w razie potrzeby naprowadza grupę na właściwe treści.

  2. Po upływie czasu na wykonanie zadania grupy prezentują gotowe mapy i omawiają je na forum klasy. W razie potrzeby nauczyciel uzupełnia informacje odczytywane przez uczniów.

  3. Nauczyciel kolejno odczytuje treść ćwiczeń zamieszczonych w sekcji „Sprawdź się”. Grupa, która zna poprawną odpowiedź, zgłasza się i jej udziela.

Faza podsumowująca:

  1. Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się…

Praca domowa:

  1. Uczniowie piszą esej, który byłby rozwinięciem następującej myśli Gadamera: Rozum jest obecny tylko wówczas, gdy ludzie mówią ze sobą.

Materiały pomocnicze:

  • Szulakiewicz M., Filozofia jako hermeneutyka, Toruń 2012.

  • Przyłębski A., Gadamer, Warszawa 2006.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Film edukacyjny” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.