Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Elżbieta Korzeniak, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Jak za pomocą równań reakcji zapisać proces hydrolizy?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa

Zakres rozszerzony:

VI. Reakcje w roztworach wodnych. Uczeń:

9) pisze równania reakcji: zobojętniania, wytrącania osadów i wybranych soli z wodą w formie jonowej pełnej i skróconej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje pojęcie hydrolizy;

  • zapisuje równania reakcji hydrolizy;

  • określa odczyn roztworów soli;

  • określa sprzężoną parę kwas‑zasada;

  • określa odwracalność procesu.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja dydaktyczna;

  • burza mózgów;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • analiza materiału źródłowego;

  • film samouczek;

  • eksperyment chemiczny;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu/smartfony, tablety;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, kreda;

  • rzutnik multimedialny;

  • aplikacja Mentimeter oraz Kahoot! lub Quizizz.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje pytanie: jaka jest różnica między zobojętnianiem a hydrolizą?

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół terminu „hydroliza”. Nauczyciel może wykorzystać aplikację Mentimeter z wykorzystaniem tabletów/smartfonów.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

  4. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, jakie zostaną użyte w czasie lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel rozdaje uczniom schemat porównania mocy kwasów i zasad Brønsteda‑Lowry’ego. Uczniowie analizują schemat. Nauczyciel ewentualnie wyjaśnia kwestie niezrozumiałe.

  2. Nauczyciel wyświetla na forum film samouczek – wszyscy uczestnicy zajęć analizują go. Nauczyciel ewentualnie wyjaśnia kwestie niezrozumiałe.

  3. Eksperyment uczniowski. Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy, które przeprowadzają doświadczenie chemiczne „Badanie reakcji hydrolizy wybranych soli” (informacja w materiale pomocniczym). Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy, odpowiedni sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne. Uczniowie w grupach przygotowują instrukcję wykonania eksperymentu, po czym na forum klasy chętni uczniowie prezentują wypracowane zasady pracy. Pozostali uczniowie i nauczyciel weryfikują poprawność zaplanowanych działań w ramach eksperymentu. Uczniowie zapisują w kartach pracy pytanie badawcze, hipotezę, obserwacje, określają odczyn badanego roztworu, wnioski, równanie reakcji i typ reakcji hydrolizy. Liderzy grup prezentują swoje rezultaty na forum klasy, a równania reakcji zapisują na tablicy. Nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi uczniów i w razie potrzeby uzupełnia podane informacje.

  4. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – zestaw ćwiczeń.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: czym się różni zobojętnianie od hydrolizy? Wskaż, jaki odczyn będzie miał roztwór chlorku amonu i dlaczego taki? Wskaż, jaki odczyn będzie miał roztwór siarczanu(IV) potasu i dlaczego taki? Nauczyciel może przygotować quiz dla uczniów i wykorzystać aplikację Kahoot! lub Quizizz.

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłem/łam...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale – zestaw ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Film samouczek może być wykorzystany podczas przygotowywania się do zajęć czy do sprawdzianu.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Czym się różni zobojętnianie od hydrolizy?

  • Wskaż, jaki odczyn będzie miał roztwór chlorku amonu i dlaczego taki?

  • Wskaż, jaki odczyn będzie miał roztwór siarczanu(IV) potasu i dlaczego taki?

  1. Schemat dla każdego ucznia: porównanie mocy kwasów i zasad Brønsteda - Lowry’ego.

  2. Doświadczenie chemiczne: „Badanie reakcji hydrolizy wybranych soli”

Sprzęt i szkło laboratoryjne: nieopisane probówki z roztworami soli, statyw do probówek, pipety.

Odczynniki chemiczne: uniwersalny papierek wskaźnikowy oraz roztwory:

  • Grupa I: NaCl , K 2 CO 3 , NH 4 ClO 4

  • Grupa II: Na 3 PO 4 , Al 2 (SO 4 ) 3 , KNO 3

  • Grupa III: NaH 2 PO 4 , Zn(NO 3 ) 2 , Na 2 SO 4

  • Grupa IV: CH 3 COONa , AlCl 3 NaClO 4 .

  1. Karta pracy ucznia:

R8zvFfOcAedjI

Plik PDF o rozmiarze 64.56 KB w języku polskim