Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Ideał kobiecego piękna w sztuce i poezji baroku
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
dowie się, w jaki sposób rozumiano pojęcie piękna w baroku;
zanalizuje obrazy Petera Paula Rubensa i utwory poetyckie, których tematem jest piękno kobiet;
porówna ideał kobiecego piękna w baroku ze współczesnym kanonem urody;
omówi środki stylistyczne służące do ukazania kobiecego piękna.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
quiz.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel loguje się na platformie i na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika wyświetla stronę tytułową e‑materiału. Następnie prosi wybraną osobę o odczytanie tematu lekcji oraz celów. Wspólne ustalenie kryteriów sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel inicjuje rozmowę kierowaną na podstawie pytań zawartych we wprowadzeniu.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel prosi o indywidualne, ciche zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” lub od razu przechodzi do podziału uczniów na kilka grup, które na podstawie e‑materiału układają pytania do quizu dla innych grup. Następnie nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, np. ocenami z aktywności.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla materiał z sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”, a następnie czyta polecenie nr 1. Uczniowie wykonują zadanie w parach. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając uczniom informacji zwrotnej.
Polecenie nr 2 uczniowie wykonują indywidualnie.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie przechodzą do sekcji „Audiobook”. Odnosząc się do wierszy w sekcji, indywidualnie charakteryzują obraz kobiety, który się z nich wyłania. Następnie wykonują ćwiczenia zamieszczone w sekcji.
Praca domowa:
Posługując się wierszami z audiobooka, podaj przykład konceptu w poezji barokowej, który wiąże się ze sposobem przedstawienia w niej kobiety.
Materiały pomocnicze:
Umberto Eco, Historia piękna, tłum. Agnieszka Kuciak, Poznań 2005.
Mirosław Mejzner, Pragnienie piękna: od platońskiego erosa do metodiańskiej hagneia, dostępny w internecie: https://www.academia.edu/.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Galeria zdjęć interaktywnycyh”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.