Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Jacek Człapiński
Przedmiot: Matematyka
Temat zajęć: Wielokąty – rodzaje.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa
VIII. Planimetria
Zakres podstawowy. Uczeń:
3. rozpoznaje wielokąty foremne i korzysta z ich podstawowych własności;
4. korzysta z własności kątów i przekątnych w prostokątach, równoległobokach, rombach i trapezach;
9. wykorzystuje zależności między obwodami oraz między polami figur podobnych;
12. przeprowadza dowody geometryczne;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozpoznaje i poprawnie nazywa łamane
rozpoznaje figury będące sumą odcinków, które nie są łamaną
oblicza iloraz izoperymetryczny wielokątów i porównuje obliczone ilorazy
przeprowadza dowody geometryczne z zastosowaniem nierówności trójkąta
Strategie i metody nauczania:
konstruktywizm.
dyskusja
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych
Formy zajęć:
praca indywidualna;
gra dydaktyczna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda para uczniów miała do dyspozycji komputer. Lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym.
Przebieg lekcji:
Faza wprowadzająca
Nauczyciel szkicuje na rysunku klasyczne problemy figur jednobieżnych, np. „otwartą kopertę”, czy graf „mostów królewieckich” i prosi uczniów o odpowiedź na pytanie, którą z nich można narysować jednym pociągnięciem ołówka. Wprowadza pojęcie figur jednobieżnych.
Nauczyciel podaje kryterium wykonalności krzywych unikursalnych i prosi o rozstrzygnięcie dotyczące wykonalności odpowiednich rysunków.
Nauczyciel przywołuje zagadnienie mostów królewieckich i postać Eulera oraz informuje o teorii grafów, jako dziedzinie matematyki.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna
Nauczyciel podaje definicję łamanej i prosi uczniów o narysowanie przykładowych łamanych. Jeśli uczniowie nie narysują wszystkich typów łamanej, to nauczyciel uzupełnia o odpowiedni rysunek.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie przykładu figury, składającej się z odcinków, która nie jest łamaną, w sensie definicji (wskazane jest, by jednym z przykładów był graf, który nie ma cyklu Eulera – nie da się go narysować „bez odrywania ołówka od kartki”).
Nauczyciel wprowadza definicje łamanych różnych typów i za każdym razem prosi uczniów o podanie przykładu.
Nauczyciel wprowadza definicję wielokąta. W szczególności wskazuje na różnicę między wielokątem i jego brzegiem. Odwołując się do wiedzy ze szkoły podstawowej i wspominając pojęcie triangulacji, nauczyciel mówi o obwodzie i polu powierzchni wielokąta. Prosi uczniów o policzenie pola dwunastokąta foremnego. Omawia równoważność warunków wypukłości wielokąta.
Nauczyciel wprowadza pojęcie ilorazu izoperymetrycznego i omawia zagadnienie izoperymetryczne. Wskazuje, że w matematyce istotne jest również zagadnienie odwrotne.
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się ze schematem interaktywnym poświeconym klasycznemu zagadnieniu Zenodora, w ujęciu Steinera.
Uczniowie wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne, wykorzystując umiejętności z różnych działów matematyki.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji.
Praca domowa
Nauczyciel poleca, aby uczniowie wykonali w domu ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane w czasie zajęć.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Materiał zawarty w prezentacji można zastosować jako powtórzenie przed sprawdzianem.