Dla nauczyciela
Autor: Bożena Staruch
Przedmiot: Matematyka
Temat: Związek twierdzenia Talesa z podobieństwem
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy. Uczeń:
4) korzysta z własności kątów i przekątnych w prostokątach, równoległobokach, rombach i trapezach;
7) stosuje twierdzenia: Talesa, odwrotne do twierdzenia Talesa, o dwusiecznej kąta oraz o kącie między styczną a cięciwą;
8) korzysta z cech podobieństwa trójkątów;
9) wykorzystuje zależności między obwodami oraz między polami figur podobnych;
11) stosuje funkcje trygonometryczne do wyznaczania długości odcinków w figurach płaskich oraz obliczania pól figur;
12) przeprowadza dowody geometryczne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje podobieństwo figur w oparciu o przekształcenie w jednokładności w danej skali,
stosuje cechy podobieństwa trójkątów oraz cechy przystawania trójkątów,
zna i stosuje własności relacji podobieństwa,
formułuje twierdzenie Talesa w różnych wersjach i znajduje trójkąty podobne,
wyprowadza cechy podobieństwa z twierdzenia Talesa,
dowodzi twierdzenie Talesa na podstawie podobieństwa trójkątów,
poznaje zastosowanie podobieństwa trapezów w perspektywie malarskiej,
rozpoznaje trapezy podobne,
stosuje własności podobieństwa w danej skali do obliczania stosunku pól figur podobnych,
wykorzystuje związek twierdzenia Talesa z podobieństwem w rozwiązywaniu zadań
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca
dyskusja
praca z interaktywną aplikacją
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w parach
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń lub para uczniów miała do dyspozycji komputer; lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym
Przebieg zajęć:
Faza wstępna:
Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat definicji figur podobnych – związek z jednokładnością i przystawaniem.
Uczniowie przypominają twierdzenie Talesa w różnych wersjach.
Nauczyciel podaje temat lekcji, uczniowie formułują kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przypomina pojęcie jednokładności w danej skali i jej związek z podobieństwem w danej skali.
Uczniowie formułują cechy podobieństwa trójkątów.
Nauczyciel z pomocą uczniów przypomina własności relacji podobieństwa.
Uczniowie analizują dowód twierdzenia Talesa przy założeniu, prawdziwości cech podobieństwa trójkątów.
Nauczyciel omawia własności perspektywy malarskiej i jej związek z twierdzeniem Talesa i podobieństwem trapezów.
Uczniowie wykorzystują symulację interaktywną do utrwalenia definicji podobieństwa z wykorzystaniem jednokładności i twierdzenia Talesa.
Faza podsumowująca:
Uczniowie sprawdzają nabyte umiejętności i wiedzę rozwiązują ćwiczenia interaktywne w sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel podsumowuje lekcję zwracając uwagę na mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa
Uczeń rysuje dwa n‑kąty foremne (można przydzielić różne n różnym uczniom w zależności od ich umiejętności). Wyznacza skalę podobieństwa, a następnie przekształca jeden z nich w jednokładności, tak by obraz tego wielokąta i drugi wielokąt były przystające.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać symulację na lekcji o trójkątach podobnych.