Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Agata Jarszak‑Tyl, Krzysztof Błaszczak

Temat: Reakcja alkenów z wodą bromową i chlorową – powstawanie halogenohydryn

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

XIII. Węglowodory. Uczeń:

3) opisuje właściwości chemiczne alkenów na przykładzie reakcji: spalania, addycji (przyłączania): H 2 , Cl 2 , HCl, H 2 O; polimeryzacji; przewiduje produkty reakcji przyłączenia cząsteczek niesymetrycznych do niesymetrycznych alkenów na podstawie reguły Markownikowa (produkty główne i uboczne); pisze odpowiednie równania reakcji.

Zakres rozszerzony

XIII. Węglowodory. Uczeń:

4) opisuje właściwości chemiczne alkenów na przykładzie reakcji: spalania, addycji: H 2 , Cl 2 Br 2 , HCl i HBr, H 2 O, polimeryzacji; przewiduje produkty reakcji przyłączenia cząsteczek niesymetrycznych do niesymetrycznych alkenów na podstawie reguły Markownikowa (produkty główne i uboczne); opisuje zachowanie alkenów wobec wodnego roztworu manganianu(VII) potasu; pisze odpowiednie równania reakcji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne, samokontrola podczas nauki.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • pisze równania reakcji cząsteczek chloru i bromu z alkenami w obecności wody;

  • identyfikuje produkty powstałe w reakcji wody bromowej i chlorowej z alkenami i proponuje ich wzory strukturalne;

  • analizuje zmiany wizualne zachodzące podczas reakcji wody bromowej i chlorowej z alkenami;

  • projektuje doświadczenie chemiczne mające na celu wykrycie wiązania podwójnego w cząsteczce alkenu.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • pogadanka;

  • mapa myśli;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • eksperyment uczniowski;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca zbiorowa;

  • praca w grupach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica i kreda, pisak;

  • podręcznik.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i pogadanka. Nauczyciel zadaje pytania ze wstępu do lekcji: co powstaje w wyniku reakcji bromu z alkenem? Co się stanie, jeśli w środowisku reakcji znajdą się cząsteczki wody? Czym jest woda chlorowa i bromowa i jak przebiegają reakcje z alkenami w ich obecności? Na czym polega reakcja addycji elektrofilowej?

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Sporządzanie mapy pojęciowej wokół tematu addycji elektrofilowej. Efektem sporządzonej mapy pojęciowej ma być poznanie definicji: addycja, elektrofil. Uczniowie proponują poznane do tej pory rodzaje addycji do wiązania podwójnego, np. addycja chlorowców czy chlorowcowodorów.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

  4. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie, na podstawie definicji addycji, proponują produkty reakcji addycji cząsteczki bromu do etenu w obecności wody, zapisując ich wzory na tablicy.

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej z części „Przeczytaj” w  e‑materiale – mechanizm reakcji addycji cząsteczki bromu do etenu. Uczniowie analizują go i porównują produkt reakcji z zaproponowanym wcześniej przez siebie, po czym formułują wniosek dotyczący roli wody w reakcji addycji  chlorowców do wiązania podwójnego.

  3. Nauczyciel odwołuje uczniów do symulacji interaktywnej, w której pracują pod dygestorium z wodą bromową/chlorową i różnymi alkenami. Następnie uczniowie rozwiązują w parach zadania załączone do medium.

  4. Eksperyment chemiczny. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne. Uczniowie przeprowadzają eksperyment. Zadaniem uczniów jest wykonanie polecenia nr 1 z części „Przeczytaj”, w którym mają zaproponować problem badawczy, postawić hipotezę, obserwować zmiany podczas eksperymentu i sformułować wnioski. Po wyznaczonym czasie, chętna osoba z każdej grupy zapisuje propozycje rozwiązania problemu na tablicy. Następnie uczniowie wraz z nauczycielem ustalają jedną wspólną wersję i porównują ją z odpowiedzią zamieszczoną w e‑lekcji.

  5. W trakcie dyskusji nauczyciel zadaje uczniom pytanie o warunki zachodzenia reakcji wody bromowej i chlorowej z alkenami.

  6. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: co to jest woda bromowa i woda chlorowa? Jakie są korzyści z zastosowania addycji elektrofili do alkenów? Na czym polega reakcja bromu z alkenem w roztworze wodnym?

  2. Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Dziś nauczyłem/łam się...

  • Zrozumiałem/łam, że...

  • Zaskoczyło mnie...

  • Dowiedziałem/łam się...

  • Łatwe było dla mnie...

  • Trudność sprawiało mi...

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.

  2. Uczniowie przygotowują dwa zadania maturalne dotyczące reakcji wody bromowej i chlorowej z alkenami. Zadania mają różnić się od tych zaproponowanych w treści e‑materiału. Uczniowie ustalają punktację za poszczególne zadania i uwzględniają rozwiązanie.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Nauczyciel może wykorzystać symulację interaktywną do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania w temacie.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach): Co to jest woda bromowa i woda chlorowa? Jakie są korzyści z zastosowania addycji elektrofili do alkenów? Na czym polega reakcja bromu z alkenem w roztworze wodnym?

  2. Podręczniki do dyspozycji na lekcji:

  • K. Dudek‑Różycki , M. Płotek, T. Wichur, Kompendium terminologii oraz nazewnictwa związków organicznych. Poradnik dla nauczycieli i uczniów, Wydawnictwo Szkolne OMEGA, Kraków 2020.

  • K. Dudek‑Różycki , M. Płotek, T. Wichur, Węglowodory. Repetytorium i zadania, Wydawnictwo Szkolne OMEGA, Kraków 2020.

  • K. H. Lautenschläger, W. Schröter, A. Wanninger, Nowoczesne kompendium chemii, tłum. A. Dworak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014.

  • R. T. Morrison, R. N. Boyd, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010, t. 1.

  1. Karty charakterystyk substancji niebezpiecznych – woda chlorowa i bromowa.

  2. Sprzęt i szkło laboratoryjne, odczynniki chemiczne oraz instrukcja wykonania doświadczenia – patrz polecenie nr 1 w e‑materiale.