Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Daria Szeliga, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Czy woda może być kwasem?

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

VI. Reakcje w roztworach wodnych. Uczeń:

8) uzasadnia przyczynę kwasowego odczynu wodnych roztworów kwasów, zasadowego odczynu wodnych roztworów niektórych wodorotlenków (zasad) i amoniaku oraz odczynu niektórych wodnych roztworów soli zgodnie z teorią Brønsteda‑Lowry’ego; pisze odpowiednie równania reakcji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia teorię kwasów i zasad Brønsteda‑Lowry’ego;

  • uzasadnia przyczynę zasadowego odczynu niektórych wodorotlenków, soli, amoniaku oraz amin;

  • uzasadnia rolę wody jako kwasu w reakcjach roztwarzania wodorków metali oraz nadtlenków w wodzie.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • mapa myśli;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • analiza materiału źródłowego;

  • grafika interaktywna;

  • tarcza strzelnicza.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • tablica i kreda;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Przypomnienie teorii kwasów i zasad Brønsteda-Lowry’ego w formie pytań do uczniów: Czym jest kwas Brønsteda? (donorem protonów); Czym jest zasada Brønsteda? (akceptorem protonów); Na czym polega sprzężenie kwas‑zasada w teorii kwasów i zasad Brønsteda-Lowry’ego? (Sprzężoną parę kwas – zasada tworzy drobina, która oddaje lub przyjmuje proton wraz z drobiną, którą się staje po jego oddaniu lub przyjęciu.)

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: W jakich sytuacjach woda może pełnić rolę kwasu?

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel zapisuje na tablicy kilka wzory kilku soli zasadowych, np. K 2 S , NaF, Na 2 CO 3 itp. Następnie wyjaśnia, że zasadowy odczyn wodnych roztworów tych soli można wykazać pisząc równanie reakcji jonu pochodzącego od słabszego elektrolitu (w tym przypadku anionu reszty kwasowej) z wodą, czyli równanie reakcji hydrolizy. Podczas zapisywania równań reakcji, nauczyciel wyjaśnia, że woda oddaje proton do anionu reszty kwasowej, jest więc kwasemIndeks dolny 1. Po przeniesieniu protonu staje się anionem wodorotlenkowym, czyli zasadąIndeks dolny 1. Anion reszty kwasowej przyjmuje proton – jest więc zasadąIndeks dolny 2, a po przyjęciu staje się kwasemIndeks dolny 2, zgodnie z poniższymi równaniami reakcji:

RDaUplZk8w9hv

Plik PDF o rozmiarze 47.12 KB w języku polskim
  1. Nauczyciel rysuje na tablicy tabelę, a wybrani uczniowie podchodzą i zapisują wzory cząsteczek lub jonów w odpowiednich miejscach.

RVj7mMPVe6AKs

Plik PDF o rozmiarze 53.52 KB w języku polskim
  1. Nauczyciel zadaje pytanie: „Powstanie w reakcji hydrolizy, którego z jonów świadczy o zasadowym odczynie roztworów tych soli? (OH-)

  2. Proces ten polega na początkowym przeniesieniu protonu na jony wodorotlenkowe, tworząc akwajon, który następnie rozpada się na kation sodu i wodę, dlatego stosuje się sumaryczny zapis w postaci następującego równania reakcji:

RK7mfroXSgrKV

Plik PDF o rozmiarze 24.28 KB w języku polskim
  1. Nauczyciel przedstawia również równania reakcji dysocjacji amoniaku oraz amin, np. metanoaminy (metyloaminy). Uczniowie na podstawie równań reakcji zapisują pary sprzężonych kwasów i zasad.

R1PZrnMNW5CGC

Plik PDF o rozmiarze 38.38 KB w języku polskim
  1. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Jaką rolę pełni woda w reakcjach roztwarzania wodorków metali oraz nadtlenków? (woda pełni rolę kwasu).

  2. Wybrani uczniowie zapisują na tablicy przykładowe równania reakcji wodorku metalu oraz nadtlenku z wodą.

  3. Uczniowie w parach sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel rysuje na tablicy mapę pojęć dotyczącą reakcji, w których woda pełni funkcję kwasu. Uczniowie podchodzą do tablicy i uzupełniają mapę, tak jak np. poniżej:

R1eo3WqU8UpNE

Plik PDF o rozmiarze 37.61 KB w języku polskim

Po stworzeniu mapy pojęć powrót do fazy wstępnej i skonfrontowanie z wypowiedziami uczniów.

  1. Tarcza strzelnicza. Celem tej metody jest bardzo szybkie uzyskanie informacji zwrotnej. Uczniowie na tarczy strzelniczej zawieszonej w sali lekcyjnej, z użyciem cenek, zaznaczają w skali od 0 do 10 swoje „strzały”. Koło można podzielić na części, w których oceniać można różne aspekty pracy, np. przydatność, atrakcyjność, stopień trudności materiału, zaangażowanie uczniów, zainteresowanie tematem, stopień opanowania zagadnienia wynikający z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji, itp. Nauczyciel może odnieść się do tego ogólnie na podsumowanie.

Praca domowa:

  1. Zadaniem uczniów jest samodzielna prac z grafiką interaktywną. Uczniowie zapoznają się z poleceniem i wykonują zawarte w medium ćwiczenia.

  2. Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Grafika interaktywna może zostać wykorzystana przy przygotowywaniu się ucznia do sprawdzianu lub do zdobycia wiedzy w razie nieobecności ucznia na lekcji.

Materiały pomocnicze:

  1. Nauczyciel przygotowuje arkusz papieru z tarczą strzelniczą oraz cenki dla uczniów.

  2. Nauczyciel przygotowuje załączniki zawarte w fazie realizacyjnej i podsumowującej.