Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Maćkowska
Przedmiot: Filozofia
Temat: Współczesność – czas, kiedy rozpadły się ściany świata. Analiza tekstów kultury wyrażających ducha sceptycyzmu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Scharakteryzujesz poglądy głównych reprezentantów sceptycyzmu starożytnego.
Porównasz współczesną kulturę z kulturą hellenistyczną w kontekście sceptycyzmu.
Zinterpretujesz wybrane teksty kultury ze względu na zawarte w nich obrazy wiary lub nieufności w poznawcze możliwości człowieka.
Cele operacyjne. Uczeń:
scharakteryzuje poglądy głównych reprezentantów sceptycyzmu starożytnego;
porówna współczesną kulturę z kulturą hellenistyczną w kontekście sceptycyzmu;
zinterpretuje wybrane teksty kultury ze względu na zawarte w nich obrazy wiary lub nieufności w poznawcze możliwości człowieka.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów, żeby zapoznali się z tekstami zamieszczonymi w ćwiczenia w zakładce „Sprawdź się”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel, po zalogowaniu na platformie, wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika temat lekcji. Nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”, omawia zaprezentowane cele. Uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu e‑materiału. Indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie zadają swoje pytania dowolnie wybranej osobie z klasy i odpowiadają na nie. Nauczyciel może wybrać jedno z pytań do zadania domowego.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika multimedium w sekcji „Audiobook”. Uczniowie odczytują polecenie: Zapoznaj się z fragmentem mowy noblowskiej Olgi Tokarczuk. Zastanów się, w czym pisarka widzi nadzieję dla ludzkości i jednostki ludzkiej i wykonują je w parach. Następnie dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy.
Nauczyciel dzieli uczniów na sześć grup i każdej przydziela inne zadanie:
- grupa 1: wykonuje ćwiczenie 3 z zakładki „Sprawdź się”
- grupa 2: wykonuje ćwiczenie 4 z zakładki „Sprawdź się”
- grupa 3: wykonuje ćwiczenie 5 z zakładki „Sprawdź się”
- grupa 4: wykonuje ćwiczenie 6 z zakładki „Sprawdź się”
- grupa 5: wykonuje ćwiczenie 7 z zakładki „Sprawdź się”
- grupa 6: wykonuje ćwiczenie 8 z zakładki „Sprawdź się”
Po wykonaniu zadań przedstawiciele zespołów prezentują rozwiązania na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Napisz pracę na temat: Porównanie współczesnej kultury z kulturą hellenistyczną w kontekście sceptycyzmu. Skorzystaj w wybranych przykładów.
Materiały pomocnicze:
Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, tłum. A. Szulżycka, Warszawa 2010.
Żakowski J., Radykalne stadium nowoczesności, „Polityka” 2005/06.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do podsumowania lekcji.