Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Maurycy Gast

Przedmiot: Informatyka

Temat: Sortowanie i filtrowanie danych w arkuszu kalkulacyjnym

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) przygotowuje opracowania rozwiązań problemów, posługując się wybranymi aplikacjami:
c) gromadzi dane pochodzące z różnych źródeł w tabeli arkusza kalkulacyjnego, korzysta z różnorodnych funkcji arkusza w zależności od rodzaju danych, filtruje dane według kilku kryteriów, dobiera odpowiednie wykresy do zaprezentowania danych, analizuje dane, korzystając z dodatkowych narzędzi, w tym z tabel i wykresów przestawnych,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wyjaśnisz, na czym polega filtrowanie i sortowanie.

  • Wykorzystasz opcje filtrowania i sortowania w arkuszu kalkulacyjnym.

  • Rozwiążesz problemy związane z filtrowaniem i sortowaniem danych, korzystając z arkusza kalkulacyjnego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;

  • ćwiczenia praktyczne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • oprogramowanie Microsoft Excel 2003 lub wyższe, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Sortowanie i filtrowanie danych w arkuszu kalkulacyjnym”. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”. Po zakończeniu czytania następuje dyskusja wstępna: co dla uczniów było niezrozumiałe, co wymaga głębszego wyjaśnienia ze strony nauczyciela.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pobierają załącznik „wypożyczalnia” zamieszczony w sekcji „Przeczytaj”. Dzielą się na dwa zespoły – jeden pracuje na pliku xlsx, drugi ods (o ile w szkole są możliwości pracy z dwoma programami). Uczestnicy lekcji powtarzają poszczególne kroki opisane w sekcji „Przeczytaj”, aby usystematyzować swoją wiedzę.

  2. Nauczyciel staje się moderatorem dyskusji - w jakich sytuacjach życiowych może się przydać sortowanie i filtrowanie danych w arkuszu kalkulacyjnym? Uczniowie przedstawiają swoje propozycje.

  3. Prowadzący zajęcia wyświetla na dużym ekranie materiał z sekcji multimedialnej. Po zapoznaniu się z nim uczniowie pracują nad zadaniem 1 - pobierają plik niezbędny do wykonania zadania, następnie wskazują tylko te samochody, które nie są uszkodzone i mają silnik benzynowy. Uzyskane zestawienie sortują nierosnąco względem pojemności silnika.

Faza podsumowująca:

  1. Prowadzący zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenia – od najprostszych do najtrudniejszych. Uczniowie pracują w parach lub kilkuosobowych grupach. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają odpowiedzi, a reszta klasy wspólnie ustosunkowuje się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.

  1. Uczniowie wykonują polecenia 2 i 3 z sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”.

Materiały pomocnicze:

  • Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.

Wskazówki metodyczne:

  • Nauczyciel może wykorzystać multimedium w sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania dołączone do e‑materiału „Sortowanie i filtrowanie danych w arkuszu kalkulacyjnym”.