Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Sortowanie i filtrowanie danych w arkuszu kalkulacyjnym
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, na czym polega filtrowanie i sortowanie.
Wykorzystasz opcje filtrowania i sortowania w arkuszu kalkulacyjnym.
Rozwiążesz problemy związane z filtrowaniem i sortowaniem danych, korzystając z arkusza kalkulacyjnego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Microsoft Excel 2003 lub wyższe, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Sortowanie i filtrowanie danych w arkuszu kalkulacyjnym”. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”. Po zakończeniu czytania następuje dyskusja wstępna: co dla uczniów było niezrozumiałe, co wymaga głębszego wyjaśnienia ze strony nauczyciela.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pobierają załącznik „wypożyczalnia” zamieszczony w sekcji „Przeczytaj”. Dzielą się na dwa zespoły – jeden pracuje na pliku xlsx, drugi ods (o ile w szkole są możliwości pracy z dwoma programami). Uczestnicy lekcji powtarzają poszczególne kroki opisane w sekcji „Przeczytaj”, aby usystematyzować swoją wiedzę.
Nauczyciel staje się moderatorem dyskusji - w jakich sytuacjach życiowych może się przydać sortowanie i filtrowanie danych w arkuszu kalkulacyjnym? Uczniowie przedstawiają swoje propozycje.
Prowadzący zajęcia wyświetla na dużym ekranie materiał z sekcji multimedialnej. Po zapoznaniu się z nim uczniowie pracują nad zadaniem 1 - pobierają plik niezbędny do wykonania zadania, następnie wskazują tylko te samochody, które nie są uszkodzone i mają silnik benzynowy. Uzyskane zestawienie sortują nierosnąco względem pojemności silnika.
Faza podsumowująca:
Prowadzący zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenia – od najprostszych do najtrudniejszych. Uczniowie pracują w parach lub kilkuosobowych grupach. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają odpowiedzi, a reszta klasy wspólnie ustosunkowuje się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie wykonują polecenia 2 i 3 z sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać multimedium w sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania dołączone do e‑materiału „Sortowanie i filtrowanie danych w arkuszu kalkulacyjnym”.