Dla nauczyciela
Scenariusz
Autor
Learnetic
Temat zajęć
Rozwiązywanie równań
Grupa docelowa
szkoła podstawowa, klasy 6‑8
Ogólny cel kształcenia:
Kształtowanie umiejętności rozwiązywania równań.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
4) kompetencje informatyczne;
5) umiejętność uczenia się;
Cele (szczegółowe) operacyjne
Uczeń:
a) korzysta z nieskomplikowanych wzorów, w których występują oznaczenia literowe, opisuje wzór słowami;
b) stosuje oznaczenia literowe nieznanych wielkości liczbowych i zapisuje proste wyrażenia algebraiczne;
c) rozwiązuje równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą metodą równań równoważnych.
Metody/techniki kształcenia:
pogadanka
pokaz multimedialny
ćwiczenia
Formy organizacji pracy:
indywidualna
grupowa
zbiorowa
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne.
Podanie tematu lekcji i omówienie jej przebiegu.
Nauczyciel informuje uczniów o tym, że na dzisiejszej lekcji będą rozwijać swoje umiejętności rozwiązywania równań. Wykorzystają w tym celu program „WAGA”. Zapowiada, że film, który za chwilę obejrzą, jest instrukcją korzystania z tego programu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie oglądają film „Rozwiązywanie równań”.
Uczniowie indywidualnie rozwiązują równania w programie „WAGA”. Jeśli mają wątpliwości mogą korzystać z pomocy kolegi lub koleżanki z ławki.
Nauczyciel, jeśli zachodzi taka potrzeba, pomaga uczniom
Faza podsumowująca:
Nauczyciel inicjuje pogadankę w celu omówienia i utrwalenia zagadnień dotyczących rozwiązywania równań.
Praca domowa:
Chętni uczniowie rozwiążą pozostałe przykłady w programie „WAGA”.
Metryczka
Tytuł
Rozwiązywanie równań
Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał się odnosi
Szkoła podstawowa, klasa 6
4.2. Zapisywanie treści prostych zadań za pomocą równań
4.3. Rozwiązywanie równań
Gimnazjum, klasa 1
7.1. Równanie pierwszego stopnia z jedną niewiadomą
7.3. Rozwiązywanie równań
Przedmiot
Matematyka
Etap edukacyjny
II/ szkoła podstawowa
Nowa podstawa programowa
Klasy IV – VI
VI. Elementy algebry. Uczeń:
1) korzysta z nieskomplikowanych wzorów, w których występują oznaczenia literowe, opisuje wzór słowami;
2) stosuje oznaczenia literowe nieznanych wielkości liczbowych i zapisuje proste wyrażenia algebraiczne na podstawie informacji osadzonych w kontekście praktycznym, na przykład zapisuje obwód trójkąta o bokach a, a + 2, b;
rozwiązuje równanie stopnia pierwszego z jedną niewiadomą występującą po jednej stronie równania (przez zgadywanie, dopełnianie lub wykonanie działania odwrotnego);
Klasy VII – VIII
VI. Równania z jedną niewiadomą. Uczeń:
2) rozwiązuje równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą metodą równań równoważnych;
Kompetencje kluczowe
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia 18.12.2006 w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie:
3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
4) kompetencje informatyczne;
5) umiejętność uczenia się;
Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia
Celem filmu jest kształtowanie u uczniów umiejętności rozwiązywania równań, z użyciem przygotowanej wcześniej aplikacji „Waga”.
Powiązania z e‑podręcznikiem
[](http://www.epodreczniki.pl/reader/c/114190/v/latest/t/student‑canon/m/iEpfyaLAsE#iEpfyaLAsE_d5e78 - Przyklad 3)
[](http://www.epodreczniki.pl/reader/c/119603/v/latest/t/student‑canon/m/iHnjn4cmVG?#iHnjn4cmVG_d5e208 - Zadania 5 i 6)