Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Bogdan Staruch

Przedmiot: Matematyka

Temat zajęć: Odcinek łączący środki ramion trapezu

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

VIII. Planimetria

Zakres podstawowy. Uczeń:

3) rozpoznaje wielokąty foremne i korzysta z ich podstawowych własności;

4) korzysta z własności kątów i przekątnych w prostokątach, równoległobokach, rombach i trapezach;

7) stosuje twierdzenia: Talesa, odwrotne do twierdzenia Talesa, o dwusiecznej kąta oraz o kącie między styczną a cięciwą;

12) przeprowadza dowody geometryczne.

VI. Ciągi

Zakres podstawowy. Uczeń:

7) wykorzystuje własności ciągów, w tym arytmetycznych i geometrycznych, do rozwiązywania zadań, również osadzonych w kontekście praktycznym

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje i rozpoznaje odcinek łączący środki ramion trapezu, czyli linię środkową w trapezie,

  • formułuje i potrafi udowodnić twierdzenie o linii środkowej w trapezie,

  • poznaje i stosuje związek między długościami linii środkowych a ciągiem arytmetycznym w ciągu trapezów,

  • wyznacza stosunek pól trapezów powstałych z podziału danego trapezu linią środkową,

  • pokazuje, że jeśli linia środkowa dzieli trapez na trapezy podobne, to dany trapez jest równoległobokiem,

  • wykorzystuje własności linii środkowej w trapezie czworokątów w rozwiązywaniu zadań, w tym w zadaniach związanych z wielokątami foremnymi.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm,

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • pogadanka,

  • interaktywna aplikacja,

  • analiza pomysłów.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń lub para uczniów miała do dyspozycji komputer,

  • lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym.

Przebieg lekcji:

Faza wprowadzająca:

  1. Przedstawienie tematu lekcji, uzgodnienie z uczniami kryteriów sukcesu.

  2. Przypomnienie twierdzenia o linii środkowej w trójkącie.

Faza realizacyjna:

  1. Definicja linii środkowej w trapezie.

  2. Sformułowanie i dowód twierdzenia o linii środkowej w trapezie z wykorzystaniem twierdzenia o linii środkowej w trójkącie.

  3. Wyznaczenie stosunku pól trapezów powstałych z podzielenia danego trapezu linią środkową.

  4. Analiza sytuacji, w której linia środkowa dzieli trapez na trapezy podobne. Związek średniej arytmetycznej ze średnią geometryczną.

  5. Wykorzystanie ciągu trapezów powstałych w wyniku podziału ramion trapezu na równe odcinki do pokazania związku tego ciągu z ciągiem arytmetycznym.

  6. Wykorzystanie symulacji interaktywnej, w utrwaleniu wiedzy o własnościach linii środkowej w trapezie.

Faza podsumowująca:

  1. Uczeń sprawdza nabyte umiejętności i wiedzę w ramach ćwiczeń sprawdzających.

  2. Uczeń rozwiązuje zadania trudniejsze wykorzystujące wiedzę przedstawioną na lekcji w szerszym kontekście, również w zastosowaniach praktycznych.

Praca domowa:

Uczeń ma za zadnie na kartonie narysować trapez. Ramiona trapezu podzielić na 8 równych części. Połączyć punkty na ramionach tak, by powstały odcinki równolegle do podstaw trapezu.  Ponumerować powstałe trapezy  w kolejności od najmniejszego do największego kolejnymi liczbami. Kładąc trapez o numerze n na trapez o numerze n+1,  zaznaczyć na większym trapezie, trapez jaki zostaje po odcięciu trapezu mniejszego. Na koniec odpowiedzieć na pytania. Co można powiedzieć o trapezach jakie w ten sposób dostajemy? Dlaczego tak się dzieje?

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Uczeń może wykorzystać symulacje interaktywną

  • podczas przygotowywania się do zajęć,

  • do utrwalania wiedzy,

  • jako inspiracja do stworzenia własnego samouczka lub prezentacji.