Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Dane są dwa trapezy przedstawione na rysunku.

R11BdJbuJJaUv

Ustalmy oznaczenia obowiązujące dla obu trapezów:

P – pole trapezu,
P1 - pole trapezu zielonego,
P2 – pole trapezu niebieskiego,
c – długość linii środkowej,
d – odległość linii środkowej od dłuższej podstawy.

RUMZIMTKjDUrG
Podane odpowiedzi przyporządkuj do czterech kategorii. prawdziwe tylko dla trapezu po lewej stronie Możliwe odpowiedzi: 1. c=7, 2. P1=304, 3. P1P=720, 4. P=18, 5. P2=424, 6. P=15, 7. P1=274, 8. P2=524, 9. P=P1+P2, 10. P1P2>1, 11. P1P=512, 12. P2=394, 13. P1P=920, 14. c=5, 15. c=6, 16. P=16, 17. d=32, 18. P1=214 prawdziwe tylko dla trapezu po prawej stronie Możliwe odpowiedzi: 1. c=7, 2. P1=304, 3. P1P=720, 4. P=18, 5. P2=424, 6. P=15, 7. P1=274, 8. P2=524, 9. P=P1+P2, 10. P1P2>1, 11. P1P=512, 12. P2=394, 13. P1P=920, 14. c=5, 15. c=6, 16. P=16, 17. d=32, 18. P1=214 prawdziwe dla obu trapezów Możliwe odpowiedzi: 1. c=7, 2. P1=304, 3. P1P=720, 4. P=18, 5. P2=424, 6. P=15, 7. P1=274, 8. P2=524, 9. P=P1+P2, 10. P1P2>1, 11. P1P=512, 12. P2=394, 13. P1P=920, 14. c=5, 15. c=6, 16. P=16, 17. d=32, 18. P1=214 nie zachodzi dla żadnego z trapezów Możliwe odpowiedzi: 1. c=7, 2. P1=304, 3. P1P=720, 4. P=18, 5. P2=424, 6. P=15, 7. P1=274, 8. P2=524, 9. P=P1+P2, 10. P1P2>1, 11. P1P=512, 12. P2=394, 13. P1P=920, 14. c=5, 15. c=6, 16. P=16, 17. d=32, 18. P1=214
1
Ćwiczenie 2

Na rysunku ramiona trapezu podzielono na 8 równych odcinków i połączono końce odpowiednich odcinków tak, że powstałe odcinki są równoległe do podstaw.

RxNYyVsLPU66b
RSOoMDQ1QXc78
Uzupełnij luki, wstawiając podane wyrażenia w odpowiednie miejsca.
  1. Trapezy, których podstawami są kolejne odcinki 1. równe, 2. średnią arytmetyczną, 3. harmoniczny, 4. różnicą odcinków, 5. są, 6. sumą, 7. nierówne, 8. arytmetyczny, 9. geometryczny, 10. nie są podobne do trapezów sąsiednich.
  2. Długości powstałych odcinków tworzą ciąg 1. równe, 2. średnią arytmetyczną, 3. harmoniczny, 4. różnicą odcinków, 5. są, 6. sumą, 7. nierówne, 8. arytmetyczny, 9. geometryczny, 10. nie są.
  3. Jeżeli odcinek nie jest podstawą, to jego długość jest 1. równe, 2. średnią arytmetyczną, 3. harmoniczny, 4. różnicą odcinków, 5. są, 6. sumą, 7. nierówne, 8. arytmetyczny, 9. geometryczny, 10. nie są sąsiednich.
  4. Trapezy, których podstawami są kolejne odcinki mają 1. równe, 2. średnią arytmetyczną, 3. harmoniczny, 4. różnicą odcinków, 5. są, 6. sumą, 7. nierówne, 8. arytmetyczny, 9. geometryczny, 10. nie są wysokości.
R9wiXU6FBjhT01
Ćwiczenie 3
Łączenie par. Przyjmując, że podstawy trapezu oznaczymy a oraz b, natomiast linię środkową c, wskaż poprawne odpowiedzi.. W trapezie dłuższa podstawa ma długość 27 cm i jest o 10 cm dłuższa niż krótsza podstawa. Wyznacz długość linii środkowej w tym trapezie.. Możliwe odpowiedzi: Odpowiedź 1, Odpowiedź 2. W trapezie dłuższa podstawa ma 16 cm. Linia środkowa ma 12,5cm. Wyznacz długość krótszej podstawy.. Możliwe odpowiedzi: Odpowiedź 1, Odpowiedź 2
2
Ćwiczenie 4

Ramiona trapezu prostokątnego mają długości 610. Odcinek łączący środki ramion ma długość 10. Oblicz długości podstaw trapezu.

2
Ćwiczenie 5

Boki ABBC trójkąta ABC podzielono na cztery równe części i połączono odcinkami.

R1O3vGBIVcYX2

Wiadomo, że FG=3, AC=12.

Wyznacz długości odcinków DEHI.

2
Ćwiczenie 6

Punkty P, Q są środkami boków BCAF sześciokąta foremnego ABCDEF. Oblicz stosunek pól czworokąta ABPQ i sześciokąta ABCDEF.

R1QmJeJWNuHwu
3
Ćwiczenie 7

W trapezie równoramiennym, który nie jest równoległobokiem, ramię ma długość
7, a przekątna 8. Oblicz długość podstaw trapezu wiedząc, że odcinek łączący środki ramion trapezu ma długość 4.

3
Ćwiczenie 8

Ramiona trapezu ABCD podzielono na cztery równe odcinki, a następnie końce odpowiednich odcinków na ramionach trapezu zostały połączone odcinkami jak na rysunku. Wyznacz długości odcinków GI, EF, HJ oraz różnicę ciągu arytmetycznego utworzonego przez długości tych odcinków, jeśli a=16, b=4.

R11bRMNRGIF2f