Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Martyna Wojtowicz

Przedmiot: Historia 2022, Historia

Temat: Kontrreformacja w Polsce

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XIX. Powstanie Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) charakteryzuje działania kontrreformacyjne ze strony Kościoła katolickiego i władz państwowych.
Treści nauczania - wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XVIII. Państwo polsko‑litewskie w czasach ostatnich Jagiellonów. Uczeń:
4) przedstawia sytuację wyznaniową na ziemiach państwa polsko‑litewskiego w XVI wieku na tle wojen religijnych trwających na skutek reformacji na Zachodzie.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje przebieg kontrreformacji w Polsce;

  • porównuje działania kontrreformacji w Polsce do tych podejmowanych w innych państwach;

  • omawia wpływ reformacji i kontrreformacji na rozwój kultury.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Kontrreformacja w Polsce”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i filmami w sekcji „Film + Sprawdź się” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.

  2. Chętni lub wybrani uczniowie przygotowują prezentację na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj” oraz wspomnianych filmów.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji, następuje ustalenie celu i przebiegu zajęć.

  2. Raport z przygotowań. Nauczyciel przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca uczniom, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią swoje pomysły, a pozostały jeszcze jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel uzupełnia informacje.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca wybranej osobie (lub ochotnikowi) zaprezentowanie swojej pracy przed resztą klasy. Po prezentacji uczniowie krótko o niej dyskutują, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i je uzupełniać.

  2. Praca z multimedium („Linia chronologiczna”). Nauczyciel prosi, aby wybrany uczeń przeczytał polecenie 2: „Wyjaśnij, jaka była sytuacja wyznaniowa w Polsce w XVI w.”. Następnie prosi uczniów, aby podzielili się na czteroosobowe grupy i opracowali w nich odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje. W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie 3: przedstawiają różnice między kontrreformacją w Polsce a w innych krajach Europy.

  3. Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Nauczyciel zadaje uczniom pytania nawiązujące do obejrzanych przez nich wcześniej filmów: Jaką rolę odgrywała w Rzeczpospolitej sztuka w walce z reformacją? A jaką polscy władcy? Jakie inne elementy waszym zdaniem wspierały postępy kontrreformacji w Polsce? Uczniowie zgłaszają swoje propozycje wraz z argumentacją, mogą dyskutować między sobą.

  4. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie 1 z sekcji „Film + Sprawdź się”. Wybrany uczeń lub ochotnik przedstawia propozycję odpowiedzi, następuje wspólne jej omówienie na forum klasy. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Czy faktycznie słuszne jest określanie Rzeczypospolitej Obojga Narodów jako „państwa bez stosów”? Czy Rzeczpospolitą można nazwać krajem tolerancji religijnej? Uczniowie zgłaszają swoje propozycje odpowiedzi wraz z argumentami.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania lekcji „Kontrreformacja w Polsce” nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio: Przypomniałam/Przypomniałem sobie, że… Co było dla mnie łatwe… Czego się nauczyłam/nauczyłem… Co sprawiało mi trudność…

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć i pracę uczniów, ocenia przygotowane prezentacje.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenie 2 z sekcji „Film + Sprawdź się”.

  2. (Dla uczniów chętnych) Wykonaj polecenia dołączone do filmów w sekcji „Film + Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

T. Wojak, Szkice z dziejów reformacji w Polsce XVI i XVII w., Warszawa 1977.

J. Włodarski, Inwestycje kulturalne kardynała Stanisława Hozjusza w Braniewie, „Studia Warmińskie” 1983, t. 20.

T. Maresz, K. Juszczyk, Historia w źródłach – nie tylko pisanych dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum. Starożytność i średniowiecze, Toruń 2004.

Wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie na podstawie sekcji „Linia chronologiczna” przygotowują prezentację multimedialną będącą podsumowaniem lekcji.