Film + Sprawdź się
Zapoznaj się z filmami i wykonaj kolejne polecenia.
Opisz postanowienia soboru trydenckiego.
Wyjaśnij, jaką rolę odgrywała sztuka w walce z reformacją.
Opisz genezę unii brzeskiej.
Wyjaśnij okoliczności wykształcenia się charakterystycznego dla polskiego katolicyzmu silnego kultu maryjnego.
Zapoznaj się z poniższymi źródłami, a następnie na ich podstawie wykonaj polecenia.
Źródło A
Źródło B
Porozumienie zawarte pomiędzy wyznaniami reformowanymi w I Rzeczypospolitej: luteranami, kalwinami oraz braćmi czeskimi. Nie brali w nim udziału bracia polscy (arianie). Intencją była wspólna obrona przed kontrreformacją i zaprzestanie walk między różnymi wyznaniami protestanckimi. Postanowiono uznawać wzajemnie sakramenty oraz kaznodziejów, planowano też wspólne synody. Ugodę sandomierską uważa się za pierwszy akt ekumeniczny w Europie. 9 kwietnia 1570 roku rozpoczęły się w Sandomierzu obrady synodu generalnego przy licznym udziale szlachty protestanckiej. Na synod przybyli przedstawiciele braci czeskich, konfesji augsburskiej i Kościoła reformowanego. Po dłuższych dyskusjach odrzucono i wyklęto ze społeczności protestanckiej braci polskich, ustanowiono, że każde wyznanie zachowało własną dogmatykę i obrzędowość, a tylko poświadczono sobie formalnie prawowierność. Odtąd miano wspólnie pracować nad rozwojem wszystkich zborów w całym kraju i wzajemnie sobie pomagać i zapraszać się na synody. Stworzono projekt ustawy sejmowej, w której postulowano zrównanie prawne z katolikami. Chciano również zniesienia jurysdykcji kościelnej w odniesieniu do osób świeckich, darowania zaległych dziesięcin oraz wprowadzenia wolności wyznania.
Zapoznaj się z poniższymi źródłami i na ich podstawie wykonaj polecenia.
Źródło A
Akt konfederacji warszawskiejW Rzeczypospolitej naszej jest [wielość religii chrześcijańskich] […], aby z tej przyczyny między ludźmi [bunt] się nie wszczął, który po inszych królestwach jaśnie widzimy, obiecujemy to sobie wspólnie [za nas i potomków naszych] na wieczne czasy pod obowiązkiem przysięgi […] pokój między sobą zachować, a dla różnej wiary i odmiany w kościołach krwi nie przelewać, ani karać konfiskatą dóbr […] i zwierzchności żadnej ani urzędowi do takowego [postępowania] żadnym sposobem nie pomagać […]. Wszakże przez tą konfederację naszą zwierzchności żadnej panów nad poddanymi ich, tak panów duchownych jako i świeckich nie [kasujemy] […].
Źródło B
Źródło C