Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Korespondencja sztuk. Francis Bacon, Portret papieża Innocentego X według Velázqueza; Tadeusz Różewicz Francis Bacon czyli Diego Velázquez na fotelu dentystycznym
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
rozpozna znaczące elementy dzieła plastycznego;
dokona opisu obrazu Francisa Bacona Portret papieża Innocentego X według Velázqueza;
wskaże środki poetyckiego wyrazu w wierszu Tadeusza Różewicza Francis Bacon czyli Diego Velázquez na fotelu dentystycznym i określi ich funkcje;
dokona interpretacji wiersza;
dokona analizy porównawczej dwóch dzieł: obrazu i utworu poetyckiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Korespondencja sztuk. Francis Bacon, Portret papieża Innocentego X według Velázqueza; Tadeusz Różewicz Francis Bacon czyli Diego Velázquez na fotelu dentystycznym”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Ilustracja interaktywna” i multimedium w sekcji „Schemat” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i rozwiązywać zadania.
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie prezentacji na podstawie informacji zawartych w sekcji „Ilustracja interaktywna”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Jeżeli przygotowanie uczniów do lekcji jest niewystarczające, nauczyciel prosi o indywidualne zapoznanie się z treścią w sekcji „Ilustracja interaktywna”. Każdy uczestnik zajęć podczas cichego czytania wynotowuje najważniejsze kwestie poruszone w tekście. Następnie wybrani uczniowie odczytują na głos swoje notatki.
Analiza i interpretacja tekstu Francis Bacon czyli Diego Velázquez na fotelu dentystycznym. Nauczyciel wyświetla na tablicy zestaw poleceń do opracowania dla całej klasy (uczniowie mogą pracować w grupach i korzystać ze źródeł online):
– Identyfikacja problemu poruszonego w tekście.
– Sformułowanie notatki z tezą interpretacyjną utworu.
Przedstawiciele dzielą się efektami swojej pracy na forum. Nauczyciel omawia ich propozycje. Wspólnie z uczestnikami zajęć formułuje wnioski w formie notatki.Uczniowie dobierają się w kilkuosobowe grupy. Każdy zespół zapoznaje się z etapami pracy nad tekstem i dziełem sztuki. Wspólnie pracują nad poleceniami z sekcji „Schemat”.
Faza podsumowująca:
W fazie podsumowującej uczniowie pracują z sekcją „Zastanów się”. W parach lub kilkuosobowych grupach po przeanalizowaniu wszystkich wypisanych tam etapów dokonują analizy porównawczej dzieła plastycznego i utworu literackiego (jeśli nie starczy czasu podczas lekcji, uczniowie dokonują interpretacji w domu).
Praca domowa:
Dokonaj analizy porównawczej wiersza Tadeusza Różewicza Francis Bacon czyli Diego Velázquez na fotelu dentystycznym oraz obrazu Francisa Bacon, Studium według portretu papieża Innocentego X Velázqueza.
Materiały pomocnicze:
Wojciech Strokowski, Polonista polimedialny, w: Polonista w szkole, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków 2004.
Jak przygotować i napisać interpretację? Poradnik, dostępny na stronie: cke.gov.pl.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Schemat”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.