Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Dokonaj analizy porównawczej dzieła plastycznego i utworu literackiego. W tym celu zapoznaj się z poleceniami i śledź operacje myślowe służącze porównaniu.

Polecenie 1

Etap pierwszy: szukanie podobieństw

Etap pierwszy: szukanie podobieństw. Odpowiedz na poniższe pytania:

  1. Zastanów się, co łączy obraz Bacona i poemat Różewicza.

  2. Znajdź i zapisz wszystkie punkty wspólne między tymi dziełami.

  3. Czy poemat jest opisem obrazu?

  4. Czy nazwałbyś go ekfrazą, czy też poetycką interpretacją dzieła malarskiego?

  5. Które elementy obrazu znalazły swoje odzwierciedlenie w tekście Różewicza?

R129J4vHMceug
(Uzupełnij).

Fragmenty wiersza odnoszące się do elementów obrazu:

RtIJZqgJpz1qA1
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2

Etap drugi: przekład z języka malarskiego na poezję

Czy i w jaki sposób Różewicz opisuje obraz?

Odpowiedz na pytanie: czy i w jaki sposób Różewicz opisuje obraz?

R1YUORAygFn46
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Etap trzeci: problematyka naddana przez poetę

Etap trzeci: problematyka naddana przez poetę. Odpowiedz na poniższe pytania:

  1. Czy zamierzeniem poety był opis obrazu(ów)?

  2. Czy Różewicz wniósł tu jakąś własną problematykę? Jeśli tak, to czy jest ona bezpośrednio związana z obrazem(ami)?

  3. Zastanów się (choć będzie to tylko spekulacja), co mogło być powodem napisania tego poematu?

R1Lki2t0o65IL
(Uzupełnij).

Francis Bacon czyli Diego Velázquez na fotelu dentystycznym to poemat, który w określonych częściach zbliża się do ekfrazy. Jest to jednak utwór bardziej złożony, podejmujący wiele ważkich tematów. Opis obrazu, a właściwie wielu obrazów Bacona jest tylko jednym z jego elementów. To opowieść o wieloletniej fascynacji twórczością angielskiego malarza, o poznawaniu jego dzieł. Oprócz obrazów Bacona zostają tu również przywołane jego osoba oraz wypowiedzi. Kontekstem dla zrozumienia sztuki okazują się wiersze Różewicza i dzieła innych artystów – dawnych i współczesnych malarzy i pisarzy.

Polecenie 4

Etap czwarty: relacja między wierszem a obrazem

Etap czwarty: relacja między wierszem a obrazem. Odpowiedz na poniższe pytania:

  1. W jaki sposób dzieła te korespondują ze sobą?

  2. Czy możliwa jest interpretacja poematu bez znajomości obrazów?

  3. Czy poemat zachował swoją „autonomię poetycką” (jest samodzielnym i wartościowym dziełem sztuki, które może istnieć niezależnie od twórczości Bacona)?

RCLAGqqYiBx8F
(Uzupełnij).

Poemat zachowuje autonomię artystyczną. Jego interpretacja bez znajomości twórczości, życia i wypowiedzi Bacona jest jednak znacznie utrudniona, uniemożliwia odczytanie wszystkich odniesień i cytatów zawartych w utworze, a tym samym, podjęcie „gry” z autorem, jaką zakłada ten utwór.

Polecenie 5

Etap piąty: podsumowanie i ocena

Ten etap interpretacji powinien zawierać twoje osobiste sądy i wrażenia.

Ten etap interpretacji powinien zawierać twoje osobiste sądy i wrażenia. Odpowiedz na poniższe pytania:

  1. Czy poetycka wizja zainspirowana sztuką Bacona okazała się udana?

  2. Czy pozwoliła ci zrozumieć malarstwo tego artysty?

  3. Czy poemat i dzieła plastyczne Bacona powiedziały coś ważnego o współczesnej sztuce lub człowieku?

  4. Czy pobudziły twoją wyobraźnię?

  5. Które dzieło(a) jest dla ciebie ważniejsze? Dlaczego?

  6. Czy warto było podjąć wysiłek ich poznania?

RxsXzR6s2pJfH
(Uzupełnij).