Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

O autorze

Tadeusz Różewicz (1921‑2014) – jeden z najwybitniejszych polskich poetów współczesnych, prozaik, dramaturg. Jego debiut poetycki – zbiór Echa leśnie – przypadł na rok 1944. Czas wojny, tragiczna śmierć starszego brata (również poety), walka w oddziałach AK wywarły znaczący wpływ na jego powojenną twórczość. Najważniejszym zagadnieniem wczesnej poezji, np. tom Niepokój (1947), jest pytanie: jak tworzyć poezję po Oświęcimiu? Twórczość Różewicza (np. słynny wiersz Ocalony) zaświadcza o tym, że wojna przekreśliła wartości i ideały, które do tej pory były niepodważalne w kulturze europejskiej. Jednocześnie jednak w tej ponurej wizji pojawia się drugi, ważny czynnik, a mianowicie pragnienie odbudowy wartości i ocalenia człowieka.

Różewicz jest również bacznym obserwatorem świata, potrafi go nie tylko wnikliwie, często ironicznie opisać, ale także właściwie ocenić.

Kazimierz Wyka Różewicz parokrotnie

W tym pisarzu siedzi kawał zanurzonego w codzienność moralisty. Szczególnego moralisty, bo nie przez katechizm i przykazania się on wypowiada, (...) ale poprzez niecierpliwą i wzmożoną obserwację wartości zaprzeczonych i podważonych.

Wyka Źródło: Kazimierz Wyka, Różewicz parokrotnie, Warszawa 1977, s. 27.

Ważnym źródłem inspiracji w jego twórczości jest sztuka, zwłaszcza malarstwo. Fascynacje te mają swoje źródła w wykształceniu Różewicza, który studiował historię sztuki, a także w jego wyjazdach na Biennale Sztuki Współczesnej do Wenecji oraz w licznych kontaktach z wybitnymi malarzami. W kręgu tej tematyki możemy odnaleźć trzy grupy wierszy: opisy lub relacje odnoszące się do konkretnych dzieł plastycznych, biografie wybitnych artystów oraz utwory, w których poeta usiłuje za pomocą słowa oddać malarski proces tworzenia. Różewicza fascynują artyści wybitni, ale i naznaczeni piętnem tragizmu. Należą do nich: Wojtkiewicz, van Gogh, Wróblewski, Picasso. Inspirują go również pisarze, np. Kazimierz Przerwa‑Tetmajer i Franz Kafka (występujący także jako bohater sztuki z 1979 r. pt. Odejście głodomora).
Pod względem formalnym poezja Różewicza jest nowoczesna, artysta minimalizuje liczbę środków artystycznych, odrzuca tradycyjne formy poetyckie, kształtuje własny typ wiersza bliskiego prozie i mowie potocznej, nasyconego cytatami:

Tadeusz Dąbrowski O tym Różewiczu, jak chcę go myśleć

przebudowując wiersz (...) zmienił Różewicz w sposób radykalny relację między tekstem poetyckim a jego odbiorcą, zaproponował nowy styl, nowy model lektury. (...) Na czym owa rewolucja miałaby polegać? Na konsekwentnym wyprowadzaniu „poetyckości” poza tekst (wiersz Różewicza niejako poszukuje w odbiorcy swojej zagubionej – zagubionej w sposób kontrolowany – części), a zarazem na dowartościowaniu etycznego aspektu odbioru dzieła literackiego, które winno odwoływać się nie tyle do wyobraźni, ile sumienia.

dąb Źródło: Tadeusz Dąbrowski, O tym Różewiczu, jak chcę go myśleć, „Tygodnik Powszechny” 2005, nr 42.

Spośród zbiorów poetyckich warto wymienić: Rozmowę z księciem (1951), Płaskorzeźbę (1991), Szarą strefę (2002), Wyjście (2004). Najwybitniejszym dziełem dramatycznym Różewicza jest Kartoteka (1960).

Praca z utworem poetyckim

Polecenie 1

Etap pierwszy: zapoznanie się z wierszem

  • Kilkakrotnie przeczytaj tekst (w przypadku utworów poetyckich zaleca się czytanie na głos, bowiem tylko taka lektura umożliwia poznanie strony brzmieniowej wiersza – rytmu, rymu).

  • „Poddaj się” atmosferze poematu, wsłuchaj się w jego brzmienie, odkryj jego niepowtarzalność, tylko w ten sposób doznasz wrażenia estetycznego; pamiętaj, aby wykonywanie ćwiczeń interpretacyjnych nie odebrało ci przyjemności czytania.

  • Zapisz imię i nazwisko autora, tytuł, czas powstania tekstu, epokę, prąd lub szkołę, jaką ten wiersz reprezentuje.

Kilkakrotnie zapoznaj się z tekstem (w przypadku utworów poetyckich zaleca się skorzystanie z wersji dźwiękowej, bowiem taka lektura umożliwia poznanie strony brzmieniowej wiersza – rytmu, rymu).

„Poddaj się” atmosferze poematu, wczuj się w jego brzmienie, odkryj jego niepowtarzalność, tylko w ten sposób doznasz wrażenia estetycznego; pamiętaj, aby wykonywanie ćwiczeń interpretacyjnych nie odebrało ci przyjemności zapoznawania się z utworem.

Zapisz imię i nazwisko autora, tytuł, czas powstania tekstu, epokę, prąd lub szkołę, jaką ten wiersz reprezentuje.

R1NUJIOhYbPJw
(Uzupełnij).
Tadeusz Różewicz Francis Bacon czyli Diego Velázquez na fotelu dentystycznym

przed trzydziestu laty
zacząłem deptać Baconowi po piętach

szukałem go w pubach galeriach
sklepach rzeźniczych
w gazetach albumach fotografiach

spotkałem go w Kunsthistorisches Museum
we Wiedniu stał przed portretem
Infantki Małgorzaty
Infantin Margarita Teresa in blauem Kleid1Infantin Margarita Teresa in blauem Kleid
Diego Rodriguez de Silva y Velázquez

mam go pomyślałem
ale to nie był on

po śmierci
po odejściu Francisa Bacona
umieściłem go pod kloszem
chciałem obejrzeć malarza
ze wszystkich stron

biorąc pod uwagę
jego naturalną skłonność
do ucieczki do znikania
do picia
do przemieszczania się
w czasie i przestrzeni
od pubu do pubu
w postaci barokowego putto2putto
który zgubił kapelusz3który zgubił kapelusz
i czerwoną skarpetkę3i czerwoną skarpetkę
musiałem go
unieruchomić

przez kilka tygodni
chodziłem do Tate Gallery
zamykałem się z nim
i zjadałem oczami

trawiłem jego straszną
sztukę mięsa kopulowanie padliny
zamknięty w sobie
prowadziłem dalej mój dialog
ze Saturnem który był zajęty4Saturnem który był zajęty
zjadaniem własnych dzieci4zjadaniem własnych dzieci
człowieka tak się zabija5człowieka tak się zabija jak zwierzę
widziałem furgony porąbanych ludzi
którzy nie zostaną zbawieni

pisałem w roku 1945

Bacon pod wpływem alkoholu
robił się ciepły towarzyski
szczodry gościnny
fundował znajomym6fundował znajomym
szampana kawior6szampana kawior
zamieniał się w anioła
ze skrzydłem zanurzonym
w kuflu piwa
większość moich obrazów – mówił –
została wykonana przez człowieka
w stanie Niepokoju7w stanie Niepokoju

przy malowaniu pewnego tryptyku8przy malowaniu pewnego tryptyku
pomagałem sobie piciem8pomagałem sobie piciem
tylko raz pomogło
powiedział niewyraźnie
malując palcem na szkle
Lager Beer Lager Beer9Lager Beer Lager Beer
malowałem w roku 1962
ukrzyżowanie
czasami na kacu
ledwo wiedziałem co robię
ale tym razem pomogło

Bacon osiągnął transformację
ukrzyżowanej osoby
w wiszące martwe mięso
wstał od stolika i powiedział cicho
tak oczywiście jesteśmy mięsem10tak oczywiście jesteśmy mięsem
jesteśmy potencjalną padliną
kiedy idę do sklepu rzeźniczego
zawsze myślę jakie to zdumiewające
że to nie ja wiszę na haku
to chyba czysty przypadek

Rembrandt Velázquez11Rembrandt Velázquez
no tak oni wierzyli11no tak oni wierzyli w zmartwychwstanie
ciała oni się modlili przed malowaniem
a my gramy
sztuka współczesna stała się grą
od czasów Picassa wszyscy gramy
lepiej gorzej

czy widziałeś rysunek Dürera12czy widziałeś rysunek Dürera
dłonie złożone do modlitwy12dłonie złożone do modlitwy
oczywiście pili jedli mordowali
gwałcili i torturowali
ale wierzyli w ciała zmartwychwstanie
w żywot wieczny

szkoda że... my...
nie dokończył i odszedł w sobie wiadomą
stronę
minęły lata
w łowach na Bacona
pomagał mi Adam13Adam
poeta tłumacz13poeta tłumacz
właściciel krótkopisu
zamieszkały w Londynie
i Norwich
12 czerwca 1985 roku
pisał do mnie:
Kochany Tadeuszu
byłem dziś na wielkiej wystawie Bacona
i myślałem, że Ty miałbyś z niej dużo
satysfakcji. Ja zaś poszedłem dość opornie.
Ale nie żałuję, bo te wczesne nadgryzione głowy
są kompozycyjnie i kolorystycznie
bardzo efektowne. Natomiast nie przekonały
mnie nowe obrazy. Jak Ci już pisałem
przyjadę do Wrocławia (...)

na odwrocie reprodukcja Head IV14Head IV

przecież ja Adamie
nie mogę powiedzieć
Baconowi
On nie zna języka polskiego
ja nie znam języka angielskiego
powiedz mu że debiutowałem Niepokojem
w roku 1947

pisałem: różowe ideały15pisałem: różowe ideały
poćwiartowane
wiszą w jatkach (...)

W roku 1956 pisałem:

jeszcze oddychające mięso16jeszcze oddychające mięso
wypełnione krwią
jest pożywieniem
tych form doskonałych

zbiegają się tak szczelnie nad zdobyczą
że nawet milczenie nie przenika
na zewnątrz (...)

the breathing meat
filled with blood
is still the food
for these perfect forms

obaj wędrowaliśmy17obaj wędrowaliśmy
przez „Ziemię jałową”17przez „Ziemię jałową”

Bacon opowiadał że lubi18Bacon opowiadał że lubi
oglądać swoje obrazy przez szybę18oglądać swoje obrazy przez szybę

nawet Rembrandta
lubi za szkłem
i nie przeszkadzają mu przypadkowe osoby
które odbijają się w szybie
zamazują obraz
przechodzą
ja
nie cierpię obrazów za szkłem
widzę tam siebie pamiętam że kiedyś
oglądałem kilku Japończyków
nałożonych na uśmiech Mony Lisy
byli bardzo ruchliwi
Gioconda została unieruchomiona
w szklanej trumnie
po tej przygodzie
już nigdy nie wybrałem się do Luwru
Gioconda uśmiechała się pod wąsem19Gioconda uśmiechała się pod wąsem
Bacon zamknął w klatce
papieża Innocentego VI
potem Innocentego X
i Piusa XII
Infantkę Małgorzatę w błękicie
jeszcze jakiegoś sędziego prokuratora
wszystkie te osoby zaczęły krzyczeć

w roku 1994
14 lutego
w dniu Świętego Walentego
na szklanym ekranie
ukazał mi się Francis Bacon
okrągła głowa owalna twarz
wymięty garnitur

słucham Bacona
patrzę na portret
na czerwoną twarz papieża Innocentego VI
patrzę na łagodną buzię Infantki

próbowałem pokazać
pejzaż jamy ustnej
ale mi się nie udało
mówił Bacon
w jamie ustnej znajduję
wszystkie piękne kolory
obrazów Diego Velázqueza

szyba tłumi krzyk
pomyślałem
Bacon przeprowadzał swoje operacje
bez znieczulenia
przypomina to praktyki
XVIII‑wiecznych dentystów
Zahnextraktion20Zahnextraktion
przecinali też wrzody czyraki karbunkuły21karbunkuły
to nie boli mówił do Infantki
proszę otworzyć buzię
niestety nie mam środków znieczulających
to będzie bolało
Infantka na fotelu ginekologicznym
Papież Innocenty VI na fotelu elektrycznym
Papież Pius XII w poczekalni
Diego Velázquez
na fotelu dentystycznym
przyjaciel George Dyer22George Dyer
before a Mirror22before a Mirror – 1968
albo na sedesie...23albo na sedesie...

malowałem otwarte usta
krzyk Poussina24krzyk PoussinaChantilly
i krzyk Eisensteina na schodach
malowałem
na kanwie z gazet
reprodukcji reprodukcji
w kącie mojej pracowni
leżała kupa gazet fotosów
jako młody człowiek
kupiłem sobie w Paryżu
książkę o chorobach jamy ustnej
Bacon rozmawiał z Davidem Sylvestrem25Bacon rozmawiał z Davidem Sylvestrem
i nie zwracał na mnie uwagi

chciałem go sprowokować
więc zapytałem czy słyszał26więc zapytałem czy słyszał
o gnijącej jamie ustnej Sigmunda Freuda26o gnijącej jamie ustnej Sigmunda Freuda
pod koniec życia nawet wierny
pies uciekał od swego pana
nie mogąc znieść smrodu

czemu Pan nie malował
podniebienia zjedzonego
przez pięknego raka
Bacon udawał że nie słyszy

te pańskie modele drą się
jak odzierane ze skóry chmury
znów pan posadził papieża
Innocentego któregoś
w piekarniku
znów pan chce tej cichej
sennej pięknie ułożonej i namalowanej
Infantce
zaaplikować
die Applizierung” des Klistiers27die Applizierung” des Klistiers

chciałem prosić Adama
o pomoc ale Adam
uśmiechnął się
jadł „kanapkę” z tuńczykiem
i pił heinekena

powiedz mu Adamie
powiedz mu
proszę „po angielsku”
że dla mnie zamknięte usta
są najpiękniejszym krajobrazem

usta Nieznajomej z Florencji
Andrea Della Robbia28Andrea Della Robbia
Ritratto d’Ignota
Portrait of Unknown Woman

i powiedz mu jeszcze
że Franz Kafka bał się otwartych
ust i zębów pełnych mięsa i złotych koronek
umieściłem to w sztuce Pułapka29w sztuce Pułapka
która była grana w Norwich
szkoda że Bacon nie namalował
portretu Eliota cierpiącego
na zapalenie okostnej
z twarzą owiniętą w kraciastą
chustkę

Adam jadł teraz kanapkę
z wędzonym łososiem
Tadeuszu! to już trzeci kufel
ostrzegałem Cię że guinness
jest mocny
spytaj pana Franciszka
czy wie co powiedział Wondratschek30czy wie co powiedział Wondratschek
o ustach i zębach
Adam schował krótkopis

Der Mund ist plötzlich31Der Mund ist plötzlich
der Zähne überdrüssig
powiedział Wondratschek

Bacon powiedział do kufla piwa
nigdy nie udało mi się
namalować uśmiechu
zawsze miałem nadzieję
że będę zdolny namalować usta32że będę zdolny namalować usta
tak jak Monet namalował32tak jak Monet namalował
zachód słońca32zachód słońca

a malowałem
usta pełne krzyku i zębów

ukrzyżowanie? jeszcze raz powtarzam
to jedyny obraz
który malowałem po pijanemu
ale ani picie ani narkotyki
nie pomagają w malowaniu
tyle że człowiek robi się rozmowny
a nawet gadatliwy

żegnaj Francis Bacon
napisałem o Tobie poemat
już nie będę Cię szukał
koniec kropka
a! jeszcze tytuł poematu
Francis Bacon
czyli
Diego Velázquez
na fotelu dentystycznym
prawda, że niezły
żaden z irlandzkich
czy angielskich krytyków
i poetów
nie wymyślił
takiego tytułu
może niepotrzebnie
dodałem jeszcze do tytułu
ten długi poemat
ale człowiek przy piwie
robi się rozmowny
a nawet gadatliwy

Indeks górny luty 1994 – marzec 1995 Indeks górny koniec

1 Źródło: Tadeusz Różewicz, Francis Bacon czyli Diego Velázquez na fotelu dentystycznym.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32

Tadeusz Różewicz, Francis Bacon czyli Diego Velázquez na fotelu dentystycznym, poemat napisany w okresie od lutego 1994 do marca 1995, wydrukowany po raz pierwszy w zbiorze zawsze fragment (1996).

Polecenie 2

Etap drugi: zrozumienie treści

  • Odpowiedz na pytania: jak rozumiem ten tekst? Jak oddziałuje on na mnie?

  • Zredaguj swoje pierwsze rozumienie tekstu, wstępną(e) hipotezę(y) interpretacyjną(e).

  • Wskaż, które elementy dzieła (kluczowe fragmenty, słowa) wydają ci się najważniejsze, dominujące.

  • Nazwij temat wiersza.

Odpowiedz na pytania: jak rozumiem ten tekst? Jak oddziałuje on na mnie?

Zredaguj swoje pierwsze rozumienie tekstu, wstępną(e) hipotezę(y) interpretacyjną(e).

Podaj, które elementy dzieła (kluczowe fragmenty, słowa) wydają ci się najważniejsze, dominujące.

Nazwij temat wiersza.

R1X9vIfznQeNk
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Etap trzeci i czwarty: analiza i interpretacja

  • Zbadaj stronę formalną wiersza (wszystkie środki poetyckie).

  • Wskaż wszelkie zaskakujące bądź osobliwe elementy dzieła, nazwij je i zanalizuj.

Zbadaj stronę formalną wiersza (wszystkie środki poetyckie).

Wymień wszelkie zaskakujące bądź osobliwe elementy dzieła, nazwij je i zanalizuj.

RZQGKcNA0WiEH
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 1

Rozpoznaj środki artystycznego wyrazu w wierszu i określ ich funkcje.

Rozpoznaj środki artystycznego wyrazu w wierszu, wymień je i określ ich funkcje.

RrCsPfm1ykrcQ
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Po przedstawieniu interpretacji nadszedł na czas na własne wnioski i oceny.

Powinieneś odpowiedzieć na pytania:

  • Jakie znaczenie ma dla ciebie ten wiersz?

  • Czy temat, który podjął autor, zainteresował cię?

  • Czy przemawia do ciebie wizja człowieka, jaka została przedstawiona w tym utworze?

Powyższe pytania potraktuj jedynie jako podpowiedzi i samodzielnie zdecyduj, jak podsumujesz swoje rozważania.

R1FQQSeIdM86q
(Uzupełnij).