Zapoznaj się z kontekstami potrzebnymi do zrozumienia dzieła plastycznego.
RchzCLPLRuTxH1
Francis Bacon (1909‑1992) – angielski malarz, jeden z najciekawszych przedstawicieli sztuki współczesnej. Był potomkiem słynnego rodu siedemnastowiecznego filozofa‑empirysty (o tym samym imieniu i nazwisku), urodził się w Dublinie. Na skutek konfliktów z ojcem wcześnie opuścił dom rodzinny i w 1926 r. przybył do Paryża, gdzie po raz pierwszy zobaczył dzieła Picassa. To zadecydowało o tym, że postanowił zostać malarzem. W 1929 r. zamieszkał w Londynie, gdzie pracował jako dekorator wnętrz, osiągając w tej dziedzinie znaczne sukcesy. W roku 1933 wystawił swoje pierwsze obrazy – cykl Ukrzyżowanie. Jego prace nie spotkały się jednak ze zrozumieniem, dlatego do roku 1945 nie pokazywał ich publicznie. Dopiero w latach 50. (szczególnie po wystawach w Nowym Jorku i Wenecji) został doceniony, a jego sztuka osiągnęła dojrzałość. Obecnie na aukcjach dzieła Bacona osiągają zawrotne sumy.
W swojej sztuce Bacon interesował się przede wszystkim przedstawieniem postaci ludzkiej, stąd tematem jego obrazów są studia postaci, akty, portrety i autoportrety. Jednym z podstawowych założeń jego malarstwa było „zdzieranie zasłon” (jak sam to ujął), czyli docieranie do prawdy o człowieku. Narzędziem do osiągnięcia tego celu była deformacja.
R9Eh98PC6Rf95
Bacon chciał przywrócić „aktowi nagość”, wyrwać go z malarskich konwencji, w jakich zamknęła go sztuka. Obrazy angielskiego malarza są oryginalne, odsłaniają bowiem nie tylko nagość, ale także popędy, brzydotę i okrucieństwo człowieka. Są świadectwem skomplikowanej osobowości artysty, który w życiu prywatnym borykał się z wieloma problemami i namiętnościami (homoseksualizmem, śmiercią przyjaciół i partnera, kompleksami z powodu swojego wyglądu, skłonnościami do hazardu i alkoholu). Wiele prac Bacona powstało z inspiracji innymi dziełami sztuki (a ściślej ich reprodukcjami) malarzy takich jak Diego Velázquez, Rembrandt, Vincent van Gogh. Artysta wykorzystywał w swojej sztuce także zdjęcia, nawet gdy malował portrety swoich przyjaciół. Do jego najbardziej znanych prac należą: cykl inspirowany portretem papieża Innocentego X pędzla Diego Velázqueza, cykl Ukrzyżowanie, Tryptyk pamięci George’a Dyera, Trzy studia do autoportretu.
Rq8liiPjjvcRO1
Papież Innocenty X – portret namalowany przez Velázqueza w roku 1650, przedstawiający siedemdziesięciopięcioletniego papieża siedzącego w fotelu z pozłacanego drewna. Po obejrzeniu obrazu Innocenty X miał podobno wykrzyknąć: To zbyt prawdziwe. Trudno się dziwić tej reakcji; płótno poraża bezwzględnym realizmem, artysta nie wahał się przedstawić brzydoty papieża, a także jego cech charakteru – wyrachowania, nieufności oraz determinacji w dążeniu do celu. O wartości tego obrazu (uważanego za arcydzieło) decyduje nie tylko prawda psychologiczna, ale także mistrzostwo formalne, widoczne np. w sposobie namalowania czerwonego jedwabiu, który mieni się złotymi refleksami.
Diego Velázquez (1599‑1660) – hiszpański malarz, jeden z najwybitniejszych artystów sztuki europejskiej. Pochodził z Sewilli, gdzie kształcił się w zawodzie malarza m.in. u Francisca Pacheco. Punktem zwrotnym w jego karierze było namalowanie portretu królewskiego kapelana Don Juana de Fonseca; obraz ten otworzył mu drogę na dwór w Madrycie.
RNEFtjKckckbk1
W roku 1623 Velázquez został nadwornym malarzem i tworzył odtąd wizerunki rodziny królewskiej oraz dworzan. Pełnił także inne odpowiedzialne funkcje, np. marszałka dworu, które zapewniły mu wysoką pozycję na dworze Filipa IV. Rozliczne obowiązki udawało mu się godzić z rozwojem własnej sztuki, o czym świadczy np. jedna z jego podróży do Włoch (w 1649 r.), podczas której kupował obrazy dla króla, a także zapoznawał się z malarstwem włoskim. Sztuka Velázqueza przeszła znaczącą przemianę. Wczesne prace, najczęściej sceny rodzajowe zwane „bodegonami” (np. Stara kucharka), wykazują związki z dziełami Caravaggia, późniejsze, głównie portrety, stają się swobodniejsze w wyrazie, pozbawione silnych kontrastów światłocienia, poszerza się paleta barw.
RhU8cR14JT6mn
Oprócz rodziny królewskiej Velázquez malował także mniej znaczące osoby, np. popularne na dworach postaci karłów i kalek, dając dowód swojego humanitaryzmu i współczucia dla człowieka. Stworzył wiele znakomitych płócien, z których kilka jest uważanych za absolutnie nowatorskie, jak: Poddanie Bredy (1634‑1635), Papież Innocenty X (1650), Las Meninas – inaczej Panny dworskie lub Rodzina Filipa IV (1656), Filip IV (1656‑1657).
Praca z dziełem plastycznym
Polecenie 2
Etap pierwszy: Zapoznanie się z dziełem
Uważnie obejrzyj reprodukcję obrazu (warto sięgnąć po kilka, aby przybliżyć do kolorystyki pierwowzoru) lub jego oryginał, jeśli masz taką możliwość (znajduje się w Tate Gallery w Londynie); oglądaj ją (go) z bliska i z oddali, reprodukcje zaś w różnym świetle; poświęć na zapoznanie się z dziełem odpowiednią ilość czasu, nie spiesz się.
„Poddaj się” nastrojowi płótna, tylko w ten sposób doznasz wrażenia estetycznego, pamiętaj, aby wykonywanie ćwiczeń interpretacyjnych nie odebrało ci przyjemności oglądania obrazu.
Zapisz imię i nazwisko autora, tytuł, czas powstania, technikę, epokę, prąd lub szkołę, jaką ten obraz reprezentuje.
R1PdY5ojhfDAr
RKayATvFvtImh
Płótno przedstawia siedzącego w fotelu papieża. Znajduje się on w centralnej części obrazu, wypełnia jego większą część. Jest ubrany w typowy papieski strój – jedwabne, fioletowe nakrycie głowy, takąż pelerynkę, białą, ozdobną komżę. Nosi duże okulary. Żółty lub złoty fotel, w którym siedzi, tworzy dziwną, nieskonkretyzowaną przez artystę konstrukcję przypominającą klatkę. Papież, z rękami zaciśniętymi kurczowo na poręczy fotela, krzyczy. Jego twarz jest zdeformowana. Ciemne tło, na którym został umieszczony, jest namalowane pionowymi pociągnięciami pędzla, które u dołu rozchodzą się promieniście. Pionowe linie nasuwają skojarzenia z kotarami, zastanawia jednak ich sposób przedstawienia (przeszywają ciało postaci), który sprawia, że percepcja oglądającego obraz zostaje zaburzona.
Technika
Tytuł – Studium według portretu papieża Innocentego X Velázqueza – odnosi się do dzieła hiszpańskiego malarza, wskazuje źródło inspiracji, podkreśla, że obraz Bacona ma charakter szkicowy, przygotowawczy.
Kolorystyka:
w przeważającej części obrazu (tło) ciemna: czerń, ochra, błękity;
kontrastuje z nią biel i fi olet stroju papieża, a także żółć fotela, prętów (?) klatki (?), w której siedzi papież.
Kompozycja:
centralna;
rytmiczna
dynamiczna.
Wrażenie dynamiki wyrażone poprzez wyraz twarzy postaci – krzyk.
Obraz Bacona, podobnie jak płótno hiszpańskiego malarza, do którego się odnosi, przedstawia papieża siedzącego w fotelu z wysokim, ozdobnym oparciem. Jest on ubrany w taki sam strój jak u Velázqueza – jedwabne nakrycie głowy, takąż pelerynkę, pod którą widoczna jest biała, ozdobna komżakomżakomża (tzw. rokieta, przysługująca duchownym wyższej rangi). Od pierwowzoru odróżnia go jednak kolor pelerynki i nakrycia głowy, który u Bacona jest fioletowy (u Velázqueza czerwony. Fotel tworzy dziwną konstrukcję, nasuwającą skojarzenia z klatką (?), ringiem bokserskim (?) lub krzesłem elektrycznym (?). Papież, z rękami zaciśniętymi kurczowo na poręczy fotela, krzyczy. Ciemne tło, na którym została umieszczona postać, jest namalowane pionowymi pociągnięciami pędzla, które u dołu (na wysokości kolan papieża) rozchodzą się promieniście. Pionowe linie wywołują skojarzenia z kotarami, zastanawia jednak ich sposób namalowania – przeszywają ciało postaci, tworząc jakby obraz prętów klatki (?), potęgują wrażenie zamknięcia.
Pokaż więcej
Pokaż mniej
Polecenie 3
Etap drugi: Zrozumienie treści
Odpowiedz na pytania: jak rozumiem ten obraz? Jak oddziałuje on na mnie?
Zredaguj swoje pierwsze rozumienie, wstępną(e) hipotezę(y) interpretacyjną(e).
Wskaż, które elementy dzieła wydają ci się najważniejsze, dominujące.
Wyjaśnij, co jest tematem obrazu.
Określ, jaki rodzaj malarstwa reprezentuje obraz Bacona.
R1Z3uOGavUDxh
Polecenie 4
Etap trzeci i czwarty: analiza i interpretacja
Zbadaj stronę formalną obrazu (malarskie środki wyrazu).
Wskaż wszelkie zaskakujące bądź osobliwe elementy dzieła, nazwij je i zanalizuj.
Zbadaj stronę formalną obrazu (malarskie środki wyrazu).
Wymień wszelkie zaskakujące bądź osobliwe elementy dzieła, nazwij je i zanalizuj.
R157mVwWkw5eX
Słownik
komża
komża
(śrdw.-łac. camisia – koszula) biała, sięgająca do kolan szata noszona przez duchownych katolickich lub osoby świeckie podczas pełnienia czynności liturgicznych