Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Konteksty

Polecenie 1

Zapoznaj się z kontekstami potrzebnymi do zrozumienia dzieła plastycznego.

RchzCLPLRuTxH1
Fotografia Francisa Bacona z początku lat 50. XX wieku.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Francis Bacon (1909‑1992) – angielski malarz, jeden z najciekawszych przedstawicieli sztuki współczesnej. Był potomkiem słynnego rodu siedemnastowiecznego filozofa‑empirysty (o tym samym imieniu i nazwisku), urodził się w Dublinie. Na skutek konfliktów z ojcem wcześnie opuścił dom rodzinny i w 1926 r. przybył do Paryża, gdzie po raz pierwszy zobaczył dzieła Picassa. To zadecydowało o tym, że postanowił zostać malarzem. W 1929 r. zamieszkał w Londynie, gdzie pracował jako dekorator wnętrz, osiągając w tej dziedzinie znaczne sukcesy. W roku 1933 wystawił swoje pierwsze obrazy – cykl Ukrzyżowanie. Jego prace nie spotkały się jednak ze zrozumieniem, dlatego do roku 1945 nie pokazywał ich publicznie. Dopiero w latach 50. (szczególnie po wystawach w Nowym Jorku i Wenecji) został doceniony, a jego sztuka osiągnęła dojrzałość. Obecnie na aukcjach dzieła Bacona osiągają zawrotne sumy.

W swojej sztuce Bacon interesował się przede wszystkim przedstawieniem postaci ludzkiej, stąd tematem jego obrazów są studia postaci, akty, portrety i autoportrety. Jednym z podstawowych założeń jego malarstwa było „zdzieranie zasłon” (jak sam to ujął), czyli docieranie do prawdy o człowieku. Narzędziem do osiągnięcia tego celu była deformacja.

R9Eh98PC6Rf95
Francis Bacon, Trzy studia do autoportretu, 1979 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Bacon chciał przywrócić „aktowi nagość”, wyrwać go z malarskich konwencji, w jakich zamknęła go sztuka. Obrazy angielskiego malarza są oryginalne, odsłaniają bowiem nie tylko nagość, ale także popędy, brzydotę i okrucieństwo człowieka. Są świadectwem skomplikowanej osobowości artysty, który w życiu prywatnym borykał się z wieloma problemami i namiętnościami (homoseksualizmem, śmiercią przyjaciół i partnera, kompleksami z powodu swojego wyglądu, skłonnościami do hazardu i alkoholu). Wiele prac Bacona powstało z inspiracji innymi dziełami sztuki (a ściślej ich reprodukcjami)  malarzy takich jak Diego Velázquez, Rembrandt, Vincent van Gogh. Artysta wykorzystywał w swojej sztuce także zdjęcia, nawet gdy malował portrety swoich przyjaciół. Do jego najbardziej znanych prac należą: cykl inspirowany portretem papieża Innocentego X pędzla Diego Velázqueza, cykl Ukrzyżowanie, Tryptyk pamięci George’a Dyera, Trzy studia do autoportretu.

Rq8liiPjjvcRO1
Diego Velázquez, Papież Innocenty X, 1650 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Papież Innocenty X – portret namalowany przez  Velázqueza w roku 1650, przedstawiający siedemdziesięciopięcioletniego papieża siedzącego w fotelu z pozłacanego drewna. Po obejrzeniu obrazu Innocenty X miał podobno wykrzyknąć: To zbyt prawdziwe. Trudno się dziwić tej reakcji; płótno poraża bezwzględnym realizmem, artysta nie wahał się przedstawić brzydoty papieża, a także jego cech charakteru – wyrachowania, nieufności oraz determinacji w dążeniu do celu. O wartości tego obrazu (uważanego za arcydzieło) decyduje nie tylko prawda psychologiczna, ale także mistrzostwo formalne, widoczne np. w sposobie namalowania czerwonego jedwabiu, który mieni się złotymi refleksami.

Diego Velázquez (1599‑1660) – hiszpański malarz, jeden z najwybitniejszych artystów sztuki europejskiej. Pochodził z Sewilli, gdzie kształcił się w zawodzie malarza m.in. u Francisca Pacheco. Punktem zwrotnym w jego karierze było namalowanie portretu królewskiego kapelana Don Juana de Fonseca; obraz ten otworzył mu drogę na dwór w Madrycie.

RNEFtjKckckbk1
Diego Velázquez, Autoportret, 1643 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W roku 1623 Velázquez został nadwornym malarzem i tworzył odtąd wizerunki rodziny królewskiej oraz dworzan. Pełnił także inne odpowiedzialne funkcje, np. marszałka dworu, które zapewniły mu wysoką pozycję na dworze Filipa IV. Rozliczne obowiązki udawało mu się godzić z rozwojem własnej sztuki, o czym świadczy np. jedna z jego podróży do Włoch (w 1649 r.), podczas której kupował obrazy dla króla, a także zapoznawał się z malarstwem włoskim. Sztuka Velázqueza przeszła znaczącą przemianę. Wczesne prace, najczęściej sceny rodzajowe zwane „bodegonami” (np. Stara kucharka), wykazują związki z dziełami Caravaggia, późniejsze, głównie portrety, stają się swobodniejsze w wyrazie, pozbawione silnych kontrastów światłocienia, poszerza się paleta barw.

RhU8cR14JT6mn
Diego Velázquez, Panny dworskie, 1656
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Oprócz rodziny królewskiej Velázquez malował także mniej znaczące osoby, np. popularne na dworach postaci karłów i kalek, dając dowód swojego humanitaryzmu i współczucia dla człowieka. Stworzył wiele znakomitych płócien, z których kilka jest uważanych za absolutnie nowatorskie, jak: Poddanie Bredy (1634‑1635), Papież Innocenty X (1650), Las Meninas – inaczej Panny dworskie lub Rodzina Filipa IV (1656), Filip IV (1656‑1657).

Praca z dziełem plastycznym

Polecenie 2

Etap pierwszy: Zapoznanie się z dziełem

  • Uważnie obejrzyj reprodukcję obrazu (warto sięgnąć po kilka, aby przybliżyć do kolorystyki pierwowzoru) lub jego oryginał, jeśli masz taką możliwość (znajduje się w Tate Gallery w Londynie); oglądaj ją (go) z bliska i z oddali, reprodukcje zaś w różnym świetle; poświęć na zapoznanie się z dziełem odpowiednią ilość czasu, nie spiesz się.

  • „Poddaj się” nastrojowi płótna, tylko w ten sposób doznasz wrażenia estetycznego, pamiętaj, aby wykonywanie ćwiczeń interpretacyjnych nie odebrało ci przyjemności oglądania obrazu.

  • Zapisz imię i nazwisko autora, tytuł, czas powstania, technikę, epokę, prąd lub szkołę, jaką ten obraz reprezentuje.

R1PdY5ojhfDAr
(Uzupełnij).
RKayATvFvtImh
Ilustracja interaktywna. Obraz przedstawia starszego mężczyznę, który siedzi na złotym tronie. Ma podłużną, wykrzywioną w krzyku twarz. Jego skóra jest jasnofioletowa. Ręce trzyma na podłokietnikach. Ubrany jest w papieski strój — białą szatę z fioletową peleryną. Na głowie ma fioletową czapkę. Na dole są złote promienie. Tło obrazu jest czarne ze złotymi prześwitami. Opisane punkty znajdujące się na ilustracji. 1. Kompozycja jest centralna, rytmiczna i dynamiczna. 2. Tło jest ciemne, namalowane pionowymi pociągnięciami pędzla, w dolnej części promieniście się rozchodzi i nasuwa skojarzenie z kotarami, przeszywając postać. 3. Ciemne tło (czerń, ochra, błękit) kontrastuje z postacią (biel, fiolet) i fotelem (żółć). 4. Postać ma na głowie jedwabne, fioletowe nakrycie oraz takąż pelerynę ozdobną, a także prawdopodobnie koronkową i tiulową komżę. 5. Papież ma szeroko otwarte usta i zamknięte oczy – krzyczy. 6. Tron, na którym siedzi papież jest złocony z ozdobnym oparciem i w górnej części podobny do tego z obrazu Velázqueza. 7. Papież wbija ręce w poręcze fotela. 8. Tron papieski w dolnej zamienia się w dziwną konstrukcję, która może przywodzić na myśl pewien rodzaj klatki. 9. Tytuł bezpośrednio odnosi do dzieła Velázqueza/span>, wskazuje je jako źródło inspiracji, podkreśla „szkicowość” obrazu Bacona.

Staram się, by tytuły były jak najbardziej anonimowe. Prawie zawsze nazywam obrazy studium tego czy tamego (...) Wolę (...) gdy są bardziej anonimowe, ponieważ myślę, że tytuły kłamią. Ludzie mogę odczytać obraz w dowolny sposób.

F. Bacon 10. Robię bardzo szybki szkic pędzlem bezpośrednio na płótnie. Używam grubych pędzli, natychmiast zaczynam malować i wszystko stopniowo się rozwija (…) mój zwyczaj malowania na niezagruntowanym płótnie narodził się w późnych latach 40. (…) Od tego czasu zawsze maluję w ten sposób

F. Bacon
Francis Bacon Portret papieża Innocentego X według Velázqueza, 1953
Źródło: dostępny w internecie: Flickr.com, domena publiczna.

Pokaż więcej

Polecenie 3

Etap drugi: Zrozumienie treści

  • Odpowiedz na pytania: jak rozumiem ten obraz? Jak oddziałuje on na mnie?

  • Zredaguj swoje pierwsze rozumienie, wstępną(e) hipotezę(y) interpretacyjną(e).

  • Wskaż, które elementy dzieła wydają ci się najważniejsze, dominujące.

  • Wyjaśnij, co jest tematem obrazu.

  • Określ, jaki rodzaj malarstwa reprezentuje obraz Bacona.

R1Z3uOGavUDxh
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Etap trzeci i czwarty: analiza i interpretacja

  • Zbadaj stronę formalną obrazu (malarskie środki wyrazu).

  • Wskaż wszelkie zaskakujące bądź osobliwe elementy dzieła, nazwij je i zanalizuj.

Zbadaj stronę formalną obrazu (malarskie środki wyrazu).

Wymień wszelkie zaskakujące bądź osobliwe elementy dzieła, nazwij je i zanalizuj.

R157mVwWkw5eX
(Uzupełnij).

Słownik

komża
komża

(śrdw.-łac. camisia – koszula) biała, sięgająca do kolan szata noszona przez duchownych katolickich lub osoby świeckie podczas pełnienia czynności liturgicznych