Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R16TUULssE0Sm
Obraz przedstawia starszego mężczyznę, który siedzi na złotym krześle. Ma podłużną, wykrzywioną w krzyku twarz. Jego skóra jest jasnofioletowa. Ręce trzyma na podłokietnikach. Ubrany jest w papieski strój — białą szatę z fioletową peleryną. Na głowie ma fioletową czapkę. Na dole są złote promienie. Tło obrazu jest czarne ze złotymi prześwitami.

Korespondencja sztuk. Francis Bacon, Portret papieża Innocentego X według Velázqueza; Tadeusz Różewicz Francis Bacon czyli Diego Velázquez na fotelu dentystycznym

Francis Bacon Portret papieża Innocentego X wg Velázqueza, 1953
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W tym materiale podejmiesz próbę analizy i interpretacji dzieła plastycznego Francis Bacon, Portret papieża Innocentego X według Velázqueza i odwołującego się do niego utworu literackiego Tadeusz Różewicz, Francis Bacon czyli Diego Velázquez na fotelu dentystycznym.

Twoje cele
  • Rozpoznasz znaczące elementy dzieła plastycznego.

  • Dokonasz opisu obrazu Francisa Bacona Portret papieża Innocentego X według Velázqueza.

  • Wskażesz środki poetyckiego wyrazu w wierszu Tadeusza Różewicza Francis Bacon czyli Diego Velázquez na fotelu dentystycznym i określisz ich funkcje.

  • Dokonasz interpretacji wiersza.

  • Przeprowadzisz analizę porównawczą dwóch dzieł: obrazu i utworu poetyckiego.