Dla nauczyciela
Autor: Grzegorz Samotiuk
Przedmiot: historia
Temat: Rządy sanacyjne. Represje wobec opozycji
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
tłumaczy, czym był obóz sanacyjny i jakie zmiany w funkcjonowaniu polskiego systemu politycznego wprowadził;
wyjaśnia, czy w Polsce po zamachu majowym całkowicie zlikwidowano demokrację, czy może tak nagięto jej zasady, aby skutecznie realizować sanacyjne założenia polityczne;
wymienia cechy ustroju autorytarnego na przykładzie II RP w okresie sanacyjnym;
wskazuje polityków, którzy odegrali szczególną rolę w okresie sanacji;
omawia sytuację i rolę opozycji parlamentarnej w Polsce po przewrocie majowym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
wykład,
dyskusja,
mapa myśli,
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych,
praca z multimedium.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją.
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału (bez multimedium oraz ćwiczeń). Na jego podstawie przygotowują się do lekcji.
Faza wstępna:
Nauczyciel odczytuje wyświetlony na tablicy temat lekcji oraz cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i poleca uczniom lub wybranej osobie, aby sformułowała kryteria sukcesu.
Nauczyciel prosi wskazaną osobę (albo ochotnika), aby przypomniała, co wydarzyło się wcześniej: czym był zamach majowy i dlaczego do niego doszło?
Faza realizacyjna:
Nauczyciel omawia sytuację polityczną w Polsce po zamachu majowym i rolę Józefa Piłsudskiego, wyjaśnia hasło „sanacja”. Przedstawia zapisy noweli sierpniowej i działania podejmowane przez obóz władzy w celu jej wzmocnienia.
Nauczyciel przybliża uczniom działania władz wobec opozycji parlamentarnej i przeciwników rządów sanacji. Zapowiada, że uczniowie obejrzą film omawiający proces brzeski i stosunek władz sanacyjnych do środowisk sprzeciwiających się ich rządom. Poleca, aby uczniowie wynotowywali najważniejsze według nich fakty.
Praca z multimedium („Animacja”). Uczniowie po zapoznaniu się z filmem wykonują polecenie 1: „Napisz, jakie cechy ustroju autorytarnego można przypisać sanacyjnej Polsce”. W parach tworzą własne notatki w formie mapy myśli. Jedna osoba może zapisywać wspólne propozycje uczniów na tablicy.
Odnosząc się do pracy uczniów i przedstawionych propozycji, nauczyciel przedstawia krótko, jak wyglądała ówczesna sytuacja polityczna w innych państwach europejskich. Zaprasza uczniów do dyskusji, zadaje im pytania: Czy ustrój Polski pod rządami sanacji był autorytarny, czy totalitarny? Jak przedstawiała się Polska na tle Europy i czy fakt, że różne formy autorytaryzmu zapanowały wtedy w wielu krajach, stanowi usprawiedliwienie dla obozu sanacji? Uczniowie mogą dyskutować w grupach cztero- lub pięcioosobowych, a następnie przedstawiać swoje stanowiska wraz z uzasadnieniem. Nauczyciel prosi wybraną osobę o podsumowanie dyskusji.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia 1, 2 oraz 8 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się/nauczyłam się…
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 4 i 6, analizując teksty źródłowe.
Materiały pomocnicze:
W. Roszkowski, Historia Polski 1914–2000, Warszawa 2001.
R.M. Watt, Gorzka chwała. Polska i jej los 1918–1939, Warszawa 2019.
K. Kawalec, Spadkobiercy niepokornych. Dzieje polskiej myśli politycznej 1918–1939, Wrocław 2000.
A. Garlicki, Józef Piłsudski 1867–1935, Warszawa 1988.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z animacją, aby przygotować się do późniejszej pracy. Wówczas w fazie realizacyjnej wykonują polecenia dołączone do multimedium i szybciej przechodzą do dyskusji. Animacja może też zostać wykorzystana w lekcji powtórkowej dotyczącej przewrotu majowego i rządów autorytarnych w Polsce.