Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Grzegorz Samotiuk

Przedmiot: historia

Temat: Rządy sanacyjne. Represje wobec opozycji

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XLII. Dzieje polityczne II Rzeczypospolitej. Uczeń:
4) charakteryzuje życie polityczne w Polsce w czasie rządów sanacyjnych;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • tłumaczy, czym był obóz sanacyjny i jakie zmiany w funkcjonowaniu polskiego systemu politycznego wprowadził;

  • wyjaśnia, czy w Polsce po zamachu majowym całkowicie zlikwidowano demokrację, czy może tak nagięto jej zasady, aby skutecznie realizować sanacyjne założenia polityczne;

  • wymienia cechy ustroju autorytarnego na przykładzie II RP w okresie sanacyjnym;

  • wskazuje polityków, którzy odegrali szczególną rolę w okresie sanacji;

  • omawia sytuację i rolę opozycji parlamentarnej w Polsce po przewrocie majowym.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm,

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • wykład,

  • dyskusja,

  • mapa myśli,

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych,

  • praca z multimedium.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu,

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,

  • tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją.

Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału (bez multimedium oraz ćwiczeń). Na jego podstawie przygotowują się do lekcji.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel odczytuje wyświetlony na tablicy temat lekcji oraz cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i poleca uczniom lub wybranej osobie, aby sformułowała kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel prosi wskazaną osobę (albo ochotnika), aby przypomniała, co wydarzyło się wcześniej: czym był zamach majowy i dlaczego do niego doszło?

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel omawia sytuację polityczną w Polsce po zamachu majowym i rolę Józefa Piłsudskiego, wyjaśnia hasło „sanacja”. Przedstawia zapisy noweli sierpniowej i działania podejmowane przez obóz władzy w celu jej wzmocnienia.

  2. Nauczyciel przybliża uczniom działania władz wobec opozycji parlamentarnej i przeciwników rządów sanacji. Zapowiada, że uczniowie obejrzą film omawiający proces brzeski i stosunek władz sanacyjnych do środowisk sprzeciwiających się ich rządom. Poleca, aby uczniowie wynotowywali najważniejsze według nich fakty.

  3. Praca z multimedium („Animacja”). Uczniowie po zapoznaniu się z filmem wykonują polecenie 1: „Napisz, jakie cechy ustroju autorytarnego można przypisać sanacyjnej Polsce”. W parach tworzą własne notatki w formie mapy myśli. Jedna osoba może zapisywać wspólne propozycje uczniów na tablicy.

  4. Odnosząc się do pracy uczniów i przedstawionych propozycji, nauczyciel przedstawia krótko, jak wyglądała ówczesna sytuacja polityczna w innych państwach europejskich. Zaprasza uczniów do dyskusji, zadaje im pytania: Czy ustrój Polski pod rządami sanacji był autorytarny, czy totalitarny? Jak przedstawiała się Polska na tle Europy i czy fakt, że różne formy autorytaryzmu zapanowały wtedy w wielu krajach, stanowi usprawiedliwienie dla obozu sanacji? Uczniowie mogą dyskutować w grupach cztero- lub pięcioosobowych, a następnie przedstawiać swoje stanowiska wraz z uzasadnieniem. Nauczyciel prosi wybraną osobę o podsumowanie dyskusji.

  5. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia 1, 2 oraz 8 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.

Faza podsumowująca:

  1. Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się/nauczyłam się…

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia 4 i 6, analizując teksty źródłowe.

Materiały pomocnicze:

W. Roszkowski, Historia Polski 1914–2000, Warszawa 2001.

R.M. Watt, Gorzka chwała. Polska i jej los 1918–1939, Warszawa 2019.

K. Kawalec, Spadkobiercy niepokornych. Dzieje polskiej myśli politycznej 1918–1939, Wrocław 2000.

A. Garlicki, Józef Piłsudski 1867–1935, Warszawa 1988.

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z animacją, aby przygotować się do późniejszej pracy. Wówczas w fazie realizacyjnej wykonują polecenia dołączone do multimedium i szybciej przechodzą do dyskusji. Animacja może też zostać wykorzystana w lekcji powtórkowej dotyczącej przewrotu majowego i rządów autorytarnych w Polsce.