Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Funkcje mediów
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
II. Społeczeństwo obywatelskie.
Uczeń:
6) przedstawia współczesne media w Rzeczypospolitej Polskiej – wymienia główne dzienniki, tygodniki społeczno‑polityczne, stacje telewizyjne i radiowe, portale internetowe; charakteryzuje wybrany tytuł/stację/portal ze względu na specyfikę, formy i treści przekazu;
7) krytycznie analizuje przekazy medialne i porównuje przekazy różnych mediów dotyczące tych samych wydarzeń czy procesów; formułuje własną opinię w oparciu o poznane fakty; rozpoznaje przejawy nieetycznych zachowań dziennikarzy.
Zakres rozszerzony
VI. Społeczeństwo obywatelskie i kultura polityczna.
Uczeń:
14) charakteryzuje rolę współczesnych mediów w debacie publicznej; analizuje przebieg debaty publicznej na wybrany temat;
X. Kontrola władzy.
Uczeń:
2) podaje przykłady kontroli władzy przez media; analizuje – na współczesnych przykładach – przypadki ograniczania praw mediów; wyjaśnia rolę Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w Rzeczypospolitej Polskiej; wykazuje, że poziom krytycyzmu mediów często zależy od ich orientacji politycznej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie,
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje funkcje współczesnych mediów,
wyjaśnia, jaką rolę pełni każda z funkcji,
wskazuje przykłady realizacji każdej z funkcji środków masowego przekazu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja,
śniegowa kula,
analiza danych statystycznych i materiałów źródłowych.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Uczniowie zapoznają się z artykułem zawartym we wprowadzeniu i analizują zamieszczone tam dane statystyczne, oceniając znaczenie poszczególnych mediów dla funkcjonowania społeczeństwa.
2. Dyskusja na temat: Jaką rolę odgrywają telewizja, radio, prasa, internet i serwisy społecznościowe w twoim życiu? Jak wpływają na nas środki masowego przekazu?
3. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Praca z prezentacją multimedialną. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej prezentację na temat funkcji mediów. Odsłania kolejne slajdy, a uczniowie odpowiadają na zawarte w prezentacji pytania i wspólnie odkrywają funkcje mediów.
2. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia dołączone do prezentacji. Następnie przedstawiają swoje odpowiedzi i omawiają je wspólnie na forum klasy.
3. Śniegowa kula. Uczniowie w parach tworzą definicję pluralizmu mediów i zapisują jeden warunek realizacji pluralizmu mediów w państwie. Następnie łączą się w czwórki i negocjują wspólną definicję oraz uzupełniają listę warunków pluralizmu mediów. Potem czwórki łączą się w ósemki itd. Procedura powtarza się do momentu wynegocjowania wspólnej, klasowej definicji pluralizmu mediów i listy warunków, które muszą zostać spełnione, by był rzeczywistością.
3. Dyskusja: Znaczenie pluralizmu mediów dla funkcjonowania państwa demokratycznego. Po jej zakończeniu chętne/wybrane osoby przedstawiają wnioski.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela. Wspólne omówienie odpowiedzi.
2. W ramach podsumowania uczniowie dyskutują o zaletach i wadach mass mediów.
Praca domowa:
Czy potrafisz wskazać inne niż omawiane podczas lekcji funkcje mediów? Na czym mogłaby polegać integracyjna, propagandowa czy mobilizacyjna funkcja środków masowego przekazu?
Materiały pomocnicze:
Wiarygodność mediów. Komunikat z badań, nr 70/2019, cbos.pl.
A. Kozłowska, Oddziaływanie mass mediów, Warszawa 2006, otworzksiazke.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Prezentację multimedialną uczniowie mogą wykorzystać do przygotowania się do lekcji powtórkowej i stworzenia pytań quizowych na kartkówkę.