Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Maria Gniłka‑Somerlik

Przedmiot: Język polski

Temat: Manifest poetycki Stanisława Barańczaka

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Kształcenie językowe.
3. Funkcjonalne wykorzystywanie wiedzy o języku w odczytaniu sensów zawartych w strukturze głębokiej tekstów literackich i nieliterackich.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
6) rozpoznaje w tekstach literackich: ironię i autoironię, komizm, tragizm, humor, patos; określa ich funkcje w tekście i rozumie wartościujący charakter;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
13) porównuje utwory literackie lub ich fragmenty, dostrzega kontynuacje i nawiązania w porównywanych utworach, określa cechy wspólne i różne;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
Zakres rozszerzony
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
3) rozpoznaje w utworach cechy prądów literackich i artystycznych oraz odczytuje ich funkcje;
4) rozróżnia grupę literacką i pokolenie literackie; rozpoznaje założenia programowe w utworach literackich różnych epok;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • dostrzega problematykę społeczno‑polityczną twórczości Stanisława Barańczaka;

  • rozpoznaje typowe cechy poezji Stanisława Barańczaka w wierszach: Spójrzmy prawdzie w oczy oraz Określona epoka;

  • wskazuje cel, w jakim poeta w swoich wierszach dokonuje defrazeologizacji oraz stylizacji na nowomowę.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona klasa;

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • metoda projektów.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Na dwa tygodnie przed zaplanowaną realizacją lekcji nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy.

  2. Zadaniem grup jest przygotowanie projektu. Podział tematów projektu i źródeł:

GRUPA I: Biografia pokoleniowa Stanisława Barańczaka i analiza wiersza Spójrzmy prawdzie w oczy. Materiały źródłowe:

  • treść sekcji: „Wprowadzenie” i „Przeczytaj” w e‑materiale,

  • pierwsza część filmu z wykładem profesora Krzysztofa Biedrzyckiego w e‑materiale;

  • film dostępny na platformie YouTube: Wybitne Postacie Uniwersytetu #26: Stanisław Barańczak .

GRUPA II: Kontekst społeczno‑polityczny w twórczości Stanisława Barańczaka i analiza wiersza Określona epoka. Materiały źródłowe:

  • treść sekcji: „Wprowadzenie” i „Przeczytaj” w e‑materiale,

  • druga część filmu z wykładem profesora Krzysztofa Biedrzyckiego w e‑materiale;

  • film dostępny na platformie YouTube: Wybitne Postacie Uniwersytetu #26: Stanisław Barańczak.

  1. Dodatkowo wybrany przedstawiciel każdej z grup ma za zadanie przygotwać głośne odczytanie wiersza przydzielonego do grupy.

  2. Każda z grup wykonuje polecenia 1. i 2. dołączone do przydzielonej części filmu.

  3. Wybór formy prezentacji projektu nauczyciel pozostawia grupom uczniów. Może to być: wystawa, inscenizacja, wykład, film, prezentacja multimedialna, rozbudowana mapa myśli.

  4. Limit czasowy dla prezentacji projektu: 10 minut

Faza wprowadzająca:

  1. Lekcja prowadzona metodami odwróconej klasy i projektową. Większość lekcji poświęcona jest zatem na prezentację i omówienie wyników pracy projektowej.

  2. Nauczyciel po krótkim wstępie rozpoczynającym lekcję zapisuje jej temat na tablicy.

Faza realizacyjna:

  1. Lekcja rozpoczyna się od prezentacji projektów przygotowanych przez grupy.

  2. Nauczyciel omawia z uczniami wyniki ich pracy projektowej. Ocenia jakość i poziom przygotowania oraz deklamację wiersza.

  3. Na podstawie informacji przekazanych za pomocą przygotowanych projektów wszyscy uczniowie wykonują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”: 1., 2., 4. – wspólnie, na forum; 3., 5., 6.-8. – podczas cichej pracy, której wyniki nauczyciel omówi po zakończeniu pracy uczniów.

Faza podsumowująca:

W podsumowaniu lekcji nauczyciel pyta uczniów: czy – tak jak twierdzi Stanisław Barańczak - sztuka musi zatrącać o rzeczywistość? Czy to konieczne? I dlaczego niektórzy artyści rezygnują z opisywania dnia codziennego? Uczniowie dyskutują na ten temat do końca lekcji.

Materiały pomocnicze

Krzysztof Biedrzycki, Świat poezji Stanisława Barańczaka, Kraków 1995.
Dariusz Pawelec, Poezja Stanisława Barańczaka. Reguły i konteksty, Katowice 1992.
Małogorzata Szulc‑Packalén, Pokolenie’68. Studium o poezji polskiej z lat siedemdziesiątych, Warszawa 1997.

Wskazówki metodyczne

Uczniowie mogą wykorzystać efekty swojej pracy projektowej oraz treść wykładu
dr. hab. Krzysztofa Biedrzyckiego (obu części filmu) do przygotowania się do lekcji powtórkowej.