Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RW7hCdscTktnk1
Ćwiczenie 1
Zaznacz odpowiedzi. W swych utworach Stanisław Barańczak m.in.: Możliwe odpowiedzi: 1. oddawał totalitarny i opresyjny charakter ówczesnego państwa polskiego., 2. obnażał absurdy realnego socjalizmu., 3. ujawniał manipulacje PRL-owskiej propagandy., 4. ośmieszał polską inteligencję.
R19Lx4YEmsxjE11
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj cechy charakterystyczne dla poezji Stanisława Barańczaka i Mirona Białoszewskiego. Miron Białoszewski Możliwe odpowiedzi: 1. tematyka społeczna, 2. język kolokwialny, 3. rzeczywistość PRL, 4. tematyka egzystencjalna, 5. stylizacja na nowomowę, 6. prawdy filozoficzne Stanisław Barańczak Możliwe odpowiedzi: 1. tematyka społeczna, 2. język kolokwialny, 3. rzeczywistość PRL, 4. tematyka egzystencjalna, 5. stylizacja na nowomowę, 6. prawdy filozoficzne
11
Ćwiczenie 3

Wypisz zapisane przez poetę w wersach 1‑10 kolejne warianty sensu tytułowej apostrofy wiersza Spójrzmy prawdzie w oczy. Uzupełnij je o brakujące elementy tak, by każda z apostrof zaczynała się od słów : Spójrzmy w… oczy….

RmpLw2t0RdKhS
(Uzupełnij).
Rkgrc4dX147PT11
Ćwiczenie 4
Przyporządkuj następującym przedstawieniom ludzkich oczu elementy totalitarnego, opresyjnego państwa. oczy potrąconego przypadkowo przechodnia Możliwe odpowiedzi: 1. brak bezpiecznego miejsca do życia, 2. brak wolności słowa, 3. cierpienie, 4. opłacanie posłuszeństwa, 5. brak odpoczynku, 6. brak sprawiedliwości stężałe oczy wzniesione ku tablicy z odjazdami dalekobieżnych pociągów Możliwe odpowiedzi: 1. brak bezpiecznego miejsca do życia, 2. brak wolności słowa, 3. cierpienie, 4. opłacanie posłuszeństwa, 5. brak odpoczynku, 6. brak sprawiedliwości krótkowzroczne oczy wpatrzone z bliska w gazetowy petit Możliwe odpowiedzi: 1. brak bezpiecznego miejsca do życia, 2. brak wolności słowa, 3. cierpienie, 4. opłacanie posłuszeństwa, 5. brak odpoczynku, 6. brak sprawiedliwości oczy pośpiesznie obmywane rankiem z nieposłusznego snu Możliwe odpowiedzi: 1. brak bezpiecznego miejsca do życia, 2. brak wolności słowa, 3. cierpienie, 4. opłacanie posłuszeństwa, 5. brak odpoczynku, 6. brak sprawiedliwości oczy pośpiesznie ocierane za dnia z łez nieposłusznych Możliwe odpowiedzi: 1. brak bezpiecznego miejsca do życia, 2. brak wolności słowa, 3. cierpienie, 4. opłacanie posłuszeństwa, 5. brak odpoczynku, 6. brak sprawiedliwości oczy pośpiesznie zakrywane monetami Możliwe odpowiedzi: 1. brak bezpiecznego miejsca do życia, 2. brak wolności słowa, 3. cierpienie, 4. opłacanie posłuszeństwa, 5. brak odpoczynku, 6. brak sprawiedliwości
21
Ćwiczenie 5
Z wersów 14. i 15. wiersza Spójrzmy prawdzie w oczy wypisz zdefrazeologizowane idiomy. Podaj ich brzmienie ze słownika frazeologicznego.
Z wersów 14. i 15. wiersza Spójrzmy prawdzie w oczy wypisz zdefrazeologizowane idiomy. Podaj ich brzmienie ze słownika frazeologicznego.
R17AS3CFfwZgu
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Określ symboliczny sens szarych oczu, których z nas (obserwujący) nie spuszcza, / które są wszędzie, wbite w chodnik pod stopami, / wlepione w afisz i utkwione w chmurach.

RapCYLXfWLKOw
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Podaj i zinterpretuj puentę wiersza Spójrzmy prawdzie w oczy, biorąc pod uwagę znaczenie wykorzystanych frazeologizmów.

R1Vju19cY0Bcq
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Podaj wspólne cechy wierszy Spójrzmy prawdzie w oczyOkreślona epoka określające program poetycki Stanisława Barańczaka i jego pokolenia poetyckiego.

R1e4wqIE8wsNO
(Uzupełnij).
inwigilacja