Dla nauczyciela
Autor: Natalia Bujnowska
Przedmiot: Informatyka
Temat: Wstęp do programowania w języku Java
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Scharakteryzujesz język Java.
Zainstalujesz i skonfigurujesz niezbędne narzędzia programistyczne: Java Development Kit oraz środowisko Eclipse.
Napiszesz i uruchomisz swój pierwszy program w Javie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
oprogramowanie dla języka Java SE 8 (lub nowszej wersji), w tym Eclipse 4.4 (lub nowszej wersji).
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał.
Faza wstępna:
Przedstawienie tematu zajęć oraz celów.
Krótki wykład o tym, czym jest Java i do czego jest używana. Nauczyciel prosi uczniów o podanie przykładów serwisów używających Javę. W razie konieczności sam wskazuje przykłady.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pobierają i instalują Java Development Kit (JDK 12) na komputerze w pracowni. Pobierają oraz instalują środowisko Eclipse
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Film samouczek”. Uczniowie indywidualnie wykonują Polecenie 1. Wspólnie zapoznają się z treścią multimedium. Zapisują ewentualne problemy i pytania. Następuje dyskusja, w trakcie której nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe treści.
Ćwiczenie umiejętności. Prowadzący zapowiada uczniom, że będą rozwiązywać ćwiczenie nr 1‑8 z sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują je w parach. Po ustalonym czasie następuje porównanie napisanych kodów podczas wspólnego omówienia rozwiązań.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o podsumowanie zgromadzonej wiedzy w zakresie programowania w języku Java.
Praca domowa:
Uczniowie pobierają i instalują Java Development Kit (JDK 12) na swoim domowym komputerze. Nauczyciel zwraca uwagę, by pamiętali o dodaniu Javy do zmiennych środowiskowych. Następnie pobierają i instalują środowisko Eclipse i próbują uruchomić swój własny „Hello World” wyświetlający dowolny napis. Jeśli program się nie skompiluje, konfigurują Javę
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka Java SE 8 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Eclipse 4.4 (lub nowszej wersji).
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Przeczytaj” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.