Dla nauczyciela
Konspekt (scenariusz) lekcji
Imię i nazwisko autora: | Jarosław Krakowski |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Różnica między metalami a półprzewodnikami |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu; VIII. Prąd elektryczny. Uczeń: 1) opisuje przewodnictwo w metalach, elektrolitach i gazach; wyjaśnia proces jonizacji w gazach, wskazuje rolę promieniowania, wysokiej temperatury i dużego natężenia pola elektrycznego. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE (Inquiry‑Based Science Education - nauczanie/uczenie się przedmiotów przyrodniczych przez odkrywanie/dociekanie naukowe). |
Metody nauczania: | analiza pomysłów |
Formy zajęć: | - praca w grupach; |
Środki dydaktyczne: | Zestawy zadań, internet, podręczniki |
Materiały pomocnicze: | - rzutnik, - tablica |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel zadaje pytania: 1. Jakie pamiętacie zastosowania półprzewodników i przewodników metalicznych? Podsumowanie odpowiedzi: metale wykorzystuje się do wykonywania połączeń w obwodzie i wykonywania elementów, które mają dobrze przewodzić prąd elektryczny, np. zwojnice. Półprzewodniki stosowane są do przetwarzania sygnałów elektrycznych 2. Jakie są różnice w budowie wewnętrznej metali i półprzewodników? Podsumowanie odpowiedzi: dla metali charakterystyczne jest wiązanie metaliczne, przy którym pojawiają się swobodne elektrony, dla półprzewodników charakterystyczne jest wiązanie kowalencyjne z niewielką w porównaniu z metalami liczbą swobodnych elektronów, a także dodatnich nośników prądu nazywanych dziurami. | |
Faza realizacyjna: | |
Praca w grupach – uczniowie wyszukują w internecie i podręczniku różnice we właściwościach metali i półprzewodników, a następnie zebrane informacje zostają podsumowane np. w postaci tabeli. | |
Faza podsumowująca: | |
Rozwiązanie zadań 1, 2, 3, 4 z zestawu ćwiczeń w celu sprawdzenia stopnia przyswojenia zdobytej wiedzy. | |
Praca domowa: | |
Zadania 5, 6, 7, 8 z zestawu ćwiczeń w celu utrwalenia wiadomości. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Może zostać wykorzystane w realizacji innych tematów obejmujących materiały stosowane w obwodach elektrycznych, a także przy powtórzeniu wiadomości. |