Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Dlaczego nie możemy być obiektywni? Istota postawy
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
I. Człowiek i społeczeństwo.
Uczeń:
5) wyjaśnia charakter procesu socjalizacji; podaje przykłady wpływu społecznego w różnych dziedzinach życia; analizuje przypadki oraz przedstawia zalety i wady konformizmu i nonkonformizmu.
Zakres rozszerzony
I. Człowiek w społeczeństwie.
Uczeń:
3) wyjaśnia, czym jest postawa, oraz przedstawia uwarunkowania procesu kształtowania i zmiany postaw.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnie pojęcie postawy;
analizuje mechanizm zmiany postawy;
charakteryzuje czynniki wpływające na zmianę postawy.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda kuli śniegowej;
mapa myśli;
dyskusja;
rozmowa nauczająca.
Formy zajęć:
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
kartki A3, pisaki.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie w parach układają definicję pojęcia postawa. Następnie łączą się w czwórki i ósemki dalej pracujące nad definicją. Na koniec wspólnie wybierają najlepszą definicję.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie w grupach zapoznają się z treścią zawartą w sekcji „Przeczytaj”. Następnie na tej podstawie przygotowują mapę myśli. Rezultaty pracy przedstawiają na forum klasy.
2. Uczniowie zapoznają się z filmem „Postawy”, zwracając szczególną uwagę na komponenty postawy wpływające na jej kształtowanie.
3. Uczniowie w parach przygotowują argumenty do dyskusji dotyczącej postawy ucznia wobec systemu szkolnictwa/edukacji. Na koniec wybrane osoby przedstawiają wnioski.
4. Dyskusja: „Dlaczego nie lubimy siebie na zdjęciach?”. Chętne/wybrane osoby przedstawiają swoje opinie. Następnie uczniowie oglądają film, w którym prof. D. Doliński wyjaśnia, dlaczego tak się dzieje.
5. Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym do ćwiczenia 5 w sekcji „Film 2”. Na jego podstawie rozmawiają o czynnikach, które wpłynęły na postawę polskiego siatkarza. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.
6. Pary wykonują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Faza podsumowująca
1. Wybrane/chętne osoby wypowiadają się na temat tego, co było dla nich najważniejsze w czasie tych zajęć. Nauczyciel wystawia uczniom oceny.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia z e‑materiału.
Materiały pomocnicze:
Waldemar Furmanek, Człowiek, człowieczeństwo, wychowanie (wybrane problemy pedagogiki personalistycznej), Rzeszów 1995.
Richard J. Crisp, Rhiannon N. Turner, Psychologia społeczna, Warszawa 2015.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Na podstawie filmu „Postawy” uczniowie mogą przygotować własną prezentację dotyczącą postaw.