Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Dlaczego nie możemy być obiektywni? Istota postawy

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

I. Człowiek i społeczeństwo.

Uczeń:

5) wyjaśnia charakter procesu socjalizacji; podaje przykłady wpływu społecznego w różnych dziedzinach życia; analizuje przypadki oraz przedstawia zalety i wady konformizmu i nonkonformizmu.

Zakres rozszerzony

I. Człowiek w społeczeństwie.

Uczeń:

3) wyjaśnia, czym jest postawa, oraz przedstawia uwarunkowania procesu kształtowania i zmiany postaw.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnie pojęcie postawy;

  • analizuje mechanizm zmiany postawy;

  • charakteryzuje czynniki wpływające na zmianę postawy.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda kuli śniegowej;

  • mapa myśli;

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca.

Formy zajęć:

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • kartki A3, pisaki.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

2. Uczniowie w parach układają definicję pojęcia postawa. Następnie łączą się w czwórki i ósemki dalej pracujące nad definicją. Na koniec wspólnie wybierają najlepszą definicję.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie w grupach zapoznają się z treścią zawartą w sekcji „Przeczytaj”. Następnie na tej podstawie przygotowują mapę myśli. Rezultaty pracy przedstawiają na forum klasy.

2. Uczniowie zapoznają się z filmem „Postawy”, zwracając szczególną uwagę na komponenty postawy wpływające na jej kształtowanie.

3. Uczniowie w parach przygotowują argumenty do dyskusji dotyczącej postawy ucznia wobec systemu szkolnictwa/edukacji. Na koniec wybrane osoby przedstawiają wnioski.

4. Dyskusja: „Dlaczego nie lubimy siebie na zdjęciach?”. Chętne/wybrane osoby przedstawiają swoje opinie. Następnie uczniowie oglądają film, w którym prof. D. Doliński wyjaśnia, dlaczego tak się dzieje.

5. Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym do ćwiczenia 5 w sekcji „Film 2”. Na jego podstawie rozmawiają o czynnikach, które wpłynęły na postawę polskiego siatkarza. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.

6. Pary wykonują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.

Faza podsumowująca

1. Wybrane/chętne osoby wypowiadają się na temat tego, co było dla nich najważniejsze w czasie tych zajęć. Nauczyciel wystawia uczniom oceny.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia z e‑materiału.

Materiały pomocnicze:

Waldemar Furmanek, Człowiek, człowieczeństwo, wychowanie (wybrane problemy pedagogiki personalistycznej), Rzeszów 1995.

Richard J. Crisp, Rhiannon N. Turner, Psychologia społeczna, Warszawa 2015.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Na podstawie filmu „Postawy” uczniowie mogą przygotować własną prezentację dotyczącą postaw.